کلاس شهر، کلاس زندگی است

به گزارش ارک خبر:رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در مراسم اختتامیه طرح کلاس شهر، با تشریح اقدامات مربوط به این طرح گفت: پس از ارائه طرح به اداره آموزش و پرورش استان، از اسفند ۹۷ اقدامات اولیه انجام گرفت و در فروردین ۹۸ نیز کارگروه تخصصی تشکیل و مرحله به مرحله پیش رفتیم.

احمد رضایی ادامه داد: در مهر ۹۸ تفاهم نامه همکاری بین سازمان و آموزش و پرورش منعقد شد و ۴۳ کلاس به عنوان پایلوت  مدنظر قرار گرفت و کتاب های کار معلم، دانش آموز و اولیا تدوین شد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات آموزشی برای مربیان و اولیا جهت بیان تببین اهداف طرح، اظهار داشت: در طرح کلاس شهر، ۳۷۸ کارگاه برگزار شد، ۴۰۰ فعالیت مرتبط انجام گرفت و ۴۳ نمایش نیز اجرا شد که نرم افزار چند رسانه ای آن در حال آماده شدن است.

رضایی با بیان اینکه به دلیل شیوع بیماری کرونا، یک سال تحصیلی متفاوت را پشت سر گذاشتیم و طرح کلاس شهر نیز همانند سیستم آموزشی تحت تاثیر قرار گرفت، افزود: ۲۴۵ دانش آموز با ۴۷۰ اثر در مسابقات کلاس شهر شرکت کردند که ۶۵ اثر برگزیده شد و هدایایی به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

آموزش مهارت های زندگی برای آینده شهر

معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش استان اصفهان ضمن تقدیر از سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و تلاش های صورت گرفته برای اجرای کلاس شهر اظهار کرد: تمام فعالیت های کلاس شهر، منطبق بر کتب درسی پایه اول بوده که انگیزه ای برای دانش آموزان و معلمان ایجاد می کند.

شهین جوانی افزود: در طرح کلاس شهر، آموزش مهارت های زندگی مدنظر بود تا شهروندانی مسئول و پاسخگو برای آینده شهر تربیت شود.

وی با بیان اینکه از همه نقدها در سیستم آموزشی کشور استقبال می شود، یادآور شد: از بازنگری در برخی فعالیت ها هیچ هراسی نداشته و آمادگی داریم تغییرات لازم را متناسب با شرایط موجود رقم بزنیم زیرا تغییر در رفتار دانش آموزان، خروجی موردنظر ما است.

به گفته جوانی، اجرای طرح مهارت شهروندی در پایه ششم و طرح کرامت و مهارت زندگی در پایه پنجم در دستور کار است.

اهمیت مهارت آموزی

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان کلاس شهر را کلاس زندگی دانست و گفت: مهارت آموزی اهمیت بسیاری دارد زیرا جامعه به شدت غیر ماهری داریم که نتوانسته ایم نسخه موثری برای جامعه پذیری شهروندان بنویسیم لذا این طرح برنامه مهارتی بود که هدف اصلی را نشانه گرفت.

کوروش محمدی افزود: طرح کلاس شهر یکی از معدود برنامه های اجرایی در استان است که با رویکرد درست کارش را پیش برده و نقش پوششی برای پر کردن خلا در روش های ارتباطی دارد.

وی با بیان اینکه حوزه تعلیم و تربیت نیاز به تحول بنیادین دارد، تصریح کرد: کلاس شهر نسخه ای برای دردهای جامعه بود که منطبق با نیازها تعریف شد، نه اینکه برنامه ای هیجانی صرفا برای ارائه عملکرد و آمار باشد لذا باید از معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و معاونت ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان برای اجرای این طرح تقدیر کرد.

کودکان رکن اصلی توسعه پایدار هستند

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان افزود: امروزه سرمایه های انسانی الزاما موضوع توسعه پایدار نیستند، بلکه کارگزاران توسعه پایدار هم هستند، بدین معنا که در برنامه ریزی های شهری، دیگر قرار نیست کودکان و نوجوانان موضوع توسعه پایدار باشند، بلکه رکن اصلی آن محسوب می شوند.

محمد عیدی اظهار داشت: شهری با شاخصه های توسعه پایدار شامل اخلاق حیات محور، زیست پذیر و معناگرا بودن، شهروندانی خوشحال و هدفمند، با نشاط و هنجارمند دارد.

عیدی ادامه داد: برای اینکه به قول شهرسازان و معماران شهر، شهری تمیز، منظم و زیبا داشته باشیم، ناگزیر به آموزش هستیم، یعنی آموزشی که خصوصیت غیرمستقیم و لذت بخش بودن را داشته باشد و تمام افراد جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان را در بگیرد.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با ابراز رضایت از اجرای طرح کلاس شهر با به روز ترین مولفه های جهانی گفت: امیدوارم این مراسم اختتامیه نباشد، بلکه آغازی از یک پایان باشد زیرا دوست داریم فعالیتها فرآیند محور باشد.

گفتنی است؛ در این مراسم در چند بخش از ۶ برگزیده مسابقه کلاس شهر و ۶ نفر از معاونان مدارس اجرا کننده طرح به نمایندگی از ۶ ناحیه آموزش و پرورش استان و همچنین افرادی که در اجرای این طرح همکاری داشتند، تقدیر شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا