دبیرکل سازمان ملل: برجام باید حفظ شود

دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا گفت: معتقدیم هر کاری که لازم باشد باید برای اطمینان از اینکه برجام در حال نابودی نیست، انجام داد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا گفت: معتقدیم هر کاری که لازم باشد باید برای اطمینان از اینکه برجام در حال نابودی نیست، انجام داد.

آنتونیو گوترش روز چهارشنبه در آستانه هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد این مطلب را در نشست خبری مجازی خود در پاسخ به این سوال مطرح کرد که « به نظر می‌رسد آمریکا از گزارش اخیر شما درباره قطعنامه ۲۲۳۱ برای تضعیف یا نابودی برجام استفاده می‌کند، واکنش‌تان در این باره چیست؟».

دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: موضع ما درباره برجام همان است که از زمان امضای آن همواره اعلام شده است. برجام یک گام مهم در جهت منع گسترش سلاح‌های اتمی است.

گوترش این اظهارات را یک روز پس از نشست غیررسمی و غیرعلنی آمریکایی‌ها با اعضای شورای امنیت مطرح کرد که تلاش دارند از پایان یافتن محدودیت خرید و فروش تسلیحات متعارف برای ایران را که در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد، جلوگیری کنند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که این روزها به وزیر نفرت هم شهرت یافته است، روز گذشته تهدید کرد در صورتی که شورای امنیت با قطعنامه پیشنهادی آنها موافقت نکند، از فرایند ماشه برای بازگرداندن تمام تحریم‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران استفاده کرد.

این ادعا با واکنش اعضای باقیمانده برجام به ویژه روسیه و چین مواجه شد که در نشست روز چهارشنبه برایان هوک با اعضای شورای امنیت هم نمایان بود.
بسیاری از کارشناسان مسایل آمریکا معتقدند دولت ترامپ در پی ناکامی از به زانو درآوردن ایران و نشستن در میز مذاکره، در صدد برآمده است تا پیش از انتخابات ۱۳ آبان‌ماه، برجام را نابود کند تا دولت بعدی آمریکا در صورت باخت ترامپ، نتواند مسیری برای بازگشت داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا