دویماج، خوراکی سنتی آذربایجان شرقی

دویماج یکی از غذاهای سنتی آدربایجان محسوب می شود. این غذا برای صبحانه و عصرانه سریع آماده می شود و همراه با سبزی خوردن و میوه های تابستانی ( انگور و هندوانه ) بسیار طعم لذیذ و دلچسبی دارد.

مواد لازم:

نان خشک تبریزی: ۴ عدد

آب یا دوغ: ۱ لیوان (برای مخلوط کردن و تر کردن و فرم دادن نان خشک)

پنیر تبریز: ۲۰۰ گرم

کره: ۱۰۰ گرم

گردوی خرد شده: به میزان لازم

طرز تهیه:

نان ها را درون کاسه ای بزرگ به اندازه کورن فلکس (یا ریز تر) کاملا خرد کنید و کم کم آب (یا دوغ) را کم کم به آن اضافه کرده و هم بزنید. خرده های نان نباید مثل ترید آبگوشت له شوند. همین قدر که تر باشند تا بتوان آن ها را گلوله کرد کافیست.

پنیر را نیز ریز رنده کرده و یا خرد کرده و به آن اضافه کنید. اکنون کره را آب کنید و همراه گردو به آن اضافه کنید و کاملا با دست مخلوط نمایید. مواد را درون دست ها به شکل گرد یا بیضی کاملا فشرده کنید تا کاملا به هم بچسبد و متلاشی نشود. چنانچه از هم باز شد کمی آب و کره آبکرده اضافه کنید.

نکات:

۱- لواش خشک تبریزی در سوپر مارکت ها به صورت بسته بندی موجود است.

۲- در گذشته های نه چندان دور در همدان همین را برای سحری ماه رمضان سر سفره می گذاشتند و داخل آن کمی هم تخم رازیانه هم می ریختند و به جای کره از روغن حیوانی استفاده می کردند.

۳-حالا شما هم می توانید از سبزیجات خشک معطر یا دانه های خوشمزه و معطر مانند زیره سبز یا سیاه و یا پودر تخم گشنیز داخل آن استفاده کنید.

۴- دویماج تغذیه مقوی برای نیمروز کودکان مدرسه ای به شمار می رود.

دکمه بازگشت به بالا