تولید سالانه ۴۷ هزار و ۲۶۴ تن سیر در آذربایجان‌شرقی

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: سالانه ۴۷ هزار و ۲۶۴ تن سیر در این استان تولید می‌شود.

جلال رحیم زاده روز یکشنبه در حاشیه آغاز برداشت سیر از مزارع شهرستان های آذرشهر و عجب شیر آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۸۴۴ هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی به کاشت سیر اختصاص یافته است، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری ۱۴ هزار و ۳۹۸ تن سیر (خشک) برداشت شود.

وی با بیان اینکه شهرستان های عجب شیر ، آذرشهر و بناب از جمله مناطق تولید کننده سیر در استان هستند، بیان کرد: پیش بینی می‌شود امسال به طور متوسط ۱۷ تن سیر در هر هکتار برداشت شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه انتقال تجربه های ارزنده و کارشناسان و مروجان جهادکشاورزی و برگزاری کلاس های ترویجی برای کشاورزان این استان در تغییر ذائقه و کشت سیر به جای دیگر محصولات کشاورزی پرآب بر موثر بوده است، ادامه داد: کشت نیمی از محصول سیر بصورت مکانیزه و برداشت محصول سیر نیز به روش سنتی انجام می‌شود که اگر محصول سیر کلاً به صورت مکانیزه کشت و برداشت شود امکان برداشت ۲ برابری محصول نیز وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کشت و برداشت سیر موجب اشتغالزایی فصلی در استان شده است، ادامه داد: حتی کارگرانی از سایر شهرستان ها برای برداشت این محصول به مناطق کشت شده محصول سیر ورود می کنند.

رحیم زاده، قیمت تر محصول سیر را در سال زراعی جاری(۴۰ هزار تا ۷۵ هزار ریال) با توجه به قیمت تمام شده محصول در حد قابل قبول دانست و گفت: پیش بینی مصرف بذری سیر برای آذربایجان شرقی در حدود ۲ هزار و ۵۳۲ تن می باشد.

وی اضافه کرد: حدود ۵۰ درصد سیر تولید شده در استان در صنایع مرتبط شامل فرآوری سیر، ترشیجات، پودر سیر، چاشنی خیار شور و صنایع غذایی مانند تولید سوسیس و کالباس،  مواد بهداشتی ، دارویی و پماد ، بخصوص در ۲۰ واحد صنعتی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

وی کشاورزان را به رعایت شیوه‌های اصولی کاشت، مبارزه شیمیایی با علفهای هرز، کنترل بیماری با سمپاشی به موقع با قارچ‌کش‌های مناسب و استفاده از کود فراخواند.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه هم اکنون شهر تیمورلو در شهرستان آذرشهر به قطب سیر آذربایجان و ایران تبدیل شده و سالانه قسمت زیادی از محصولات کشاورزی تولیدی این شهر به خارج از کشور صادر می‌شود، افزود: محصول عمده کشاورزی در تیمورلو سیر است و به جهت موقعیتی که این شهر دارد، یکی از بزرگترین بازارهای خرید و فروش سیر شمالغرب کشور در این منطقه قرار گرفته و بسیاری از کشاورزان و خریداران محصولات کشاورزی و به خصوص سیر برای خرید و فروش به بازار تیمورلو می‌آیند.

وی افزود: سیر محصولی آبی و در صورت کمبود بارندگی آبیاری می‌شود ولی در مقایسه با سایر محصولات سبزی و صیفی محصول کم آب بوده که با توجه به محدودیت منابع آبی در تیمورلو که درحاشیه دریاچه ارومیه قرار دارد، توسعه کشت این محصول مورد توجه قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا