اعضای کلیدی شورای امنیت به خواسته آمریکا علیه ایران تن نمی‌دهند

مشاور پیشین وزارت خارجه آمریکا ادعای کاخ سفید برای عضویت در برجام را نشانه تناقض در سیاست خارجی آمریکا دانست و گفت بعید است اعضای کلیدی شورای امنیت به این خواسته آمریکا تن بدهند.

“دنیس جت” روز یکشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا درباره تلاش دولت ترامپ برای بازگرداندن ممنوعیت‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران، این مطلب را مطرح کرد.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم ایالات متحده تلاش خود را خواهد کرد، اما پشتیبانی هیچ یک از دولت‌های اصلی دیگر را برای این کار نخواهد داشت.

استاد علوم سیاسی در دانشگاه دولتی پنسیلوانیا اضافه کرد: ترامپ لاف می‌زند که از توافقنامه‌ای که اوباما امضا کرده بود خارج شده است، اما وزیر خارجه او می‌خواهد بگوید که ایالات متحده بخشی از توافق هسته‌ای با ایران است. این ناسازگاری و ناهماهنگی در سیاست خارجی ترامپ را نشان می‌دهد که عمدتا  بر اساس هوس و گفتن کلماتی است که معنی ثابت و مشخصی ندارند.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که برای تایید برجام صادر شد، انقضای ممنوعیت‌های تسلیحاتی را در ۲۷ مهرماه سال جاری پیش‌بینی کرده است.
مقام‌های آمریکایی بدون اشاره به خروج غیرقانونی و یکجانبه ایالات متحده از برجام و بازگرداندن غیرقانونی تحریم‌ها علیه ایران ادعا می‌کنند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عدم پایبندی ایران به برخی از بندهای این توافق را تایید کرده است و واشنگتن باور دارد که این می‌تواند مبنایی برای عدم لغو تحریم‌های تسلیحاتی باشد.
جمهوری اسلامی ایران یک سال پس از خروج یکجانبه دولت دونالد ترامپ از برجام، در واکنش به این اقدام و همچنین بی‌عملی اروپایی‌ها در جبران خروج واشنگتن از توافق، طی پنج گام متوالی در درون چارچوب برجام اقدام به کاهش تعهدات برجامی خود کرد.
به نظر می‌رسد هر تلاشی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران با وتوی روسیه و چین روبه رو  ‌شود که صریحا خواسته خود برای رفع قطعی این تحریم‌ها را به واشنگتن گفته‌اند.
با این حال، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که تلاش دولت ترامپ در حال حاضر بر استفاده از «مکانیسم ماشه» یا بازگرداندن همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران متمرکز نیست.
آمریکا با وجود آنکه دو سال پیش به طور رسمی و صریح، بدون توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از برجام خارج شد، در تفسیری خود خوانده مدعی است که براساس مفاد این قطعنامه هنوز جزو طرف‌های این توافق به شمار می‌رود.

ایرنا پرسید به عنوان یک استاد دانشگاه و دیپلمات سابق، دیپلماسی پمپئو را در مورد ایران چگونه توصیف می‌کند؟

جت پاسخ داد: پمپئو همچون رئیسش، رویکرد قلدرمآبانه دارد و یک تبهکار است. ما در دورانی خطرناک هستیم. ممنوعیت فروش جنگ‌افزار به ایران در ماه اکتبر که فقط چند هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست، منقضی می‌شود و این انتخاباتی است که ترامپ برای برنده شدن در آن سر از پا نمی‌شناسد.

وی هشدار داد: عملکرد عجیب و غریب روزانه وی در پاسخ به بحران کووید-۱۹ ممکن است وی را به ایجاد بحران با ایران سوق داده است تا بتواند با این کار، افکار عمومی را از عدم توان رهبری خود در مواجهه با این بیماری منحرف کند.

این استاد دانشگاه درباره اینکه ایران و برجام در مناظره‌های ریاست جمهوری آینده بین بایدن و ترامپ چه جایگاهی دارند، گفت: ترامپ به بایدن حمله خواهد کرد زیرا او از این توافق پشتیبانی کرده و سخنان خود را در مورد اینکه برجام بدترین توافق تاریخ بوده است، تکرار خواهد کرد.

جت ادامه داد: ضد حمله بایدن این خواهد بود که رویکرد ترامپ نتوانسته است هیچ تغییر مثبتی ایجاد کند، متحدان ما را بیگانه کرده است و جهان را خطرناک‌تر خواهد کرد.

این دیپلمات سابق درباره اینکه آیا چنین موضوعات سیاست خارجی برای رای دهندگان آمریکایی مهم خواهد بود، گفت: رای‌دهندگان آمریکایی، همچون رای‌دهندگان در همه جای جهان، بیشتر به آنچه که مستقیما روی آنها تاثیر می‌گذارد، اهمیت می‌دهند. بنابراین، احتمالا اهمیت بالایی برای آنها نخواهد داشت، مگر اینکه تاثیر مستقیمی از سیاست خارجی ببینند.

جت تصریح کرد: آنها در درجه اول نگران وضع اقتصادی و سمت و سوی آن هستند و می‌خواهند بدانند آیا از شر ویروس کرونا رها خواهند شد یا نه. آنها همچنین می‌خواهند بدانند که چقدر پاسخ دولت ترامپ به ویروس کرونا موفق و کافی بوده است.

مشاور پیشین وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: در این خصوص، ترامپ در وضعیت سختی قرار گرفته است. اگر او خیلی زود اقتصاد را باز کند، فعالیت‌های اقتصادی را از سربگیرد و ویروس دوباره گسترش پیدا کند، مقصر شناخته و محکوم خواهد شد. به نظر می‌رسد این سناریو در پیش باشد.

جت ادامه داد: اما اگر مسئولانه رفتار کند و بر ادامه اقدامات جدی علیه ویروس اصرار داشته باشد، وضع اقتصادی بدتر خواهد شد و در نتیجه وی مهمترین برگ انتخاباتی خود را برای ریاست جمهوری از دست خواهد داد.

منتقدان عملکرد دولت ترامپ در مواجهه با ویروس کرونا، معتقدند ترامپ با بی عملی توانست شعار «آمریکا اول» خود را در تعداد گرفتار کووید-۱۹ و جان باختگان ناشی از آن محقق سازد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا