خسارت ۲۲۰ میلیارد تومانی سرما به کشاورزان آذربایجان‌شرقی

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجاناعلام کرد: سرمازدگی روزهای گذشته حدود ۲۲۰ میلیارد تومان خسارت به باغات و مزارع استان وارد کرد.

اکبر فتحی یکشنبه شب در یک گفت‌وگوی خبری اظهار کرد: بارندگی‌های چند روزه استان در فصل مناسبی از مرحله داشت محصولات کشاورزی رخ داده که باعث افزایش عملکرد محصولات کشاورزی می‌شود، اما سرمازدگی محصولات ناشی از برودت هوا و تگرگ، خساراتی را به بخش کشاورزی استان در ۱۴ شهرستان وارد کرده است.

وی با بیان این‌که ۱۰ هزار هکتار از اراضی استان متحمل خسارتی بین ۱۰ تا ۸۰ درصد شده است، گفت: ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی سرمازدده شامل محصولات باغی و سه هزار و ۵۰۰ هکتار نیز مربوط به محصولات زراعی است.

فتحی ادامه‌ داد: هر سال در این فصل، شاهد سرمای دیررس بهاره در استان هستیم، اما امسال به جهت مدت زمان کوتاه دوره سرما، میزان پایین تگرگ و آگاهی بیشتر باغداران، نسبت به سال گذشته، خسارت پایین بوده است.

وی اظهار کرد: از پنجشنبه این هفته، سامانه جدیدی به استان وارد می‌شود که احتمال افزایش خسارت وجود دارد.

وی با تاکید بر این‌که تمامی واحدهای کشاورزی و دامی باید تمهیدات لازم را انجام دهند، افزود: استفاده از کود سرک مزارع دیم، تنظیم دمای واحدهای دام و طیور، سوزاندن بقای گیاهی و حتی لاستیک در مزارع، استفاده از آب چاه برای غرقابی کردن مزرعه و مه پاشی باعث کاهش خسارات پیش رو خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا