تاکید فرماندار تبریز بر تدوین طرح ایمنی بازار جهانی تبریز

فرماندار شهرستان تبریز بر لزوم تهیه و آماده سازی طرح ایمنی و امنیتی بازار جهانی تبریز در سال جاری با هدف صیانت از این اثر ارزشمند تاریخی تاکید کرد.

بهروز مهدوی روز سه شنبه در جلسه انجمن میراث فرهنگی شهرستان با تاکید بر لزوم توجه ویژه به حفاظت و صیانت از بازار جهانی تبریز، گفت: بازار تاریخی تبریز جزئی از هویت فرهنگی و تاریخی مردم آذربایجان و تبریز است و نباید در حفاظت از این اثر تاریخی از هیچ گونه اقدام موثر چشم پوشی کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه هرگونه اقدام در راستای اهداف صیانتی از بازار تاریخی زیر نظر پایگاه جهانی بازار انجام می شود، ضروری است تا نسبت به تدوین طرح ایمنی و امنیتی این بازار بزرگ در سال جاری اقدام شود.

مهدوی با اشاره به اینکه تمامی دستگاه ها باید در حفاظت و صیانت از مواریث تاریخی مشارکت داشته باشند، اظهار کرد: در راستای حفاظت از مواریث تاریخی تبریز، شهرداری ها در صدور مجوز احداث در محدوده آثار تاریخی موظف به استعلام از میراث فرهنگی هستند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز از مشارکت همه جانبه آتش نشانی، بسیج، سپاه و نیروی انتظامی تبریز در اطفاء حریق محوطه مجموعه تاریخی ربع رشیدی تقدیر کرد و گفت: شامگاه چهارشنبه ۱۴ خرداد شاهد حادثه ای ناگوار در محوطه مجموعه تاریخی ربع رشیدی بودیم که با مداخله به هنگام نیروهای آتش نشانی حریق اطفا و خوشبختانه هیچ آسیبی به آثار تاریخی این سایت تاریخی وارد نشد.

علیرضا قوچی با تاکید بر اینکه تداوم پروژه های مرمتی میراث فرهنگی استان نیازمند توجه و مساعدت مدیریت استانی است، به پروژه های شاخص مرمتی تبریز اشاره کرد و افزود: معاونت میراث فرهنگی استان همچون سال های گذشته اقدامات مرمتی و احیای آثاری چون  مجموعه تاریخی حسن پادشاه، برج خلعت پوشان، سایت تاریخی ربع رشیدی و ارگ علیشاه را در دستور کار دارد.

قوچی همچنین با اشاره به پنیر لیقوان و ارزش مادی و معنوی این محصول برای آذربایجان، گفت: با توجه به اینکه پنیر لیقوان از جمله ظرفیت های شاخص گردشگری غذا در استان و کشور به شمار می آید، لذا پرونده ثبت ملی پنیر لیقوان در حال تکمیل است.

بازار تبریز با یک کیلومتر متر مربع وسعت و به عنوان بزرگ ترین سازه مسقف جهان در یونسکو ثبت شده است.

سرای «ایکی قاپیلی» بازار تبریز پارسال به دلیل آنچه اتصال سیم برق اعلام شد، دچار آتش سوزی شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا