تضاد در سیاست‌ها و انحصار در واردات به اقتصاد کشور ضربه زده است

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: دوگانگی و تضاد در سیاست‌های اقتصادی و انحصار در واردات کالاهای خارجی به اقتصاد کشور و تولیدکنندگان داخلی ضربه زده است.

محمدرضا پورمحمدی، روز شنبه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوص در استانداری آذربایجان شرقی با طرح این سوال که چرا باید واردات برخی کالاها مانند نهاده های دامی یا شکر در انحصار عده ای خاص باشد؟ افزود: باید مجوزهای لازم صادر شود تا در خود استان برای واردات و تامین نیازهای صنایع تصمیم گیری شود.

وی اظهار داشت: اینکه برای هر تصمیم مهم شورای گفت‌ و گوی استان باید به ستاد ملی ارجاع تا در این زمینه تصمیم گیری شود، صحیح نیست و شورای گفت و گو باید در خصوص مسایل اقتصادی استان اختیار داشته باشد.

استاندار آذربایجان شرقی، گفت: برای رونق چرخه اقتصادی استان، آن هایی که به استان مربوط است تصمیم گیری می شود و بقیه موارد که از عهده ما خارج است نیز به مرکز پیشنهاد می شود تا در این خصوص تصمیم گیری شود.

پورمحمدی، بخشودگی جرایم دیرکرد وام‌های تولیدکنندگان را خواستار شد و ادامه داد: ۱۳ رسته شغلی برای بخشودگی جرایم دیرکرد وام ها انتخاب و معرفی شده است ولی باید با کارشناسی بیشتر تمام واحدهای آسیب دیده مشمول این بخشنامه شوند.

جلوگیری از انحصارها اولین گام در جهت مردمی سازی اقتصاد است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: جلوگیری از انحصارها در کشور اولین گام در جهت مردمی سازی اقتصاد و تامین کننده امنیت اقتصادی است.

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاجدینی، افزود: چرا عده ای در کشور باید ارز دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بگیرند و برخی کالاهای اساسی و نهاده ها را وارد کنند و از این رانت ها استفاده کنند اما عده ای دیگر نتوانند با ارز غیردولتی و آزاد نیز این کالاها را وارد کنند.

وی با اشاره به محدودیت منابع ارزی در کشور، اظهار داشت: برخی از این انحصارها باید شکسته شود و این کار در واقع حمایت اصلی از بخش خصوصی بوده و جهش تولید در سایه این کارها محقق می شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: جهش تولید دارای ۳ الزام اساسی است که شامل امنیت سرمایه گذاری، خصوصی سازی واقعی و بانک ها است.

حجت الاسلام میرتاجدینی، ادامه داد: بانک ها هم از عوامل عمده حمایت از تولید و هم از موانع تولید هستند چراکه اگر وارد بنگاه داری شوند به علت اینکه نقدینگی دارند بخش خصوصی نمی تواند با آن ها رقابت کنند.

وی یادآوری کرد: در خصوصی سازی باید دست همه باز باشد چراکه اگر انحصار در دست برخی باشد بقیه فعالان اقتصادی متضرر خواهند شد.

در این جلسه مشکلات واحدهای تولید آرد و تامین مواد اولیه صنایع غذایی استان مورد بررسی قرار گرفت و موارد پیشنهادی فعالان این حوزه تصویب شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا