باران از سه‌شنبه این هفته آذربایجان‌شرقی را فرا می‌گیرد

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از روز سه‌شنبه تا جمعه این هفته و با گذر امواج میانی جو، هوای استان ابری و بارانی می‌شود.

محمد امیدفر، روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با گذر این امواج در برخی ساعات به ویژه از بعد از ظهر و اوایل شب شاهد رگبار باران، غرش آذرخش، وزش باد نسبتا شدید و در نواحی مستعد بارش تگرگ خواهیم بود.

وی با بیان اینکه فعالیت این سامانه تا اواخر روز جمعه و احتمالا تا شنبه ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: در پی نفوذ این سامانه احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن آب رودخانه ها، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های فصلی و آتش سوزی جنگل ها و مراتع وجود دارد.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی به مردم و مسافران توصیه کرد: از اتراق و تردد در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها و صعود به ارتفاعات برای جلوگیری از برخورد آذرخش خودداری و از کشاورزان خواست به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی توجه کنند.

امیدفر، ادامه داد: امروز هوای استان نسبتا پایدار بوده اما به علت شرایط فصلی و محلی از بعد از ظهر شاهد افزایش موقت ابر و افزایش نسبی دما از ۲ تا ۴ درجه سانتی گراد خواهیم شد.

وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته جلفا با ۳۳ و ورزقان با ۲ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و خنک ترین شهرهای استان بودند و ثبت این دما برای خنک ترین شهر استان نسبت به بلند مدت در چنین روزی بی سابقه است.

امیدفر، افزود: دمای کنونی تبریز ۲۱ درجه سانتی گراد بوده که نسبت به روز گذشته در همین ساعت ۲ درجه افزایش یافته است و دمای این شهر در ۲۴ ساعت گذشته در گرمترین زمان به ۲۷ و در خنک ترین زمان به ۱۶ درجه رسید.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا