حضور دانش آموزان از ۲۷ اردیبهشت در مدارس آذربایجان شرقی کاملا اختیاری است
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: تمامی عوامل اجرایی و معلمان با رعایت پروتکلهای بهداشتی از ۲۷ اردیبهشت ماه در مدارس حضور مییابند و حضور دانش آموزان کاملا اختیاری بوده و صرفا جهت رفع اشکال است.جعفر پاشایی در دومین جلسهی شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل بازگشایی مدارس و نحوه برگزاری امتحانات پایان سال، تمامی مدارس ابتدایی و متوسطه بهجز مدارس استثنایی باهدف رفع اشکال و ارائه خدمات آموزشی به آن دسته از دانشآموزانی که به هر دلیلی موفق به دریافت آموزشهای درسی غیرحضوری نشدهاند با رعایت پروتکلهای بهداشتی از ۲۷ اردیبهشتماه به مدت یک ماه دایر میشوند.
وی ادامه داد: تمهیدات لازم برای ضدعفونی، آمادهسازی مدارس قبل از بازگشایی، رعایت فاصله اجتماعی، حضور مدیران، عوامل اجرایی و آموزشی براساس برنامه هفتگی در هفته اول بازگشایی، استمرار آموزشهای غیر حضوری، بررسی وضعیت تحصیلی و یادگیری دانش آموزان توسط معلمان، ارزشیابی غیرحضوری از درس تربیتبدنی، تشکیل شورای مدرسه باهدف بررسی وضعیت موجود دانش آموزان و تعیین نحوه ارائه آموزشها در موارد لازمه و تصمیمگیری در خصوص ارزشیابی پایانی و بررسی اعتراضات دانش آموزان به ارزشیابی پایانی و تصمیمگیری در خصوص سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان، از موارد مشترک دورههای تحصیلی مندرج در این دستورالعمل است که باید در مدارس اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه برای هر دوره تحصیلی شرایط اختصاصی درنظر گرفته شده است، توضیح داد: در دوره ابتدایی، در خصوص دانش آموزان کلاس اول باید با ارزیابی دقیق اطمینان حاصل شود که دانشآموز تمامی حروف الفبا را بهخوبی فراگرفته و مهارتهای خواندن و نوشتن در سطح پایه اول را بهخوبی کسب کرده است؛ ارزشیابی شفاهی و کتبی این موضوع توسط معلم مربوط انجام میشود و نظارت و تأیید آن با مدیر مدرسه خواهد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: چنانچه به هر دلیل دانشآموز پایه اول در یادگیری حروف و مهارتهای مورد نظر خواندن و نوشتن شایستگی لازم را کسب نکرده باشد، باید برنامه مشخصی برای تحقق این امر توسط معلم ارائه شود.
وی افزود: مدیر مدرسه موظف است برای آن دسته از دانشآموزانی که به دلیل عدم دسترسی به فناوری و یا برنامههای تلویزیونی و یا به هر دلیل دیگر در یادگیری محتوای درسی باقیمانده از زمان تعطیلی مدارس ضعف دارند، برنامه مشخص جبرانی با محوریت معلم کلاس تعیین کند.
وی یادآور شد: درخصوص نحوه ارزشیابی پایانی و یادگیری دانش آموزان به صورت حضوری با غیرحضوری (بهجز پایه اول) شورای مدرسه تصمیمگیری خواهد کرد.
پاشایی با بیان اینکه برخی شرایط اختصاصی جز موارد مشترک دورههای اول و دوم متوسطه (شاخههای نظری، فنی و حرفهای و کاردانش) است، افزود: ارزشیابی پایانی (تراکمی) نوبت دوم (خردادماه) در پایههای هفتم و هشتم دوره اول متوسطه و پایههای دهم و یازدهم دوره دوم متوسطه شاخه نظری به شیوه غیرحضوری برگزار میشود و مسئولیت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دانش آموزان به عهده معلمان و مدیران مدارس خواهد بود.
وی تشریح کرد: سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی داوطلبان آزاد و دانش آموزان مدارس بزرگسالان، ایثارگران و آموزش از راه دور برابر ضوابط مندرج در این نامههای مربوط به شیوه حضوری انجام میشود.
وی اعلام کرد: با توجه به بخشنامه مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، امتحانات نهایی پایه دوازدهم از تاریخ ۱۷خرداد ۱۳۹۹ آغاز میشود و بر اساس تصمیم ستاد ملی مدیریت و کنترل کرونا، خدمات حضوری به دانش آموزان پایه دوازدهم تا دهم خردادماه ارائه خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: ارزشیابی از دانش آموزان متقاضی تغییر رشته در پایه دهم و یازدهم، مطابق بخشنامههای ارسالشده به شیوه حضوری انجام خواهد شد و دستورالعمل برگزاری آزمون ورودی مدارس دوره دوم متوسطه نمونه دولتی، تهیه و متعاقبا ابلاغ میشود.
وی با توضیح شرایط اختصاصی دوره اول متوسطه، افزود: با توجه به تأثیر نمرات دروس پایه نهم در فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان، ارزشیابی پایانی نوبت دوم (خردادماه) به شیوه حضوری در سطح مدرسه برگزار میشود. امتحانات پایه نهم در خردادماه ۱۳۹۹ نیز به صورت هماهنگ استانی برگزار نخواهد شد.
وی به شرایط اختصاصی دوره دوم متوسطه شاخههای فنی و حرفهای و کاردانش اشاره کرده و ادامه داد: ارزشیابی دروس عمومی، شایستگیهای غیر فنی و پایه فنی، مطابق بند ۱۶ به عهده معلمان و مدیران میباشد. بدیهی است در دروس پایه فنی و شایستگیهای غیرفنی حصول اطمینان از آموزش حضوری، غیر حضوری (مجازی) از پودمانهای باقیمانده با معلمان مربوط خواهد بود.
پاشایی افزود: تکمیل فرایند آموزش و ارزشیابی دروس شایستگیهای فنی شاخه فنی و حرفهای و آموزش و آزمون استانداردهای مهارت شاخه کاردانش (داخل و خارج از هنرستان)، از تاریخ ۲۷ اردیبهشت لغایت ۱۵ مردادماه با اولویت دروس پایه دوازدهم به صورت تراکمی و با برنامهریزی و سازماندهی هنرآموزان و شرایط حضور آنها، پس از تصویب در شورای مدرسه و با هماهنگی اداره آموزشوپرورش منطقه انجام میشود.
وی گفت: نمرات دروس شایستگیهای فنی و استانداردهای آموزش مهارت به صورت «جاری»، در خردادماه لحاظ و پس از اتمام ارزشیابی در کارنامه خردادماه هنرجویان ثبت میشود و در صورت عدم امکان ارائه دروس کارآموزی/کارورزی هنرجویان پایه یازدهم در تابستان سال جاری، این دروس در تابستان سال آینده (۱۴۰۰) ارائه خواهد شد.
وی تاکید کرد: در خصوص آن دسته از هنرجویان پایه دوازدهم که درس کارآموزی/کارورزی خود را باید در تابستان ۱۳۹۹ بگذرانند با برنامهریزی و تصویب شورای کارآموزی یا کارورزی هنرستانها و تأیید کمیته کارآموزی یا کارورزی اداره منطقه، اقدام مقتضی به عمل آید.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی اداره کل آموزشوپرورش استان، وی در پایان متذکر شد: نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل و فرایندهای آموزشی تربیتی مدارس و معلمان، بر عهده ادارات کل آموزشوپرورش استان و ادارات آموزشوپرورش شهرستانها، مناطق و نواحی است.