روایت پمپئو از تمهیدات دولت ترامپ برای مقابله با ایران

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت واشنگتن تمهیداتی را برای جلوگیری از گسترش آنچه وی نفوذ ایران در خاورمیانه عنوان کرد، در دست بررسی دارد که از جمله آن، ‌ فعالیت‌هایی در سازمان ملل است تا تضمین شود که تحریم‌های بین‌المللی به اجرا گذاشته شود.

پمپئو در مصاحبه ای رو در رو که تارنمای واشنگتن فری بیکن با وی انجام داد، ‌ در پی دیدار با آل سعود در ریاض، ‌ اقدامات دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای مقابله با ایران به لحاظ نظامی و دیپلماتیک را فاش کرد.

وی اعلام کرد که دولت کنونی آمریکا به ریاست دونالد ترامپ تلاش های متعددی را برای مقابله با افزایش اثرگذاری ایران در منطقه آغاز کرده است.

وزیر امور خارجه دولت ترامپ گام های بعدی آمریکا را برای جلوگیری از آنچه نفوذ رو به رشد تهران در کشورهای مهم عربی همچون یمن، ‌ سوریه و لبنان عنوان شده، تشریح کرد و از انتقاد جنگ طلبان مطرح جمهوریخواه در کنگره سخن گفت؛ افرادی که در ماه های اخیر صریحا درخصوص سیاست هایی که به گفته آنها کارزار فشار حداکثری واشنگتن بر ایران را تضعیف کرده است، ‌اعلام انزجار کرده اند.

تارنمای واشنگتن فری بیکن معافیت از تحریم های ضد ایرانی را از جمله این سیاست ها برشمرد.

پمپئو گفت که به همراه ترامپ در ماه های آینده درخصوص درخواست از سازمان ملل برای بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران، تصمیم می گیریم.

جنگ طلبان ضد ایرانی در کنگره آمریکا، پمپئو و دولت را تحت فشار گذاشته اند تا در این زمینه اقدام کنند.

درحالی که رئیس جمهوری آمریکا هنوز درمورد بازگرداندن تحریم ها در سازمان ملل تصمیم نهایی اتخاذ نکرده، دولت واشنگتن زمینه چینی برای این نوع اقدام را آغاز کرده است.
نقطه نظراتی که به تازگی از سوی وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شد، نشان داد که بازگرداندن تحریم ها در حال حاضر تضمین شده است،‌ مساله ای که پمپئو آن را مورد تائید قرار داد. 
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: این مساله را روشن کرده ایم که لغو تحریم های تسلیحاتی، غیرقابل قبول است.
پمپئو در مورد علاقمندی کشورهای اروپایی به حفظ برجام افزود: این کشورها اساسا معتقدند که ماندن در این توافق، به نفع این کشورهاست.

وی گفت: ایرانی ها تا حد زیادی مهمترین بخش های توافق هسته ای در ارتباط با غنی سازی هسته ای را نادیده می گیرند. 

وزیر امور خارجه آمریکا در بخشی از سخنان خود گفت: به عنوان یک موضوع سیاسی، ما به وضوح اعلام کرده ایم که لغو تحریم های تسلیحاتی علیه ایران غیرقابل قبول است.
پمپئو افزود: ما می دانیم که این ضرب الاجل ها و بخش های بند غروب در حال نزدیک شدن است. اولین مورد که مورد بسیار مهمی است،‌ در ماه اکتبر از راه می رسد.
وی در مورد احتمال لغو تحریم های تسلیحاتی ایران گفت: فقط به این مساله فکر کنید. ما موشک هایی داشتیم که از یمن به سمت عربستان پرتاب می شدند و هشت ماه دیگر، فروش این موشک ها به ایران قانونی خواهد شد.
پمپئو افزود: مصمم هستیم که جلوی این امر را بگیریم. با شرکای مان از آلمان، فرانسه و انگلیس در این مورد گفت و گو کرده ایم و آنها نیز به این مساله واقفند و این تهدید را ارزیابی می کنند. 
وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: این مساله حائز اهمیت است که ائتلافی داشته باشیم که حتی الامکان همسو باشد. وی افزود: ما از قبل با سازمان ملل وارد همکاری شده ایم تا این مبحث را پیش ببریم. امیدوارم که روسیه و چین نیز این مساله را درک کنند.
پمپئو گفت: شما از حق وتوی این دو کشور سخن می گویید،‌ ما چنین فرضیه ای نداریم و معتقدیم که روس ها و چینی ها در نگرانی ما سهیم هستند که ایران توان خرید سامانه های تسلیحاتی قابل توجه را داراست که اساسا برهم زننده ثبات خاورمیانه است. 
دولت ترامپ احتمالا درخواست از سازمان ملل برای بازگشت کامل تحریم ها را مطرح می کند. این مساله، همه کشورهای عضو را از اقدام در جهت لغو تحریم های تسلیحاتی باز می دارد.
به گزارش واشنگتن فری بیکن، یک موضوع مورد مناقشه دیگر بین دولت ترامپ و متحدانش در کنگره، کمک های مالی آمریکا به لبنان است. 
وفاداران به ترامپ در دولت آمریکا و کنگره هشدار داده اند که این وجوهات مالی مستقیما حزب الله لبنان را ذینفع می کند.
پمپئو در مورد مساله لبنان گفت: کشورهای عربی و آمریکا در این زمینه اتفاق نظر دارند که لبنان باید حمایت شود تا زمانی که این کشور آمادگی یابد تحت کنترل حزب الله قرار نگیرد.
وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر اخیر خود به عربستان با آل سعود درخصوص آنچه تهدید تهران برای امنیت ریاض خوانده شد، رایزنی کرد. وی همچنین از پایگاه هوایی سعودی دیدن کرد تا از نزدیک شاهد فعالیت ۲ هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی باشد که با هم قطاران سعودی شان برای نظارت بر فعالیت های ایران همکاری می کنند.
پمپئو همچنین در مورد مناسبات ویژه آمریکا با عربستان تصدیق کرد که دو طرف به ویژه وقتی مساله ایران در میان باشد، در روابطی بهتر از همیشه قرار دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا