مطبوعات استان

در متن جلسه هم اندیشی

 

*مدیرمسئول – محمّد اشراقی

به جلسه هم اندیشی  روزنامه های استان آذربایجان شرقی که با حضور مدیرکل آرشاد استان تشکیل شده بود، چند دقیقه ای دیر رسیدم. با طنز می شد، تقصیر دیر کرد را به گردن کرونا و بهانه لزوم فاصله گذاری زمانی گذاشت. عندالورود احساس شد بازار غیبت گرم است. این ذکر خیراز سوی صاحبان یکی از وجیزه های  تبریزدر مورد  وجیزه ما بود. قبل از عصر کرونا ، معمولا احوالات همکاران در جلسات هم اندیشی عمومی نه ،  بلکه در  پشت درهای بسته  و یا صحبت های در گوشی انجام می شده، یعنی زدن  دیگران اینکونه  آشکارا  مرسوم نبود. ولی گویا تحت تاثیر کرونا، خیلی چیز ها   آسیب دیده است.  بهر ترتیب چاره ای جز غمض عین  نبود.

مطابق  مثل ترکی: ( یئر برک اولاندا ، اوکوز اوکوزدن گورر = گاو های شخم زن، سختی زمین را از چشم  هم دیگر می بینند. ) بنا براین اوضاع کرونائی مطبوعات، عزا کونه است .

علت عمده مشکلات وچالش های  مطبوعات ناشی از زاد ولد انبوه  مطبوعات ، ناشی از عواملی چون کمی خواننده، قلت آگهی و رپرتاژ و توسعه شبکه های مجازی می باشد. دراین هم اندیشی درد دلهای مطرح شد . تاثیرات منفی و مثبت رتبه بندی  روزنامه ها از جمله این گلایه ها بود . چنانچه می دانیم، مسئولین  برای گرم نگهداشتن بازار مطبوعات کاغذی  به فکر افتادند و برای ایجاد رقابت در عرصه مطبوعات، اقدام  به تغییر کاربری یارانه کاغذ به یارانه کیفیت، کرده و نظم نوینی  برای ارزیابی مطبوعات ابداع کردند.  این نظم حدید، تحت عنوان خود اظهاری و رتبه بندی  مطبوعات، چندسالی است اجرا می گردد. اگر آثار منفی، نظم  مذکور، منصفانه ارزیابی شود، معلوم می گردد که  نظام رتبه بندی،  که  با هدف ارتقا مطبوعات بوجود آمده و انجام می شود، ممکن است،  در تغییر شکل ظاهری بعضی از مطبوعات نوعی تاثیر داشته، ولی در افزایش تیراژ و تعداد خواننده نتوانسته موثر واقع شود. علاوه براین رتبه بندی با تبدیل یارانه کاغذ به یارانه کیفیت و نادیده گرفتن سهم سایر  هزینه های تولید روزنامه ، منابع در آمد روزنامه ها از یارانه و آگهی ها را نادیده می گیرد. یعنی اگرروزنامه ای با کیفیت مورد نظر منتشر نشود محکوم به محرومیت از یارانه و حمایت می گردداجرای این نظم جدید، عده ای را بیش از حد لازم متنعم و عده ای دیگر را غیر منصفانه متضرر کرده و می کند . بنا بر موارد مزبورکه ازسوی متضررین مطرح می شود.  بجاست که مورد توجه قرارگیرد تا بلکه منجر به  بازبینی سیاستهای حمایتی جاری  روزنامه ها وسایر مطبوعات شود .

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا