ابراز تاسف اروپا از لغو معافیت‌های برجامی توسط آمریکا

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی عضو برجام روز شنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک، از لغو معافیت‌های هسته‌ای ایران از سوی آمریکا عمیقا ابراز تاسف کردند.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شده آمده است: ما از تصمیم آمریکا برای پایان دادن به سه معافیت شامل پروژه‌های هسته‌ای کلیدی در برجام از جمله طرح مدرن‌سازی رآکتور اراک عمیقا متاسفیم.
این بیانیه تاکید می‌کند: این پروژه‌ها که در قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد به تائید رسیده در خدمت منافع عدم اشاعه توسعه سلاح‌های هسته‌ای  است و به جامعه جهانی درباره ماهیت صلح آمیز و ایمن بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران اطمینان می‌دهد.
امضا کنندگان این بیانیه تاکید کردند که ما برای ارزیابی پیامدهای تصمیم آمریکا با شرکایمان در حال رایزنی هستیم.
طرف های اروپایی برجام این توافق را دستاورد کلیدی در معماری عدم توسعه سلاح‌های هسته ای و در حال حاضر بهترین و تنها راه کسب اطمینان از صلح آمیز بودن ماهیت برنامه‌ هسته‌ای ایران خوانده و تصریح کردند: به همین دلیل ما به طور مدام برای اجرای کامل و موثر تعهدات برجام، به ویژه بازگشت کامل ایران به تعهداتش در این توافق بدون فوت وقت، تلاش کرده‌ایم.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا به تازگی اعلام کرد که معافیت‌های تحریمی مرتبط با برجام را لغو و دو ایرانی را در ارتباط با برنامه هسته‌ای تحریم می‌کند.

پمپئو بامداد پنجشنبه در پیامی توئیتری نوشت: امروز به معافیت‌های تحریمی پروژه‌های مرتبط با برجام در ایران پایان می‌دهم که در مدت ۶۰ روز اجرایی خواهد شد. ادامه تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران ایجاب می‌کند که این همکاری پایان یابد.
خبرگزاری رویترز چهارشنبه شب گزارش داد که آمریکا معافیت همکاری هسته‌ای با نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر از تحریم را به مدت ۹۰ روز تمدید می‌کند اما چند معافیت دیگر در مورد همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای شرکت‌های روس، چینی و اروپایی با ایران را تمدید نخواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا