شناسایی ۳۰۶ کرونایی در ۴۸ ساعت گذشته در آذربایجان‌شرقی /علت افزایش مبتلایان به کرونا در استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: مجموع مبتلایان به کرونا در ۴۸ ساعت در استان به ۳۰۶ نفر رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز امشب در گفت‌وگوی خبری زنده به تشریح آخرین وضعیت کرونا در آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در ۲۴ ساعت اول دو روز قبل ۲۷۶ نمونه برداشته شد که از میان آنها ۱۷۲ مورد جدید مبتلا به کویید ۱۹ شناسایی شد و همچنین در ۲۴ ساعت دیروز نیز از ۳۳۱ نمونه آزمایش، ۱۳۴ نفر مثبت شناسایی شد که مجموع مبتلایان به کرونا در ۴۸ ساعت اخیر به ۳۰۶ نفر رسید.

وی با بیان اینکه متاسفانه در ۴۸ ساعت اخیر تعداد مبتلایان دوبرابر شده است، افزود: البته  ۵۵ نفر از آنها از طریق غربالگری بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره بر اینکه البته افزایش این دو روز ناشی از عدم رعایت  فاصله‌گذاری اجتماعی توسط مردم و حاصل سفرهای غیرضروری در عید است، گفت: تعداد فوتی‌ها در این دو روز کاهش یافته ولی افرادی که به تهویه مکانیکی نیاز دارند به  ۷۰ نفر رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش مبتلایان به کرونا نشانگر این است که مردم کرونا را جدی نگرفته و آن را یک شوخی می‌دانند، گفت: امروز یک آزمایش پی سی آر در بیمارستان امام رضا (ع) ایجاد شده است و قرار است تا  دو آزمایشگاه دیگر را هم آماده شود تا روزانه از یک هزار نفر آزمایش گرفته شود. 

صومی ادامه داد: هدف از گسترش آزمایشگاه‌ها، شناسایی سریع و درمان مبتلایان و قطع این زنجیره در فاز پیشگیری است.

وی به دو فاز درمان و پیشگیری در قطع شیوع ویروس اشاره کرد و گفت: ۵۲ درصد مبتلایان به کرونا در آذربایجان‌شرقی در تبریز هستند و  مطالعات نشان داده که هر جا تجمع باشد، در آن نقطه بیشترین مبتلا را داشتیم.

صومی متذکر شد: تمام تلاش ما بر مقابله با تشدید ویروس است،  از این‌رو بهترین راه همان پیشگیری است که بهترین پیشگیری هم رعایت نکات بهداشتی و عدم تجمع و ماندن در خانه است.

ویروس‌های کرونا (یا کروناویروس‌ها) خانواده‌ای از ویروس‌ها هستند که بیماری‌های مربوط به دستگاه تنفسی از سرماخوردگی معمولی گرفته تا برونشیت و عفونت مجاری تنفسی را منجر می‌شود.

ویروس کووید ۱۹، از طریق تنفس و تماس هم منتقل می‌شود و همین امر کنترل آن را دشوار کرده است. این ویروس، بیماری «سندرم زجر تنفسی حاد» یا ARDS را در فرد مبتلا ایجاد می‌کند، یک بیماری خطرناک و نارسایی دستگاه تنفسی است که با گسترش سریع التهاب و عفونت در ریه‌ها شروع می‌شود. در ادامه به‌دلیل پر شدن کیسه‌های هوایی شُش‌ها از مایع میان‌بافتی، اکسیژن کافی به فرد نمی‌رسد و در صورت عدم رسیدگی به‌موقع بیمار با خطر مرگ مواجه خواهد بود.


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا