واحد پرورش ریزجلبک در حاشیه دریاچه ارومیه راه‌اندازی می‌شود

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به پرورش آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه گفت: در کنار این طرح، واحد پرورش ریزجلبک نیز به صورت پایلوت در عجب‌شیر راه‌اندازی می‌شود.

قاسم جعفروند روز دوشنبه در بازدید از روند اجرای طرح  و رفع موانع و مشکلات طرح پرورش آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه در عجب شیر افزود: در راستای تجاری سازی دستاورد پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، واحد پرورش ریزجلبک نیز در حاشیه دریاچه ارومیه راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: براساس تفاهم نامه بین پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و شیلات استان و بخش خصوصی، این واحد با تامین هزینه از سوی جهاد کشاورزی استان و پژوهشگاه بیوتکنولوژی با ایجاد سه استخر دایر می شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزود: با تولید و پرورش ریز جلبک در این منطقه به صورت بیوتکنیک به تجاری سازی و سودآوری آن از روش متراکم خواهیم رسید.

جعفروند در مورد پروژه تولید آرتمیا از سوی بخش خصوصی در شهرستان عجب شیر گفت: معتقد هستیم موارد قانونی باید در طرح ها مدنظر قرار گیرد لیکن راهکارهای مناسب و قانونی برای اغلب طرح هایی که موانعی دارند وجود دارد و این گونه موانع با تعامل و همفکری در سطح شهرستان و استان حل خواهند شد چنانچه موضوعی در شهرستان قابل حل نباشد آمادگی داریم در استان یا در سطح کشور پی گیری کنیم.

وی به مشکلات طرح پرورش آرتمیا در عجب شیر اشاره کرد و افزود: از جمله مشکلات این طرح انتقال آب از تصفیه خانه عجب شیر که حدود هفت کیلومتر آن اجرا شده و فقط دو کیلومتر نیاز به لوله گذاری است می توان اشاره کرد که برای رفع آن همکاری تمامی دستگاه ها از جمله بانک ها ضروری است.

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی نیز با اشاره به امضا این تفاهم‌نامه گفت: دستیابی به بیوتکنیک اقتصادی پرورش ریزجلبک در سیستم های مختلف از جمله مفاد این تفاهم‌نامه است.

محمد امین حجازی توسعه و تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقاتی پژوهشگاه با مشارکت بخش خصوصی و جلب مشارکت بخش خصوصی جهت توسعه و ترویج صنعت پرورش ریزجلبک به منظور تنوع بخشیدن به محصولاتی شیلاتی استان در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه را از دیگر موضوعات مطرح در این تفاهم نامه عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر اهداف مورد توجه در این تفاهم‌نامه، استفاده بهینه از ظرفیت‌های و پتانسیل‌های بیولوژیکی و اقتصادی موجود در حاشیه دریاچه و سواحل آن برای توسعه اشتغال پایدار بر مبنای صنعت ریزجلبک است.

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: ریزجلبک‌ها به عنوان منبع تغذیه آبزیان محسوب شده ضمن آنکه پرورش ریزجلبک‌ها در صنایع مختلف دارویی و آرایشی، بهداشتی، تولید بتاکاروتن و مکمل‌های غذایی و دارویی نیز کاربرد دارد.

حجازی اظهار امیدواری کرد که با حمایت‌های ملی و استانی و شهرستانی و مشارکت بخش خصوصی، شاهد توسعه و ترویج این صنعت اشتغالزا و پایه در استان و کشور باشیم.

عجب شیر، حدود ۷۰کیلومتر با دریاچه ارومیه ساحل دارد و بیشترین خسارت از خشک شدن این دریاچه متوجه این شهرستان است از این رو دولت با اجرای طرح های مختلف از جمله بیابان زدایی و ایجاد موانع و همچنین تغییر روش کشاورزی و کشت های جدید با نیاز آبی کم به دنبال کاهش خسارات احتمالی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا