آلمان: برجام، به عنوان شاهکاری دیپلماتیک باید حفظ شود

نماینده دائم آلمان در سازمان ملل متحد، برجام را شاهکاری دیپلماتیک دانست که باید حفظ شود و گفت ما مخالف استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران هستیم. "کریستف هاسگن" روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی گزارش دوره‌ای دبیرکل این سازمان درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مربوط به توافق هسته‌ای ایران، گفت:در راستای سخنان نماینده چین و دیگر اعضای "ای ۳" تاکید می‌کنم که موضع ما در خصوص سازوکار ماشه در قطعنامه ۲۲۳۱ همان بوده و هدف اساسی ما اجرای کامل برجام است. وی مدعی شد: گروه "ای ۳" (آلمان، انگلیس و فرانسه) به تعهدات خود در برجام پایبندی کامل داشته و حتی ورای تعهدات خود عمل کرده و به سازوکار اینستکس متعهد بوده است. نماینده دائم آلمان در سازمان ملل تاکید کرد: برجام، یک شاهکار دیپلماتیک است و مانع دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای شد از این رو، باعث تاسف است که آمریکا از برجام خارج شده است. اقدام آمریکا نقض قانون بین‌المللی است چرا که برجام با قطعنامه 2231 مورد تایید قرار گرفت. هاسگن بدون تشریح آثار خروج آمریکا و اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه مردم ایران، افزود: ما از اقدام‌های ایران در خصوص برجام بسیار نگران هستیم. ایران باید رفتار سازنده‌ای در خصوص برجام در پیش بگیرد. ما همچنین نگران فعالیت موشکی ایران هستیم. وی گفت: ما آماده گفت‌وگو با اعضای برجام برای بررسی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هستیم. هاسگن همچنین به طرح مسایلی خارج از ماموریت شورای امنیت و هدف این نشست پرداخت و مدعی شد: وضعیت حقوق بشر در ایران بسیار وحشتناک است. هیچ آزادی مطبوعاتی در ایران وجود ندارد. ایران اسرائیل را تهدید می‌کند و روی موشک‌هایش پیام تهدیدآمیز علیه اسرائیل می‌نویسد. همه اینها تکان‌دهنده است. نماینده آلمان به کلاهک‌های اتمی رژیم صهیونیستی و کاربرد جنگ افزارهای آلمانی برای بمباران یمن هیچ اشاره‌ای نکرد. در این نشست که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و تعلیق شدن اجتماعات در نیویورک، روز سه شنبه به صورت مجازی برگزار می‌شود، نخست نهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره وضعیت اجرای این قطعنامه قرائت شد. قرار است در نشست امروز، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم به صورت مجازی مشارکت داشته باشد. وزیر امورخارجه ایران دیشب در توئیتی ضمن اعلام سخنرانی خود در جلسه امروز شورای امنیت نوشت: آمریکا نه تنها برجام را نقض کرده بلکه دیگران را نیز به نقض آن وادار می کند. مجید تخت‌روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز درباره فضای کلی نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل گفت: فضای کلی جامعه بین‌المللی در جهت اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. وی با یادآوری خروج آمریکا از برجام که رئیس جمهوری این کشور به صراحت آن را پایان مشارکت در این برنامه خواند، ادامه داد: سابقه ندارد که یک عضو دائم شورای امنیت علیه قطعنامه‌ای که خود بانی آن بوده است، اقدام کند. واشنگتن ماه‌هاست که برای جلوگیری از پایان ممنوعیت تسلیحاتی ایران با کشورهای همفکر خود مشغول رایزنی است و کارزارهای دیپلماتیک را در پایتخت های منطقه پیگیری کرده است. اعضای باقی‌مانده برجام به ویژه روسیه و چین با قطعنامه پیشنهادی آمریکا که در تضاد کامل قطعنامه ۲۲۳۱ است، مخالفت کرده‌اند.

نماینده دائم آلمان در سازمان ملل متحد، برجام را شاهکاری دیپلماتیک دانست که باید حفظ شود و گفت ما مخالف استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران هستیم.

“کریستف هاسگن” روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی گزارش دوره‌ای دبیرکل این سازمان درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مربوط به توافق هسته‌ای ایران، گفت:در راستای سخنان نماینده چین و دیگر اعضای “ای ۳”  تاکید می‌کنم که موضع ما در خصوص سازوکار ماشه در قطعنامه ۲۲۳۱ همان بوده و هدف اساسی ما اجرای کامل برجام است.

وی مدعی شد: گروه “ای ۳” (آلمان، انگلیس و فرانسه) به تعهدات خود در برجام پایبندی کامل داشته و حتی ورای تعهدات خود عمل کرده و به سازوکار اینستکس متعهد بوده است.

نماینده دائم آلمان در سازمان ملل تاکید کرد: برجام، یک شاهکار دیپلماتیک است و مانع دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای شد از این رو، باعث تاسف است که آمریکا از برجام خارج شده است. اقدام آمریکا نقض قانون بین‌المللی است چرا که برجام با قطعنامه ۲۲۳۱ مورد تایید قرار گرفت.

هاسگن بدون تشریح آثار خروج آمریکا و اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه مردم ایران، افزود: ما از اقدام‌های ایران در خصوص برجام بسیار نگران هستیم. ایران باید رفتار سازنده‌ای در خصوص برجام در پیش بگیرد. ما همچنین نگران فعالیت موشکی ایران هستیم.

وی گفت: ما آماده گفت‌وگو با اعضای برجام برای بررسی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هستیم.

هاسگن همچنین به طرح مسایلی خارج از ماموریت شورای امنیت و هدف این نشست پرداخت و مدعی شد: وضعیت حقوق بشر در ایران بسیار وحشتناک است. هیچ آزادی مطبوعاتی در ایران وجود ندارد. ایران اسرائیل را تهدید می‌کند و روی موشک‌هایش پیام تهدیدآمیز علیه اسرائیل می‌نویسد. همه اینها تکان‌دهنده است.

نماینده آلمان به کلاهک‌های اتمی رژیم صهیونیستی و کاربرد جنگ افزارهای آلمانی برای بمباران یمن هیچ اشاره‌ای نکرد.

در این نشست که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و تعلیق شدن اجتماعات در نیویورک، روز سه شنبه به صورت مجازی برگزار می‌شود، نخست نهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره وضعیت اجرای این قطعنامه قرائت شد.

قرار است در نشست امروز، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم به صورت مجازی مشارکت داشته باشد.

وزیر امورخارجه ایران دیشب در توئیتی ضمن اعلام سخنرانی خود در جلسه امروز شورای امنیت نوشت: آمریکا نه تنها برجام را نقض کرده بلکه دیگران را نیز به نقض آن وادار می کند.

مجید تخت‌روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز درباره فضای کلی نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل گفت: فضای کلی جامعه بین‌المللی در جهت اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است.

وی با یادآوری خروج آمریکا از برجام که رئیس جمهوری این کشور به صراحت آن را پایان مشارکت در این برنامه خواند، ادامه داد: سابقه ندارد که یک عضو دائم شورای امنیت علیه قطعنامه‌ای که خود بانی آن بوده است، اقدام کند.

واشنگتن ماه‌هاست که برای جلوگیری از پایان ممنوعیت تسلیحاتی ایران با کشورهای همفکر خود مشغول رایزنی است و کارزارهای دیپلماتیک را در پایتخت های منطقه پیگیری کرده است. اعضای باقی‌مانده برجام به ویژه روسیه و چین با قطعنامه پیشنهادی آمریکا که در تضاد کامل قطعنامه ۲۲۳۱ است، مخالفت کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا