طرح مرمتی ۲۰ اثر تاریخی و فرهنگی در آذربایجان‌شرقی مطالعه شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی گفت: در سال گذشته طرح مرمتی ۲۰ اثر تاریخی و فرهنگی استان مطالعه و ارایه شد.

احمد حمزه زاده، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه مطالعات و تهیه طرح‌های مرمتی بناهای تاریخی به‌ طور مستمر در استان انجام می‌ شود، افزود: از این تعداد ۷ پروژه متعلق به آثار تاریخی و فرهنگی تبریز شامل برج خلعت پوشان، جداره‌ها، مکتب هنری، بازار سرپوشیده، خانه حریری، موزه قاجار و سایر موزه‌ها است.

وی با اشاره به مطالعه و تهیه طرح‌های مقدماتی بناهای تجاری و مدیریت بحران مجموعه بازار تاریخی تبریز، اظهار داشت: در این طرح، مطالعه و بررسی محتوایی موزه مکتب هنر تبریز، مطالعه و بازنگری طرح توسعه موزه قاجار و مطالعات تاسیسات مکانیکی موزه‌های سطح شهر تبریز توسط متخصصان و کارشناسان انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی گفت: در سال گذشته مطالعات و بررسی ۱۳ اثر تاریخی و فرهنگی شهرستان‌های آذرشهر، اسکو، کلیبر، جلفا، خداآفرین، میانه و سراب انجام شد.

حمزه زاده، ادامه داد: طرح های مطالعاتی با توجه به ظرفیت‌های منحصر به‌ فرد شهرستان‌های استان به علت وجود آثار دوره‌های مختلف تاریخی در آن‌ها اجرا و کارهای مرمتی بر روی آن ها انجام شده است.

وی یادآوری کرد: درسال گذشته مطالعه و بررسی کالبدی روستای «چراغیل»، مخاطرات، طرح مرمت و بررسی جداره‌های تاریخی و پایه‌ها و طرح مرمت قسمت‌های آسیب‌دیده بازار آذرشهر، مبانی نظری مرمت و بازسازی چهارطاقی «آغمیون»، مبانی نظری مرمت و بازسازی مقبره اسفستان سراب و طرح مرمت پایه‌های آسیب‌دیده و نما و عرشه پل میانه ارایه شد.

حمزه زاده، برداشت نقشه توپوگرافی و وضع موجود، نورپردازی محوطه و مسیر دسترسی و بررسی ظرفیت‌های گردشگری و آثار تاریخی جهت ایجاد پیاده راه تاریخی و طبیعت‌گردی قلعه بابک کلیبر، مطالعه و مستند نگاری و تهیه نقشه‌های فتوگرامتری کلیسای سنت استپانوس جلفا و مطالعه و تهیه طرح‌های مقدماتی و مرحله اول و دوم ساماندهی منطقه آینالوی خداآفرین را از دیگر اقدامات این اداره کل اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر یک هزار و ۸۰۰ اثر ثبت شده ملی در حوزه میراث فرهنگی و جاذبه های خاص گردشگری در کنار بازار تاریخی تبریز و ثبت شده در فهرست یونسکو، در رده ۵ استان نخست ایران به لحاظ برخورداری از ظرفیت های صنعت گردشگری و یمراث فرهنگی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا