دام‌ها را واکسینه کنید تا تب برفکی شایع نشود

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در استان ما چند مورد از بیماری تب برفکی مشاهده شده است، گفت: اگر دامداران دام‌های خود را برای جلوگیری از بیماری تب برفکی واکسینه نکنند، احتمال شیوع بیماری تب برفکی بسیار بالا بوده و باید منتظر موج جدیدی از این بیماری در استان باشیم.

امیرحسین بهداد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه برخی از روستاییان از واکسیناسیون دام‌های خود استقبال نمی‌کنند، در گذشته با کمبود واکسن بیماری تب برفکی مواجه بودیم اما امروزه خوشبختانه کوچک‌ترین مشکلی در تامین واکسن تب برفکی نداریم و این واکسن در سراسر استان توزیع شده است .

وی با اشاره به نهادینه نشدن فرهنگ واکسیناسیون دام‌ها در بین دامداران، افزود: واکسن تب برفکی در گذشته به طور رایگان توزیع می‌شد اما امروزه با توجه به سیاست‌های کلان ملی رایگان ارائه نمی‌شود و این امر باعث شده تا خرید آن کم‌تر مورد استقبال دامداران و روستاییان واقع شود.

بهداد با اشاره به قیمت پایین واکسن بیماری تب برفکی، گفت: دامداران می‌توانند با واکسیناسیون دام‌های خود با واکسن ۱۰ هزار تومانی، از به خطر افتادن دام‌های ۴۰ میلیون تومانی خود جلوگیری کنند، این کار درستی نیست که به دلیل قیمت ناچیز یک واکسن، سرمایه‌های چند میلیونی را به مخاطره بیندازیم.

وی با اشاره به واکسیناسیون رایگان دام‌های سبک و سنگین در گذشته،  گفت: طی سال‌های گذشته با این‌که هماهنگی‌های قبلی برای واکسیناسیون دام‌ها با روستاییان انجام می‌شد ولی با این‌حال همکاران دامپزشکی حین مراجعه به روستاها دامی نمی‌یافتند تا اقدام به واکسیناسیون آن‌ها کنند؛ چرا که روستاییان دام‌های خود را به چرا می‌بردند.

وی خاطرنشان کرد: در مقطعی با کمبود واکسن بیماری تب برفکی در بازار مواجه شدیم که در آن زمان برخی از سودجویان در بازار سیاه واکسن پنج هزار تومانی را به قیمت ۷۰۰ هزار تومان می‌فروختند.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان این‌که اگر واکسیناسیون دام ها جدی نگرفته شود و سایر نکات بهداشتی رعایت نشود، احتمال شیوع بیماری تب برفکی وجود دارد، گفت: در استان ما نیز چند مورد از بیماری تب برفکی مشاهده شده است بر همین اساس دامداران باید سریعا نسبت به واکسیناسیون کردن دام‌های سنگین خود اقدام کنند، تا دام‌ها حداقل تا چهارماه آتی نسبت به این بیماری مقاوم شوند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به حاشیه‌های به وجود آمده مبنی بر وجود سم آفلاتوکسین در شیرهای تبریز، اظهار کرد: طبق بررسی‌ها و آزمایش های انجام شده ، شیرهای تولید شده سالم و بهداشتی است و همچنین علوفه های مورد استفاده‌ی دام ها نیز کاملا سالم و بهداشتی بوده است حتی موردی نیز مشاهده نشده که در خوراک دام‌ها میزان آفلا توکسین خارج از حد مجاز شود.

وی ادامه داد: اداره کل دامپزشکی استان نظارت کافی و کامل بر سالم بودن علوفه و تغذیه‌ی دام‌ها دارد، استفاده از نان کپک زده مربوط به چند دهه‌ی گذشته بود، در حال حاضر کارخانجات مجهز برای تولید خوراک دام، استانداردها را رعایت می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا