کاهش قیمت هواپیما با حذف واسطه ها

خبرگزاری ارک: “عباس آخوندی”، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه هیأت دولت اعلام کرد: با توافق هسته ای ایران با ۱+۵، در حوزه حمل و نقل ما حمل و نقل مستقیم به ایران خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه حمل و نقل پس ازتوافق ما حمل و نقل مستقیم به ایران خواهیم داشت و کشتی‌هایی که عمدتا در جنوب خلیج فارس پهلو می‌گرفتند از این پس در سواحل ایران پهلو خواهند گرفت زیرا ما خطوط کشتی‌ بین‌المللی را در سواحل ایران نداشتیم که این باعث می‌شود که قیمت حمل و نقل برای ایران کاهش پیدا کند. تا از این طریق بتوانیم از مزیت‌های رقابت بین‌المللی استفاده کنیم.

وی با اشاره به تاثیر توافق هسته‌ای در حوزه هوانوردی گفت: بنده از تمام خطوط بین‌المللی هوایی که به دلایل مختلفی پروازهای مختلف خود را به ایران قطع کرده بودند خواستم که مجددا فعالیت خود را آغاز کنند تا ما بتوانیم از این مزیت استفاده کنیم.

آخوندی با تاکید بر اینکه با پیوستن ما به بازارهای جهانی سطح هوانوردی ما افزایش پیدا می‌کند، گفت: ما می‌توانیم در حوزه هوانوردی امکان خرید دست اول را داشته باشیم چه در هواپیمایی بلند برد و کوتاه‌برد که نیاز اصلی ماست چرا که بیش از 67 فرودگاه داریم که نیاز به هواپیمایی کوتاه‌برد دارند.

وی با بیان اینکه ورود هواپیماهای کوتاه‌برد به داخل کشور بر توسعه مناطق محروم تاثیر بسزایی دارد، گفت: بنده در سفری که اخیرا به فرانسه داشتم با یکی از شرکتهای هواپیمایی کوتاه برد مستقیما مذاکره کردم تا بتوانیم ناوگانی را از این هواپیماها برای فرودگاه‌های کوچک ایران خریداری کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به مذاکرات ماه‌های گذشته ما با شرکت‌های هواپیمایی اعم از بوئینگ و ایرباس امکان تبدیل توافق‌های اولیه به توافق‌های تجاری وجود دارد که از این طریق ما می‌توانیم واسطه‌ها را حذف کنیم تا قیمت تمام شده هواپیما برای ایران کاهش یابد، البته از طرفی می‌توانیم از اختیارات بین‌المللی بهره ببریم که در این راستا نوسازی دو شرکت هواپیمایی ایران یعنی هما و آسمان اقدام می‌کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر تاثیر رفع تحریم‌ها در حوزه حمل و نقل ریلی و در تامین لوکوموتیو، واگن و ریلی، اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم سطح توان تولید داخلی را افزایش داده و سطح فناوری در این حوزه را نیز ارتقاء‌ بخشیم.

آخوندی افزود: در این توافق یک اتفاق مثبت افتاده است و آن این است که شرکت‌های تابع آمریکایی که در اروپا ثبت شده‌اند و یا شرکتهای اروپایی که آمریکایی‌ها در آن سهامدار بودند و تاکنون اجازه معامله با ایران را نداشتند، می‌توانند وارد معامله با ایران شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا