مشاوره‌های بهزیستی آذربایجان‌شرقی از تولد ۱۰۰ نوزاد معلول جلوگیری کرد

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی گفت: ارایه خدمات مشاوره‌ای ژنتیک برای زوج‌های جوان در این اداره کل در سال گذشته مانع از تولد حداقل ۱۰۰ نوزاد معلول شد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی گفت: ارایه خدمات مشاوره‌ای ژنتیک برای زوج‌های جوان در این اداره کل در سال گذشته مانع از تولد حداقل ۱۰۰ نوزاد معلول شد.

فرگل صحاف روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به انواع فعالیت های بهزیستی در حوزه مشاوره، اظهار داشت: مشاوره ژنتیک با زوج های جوان یکی از مهمترین و تاثیرگذا ترین حوزه های فعالیت این مجموعه است که آثار و تبعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن در جامعه بسیار وسیع است.

وی از ارایه ۲۷ هزار خدمت در حوزه درمان و بازتوانی اعتیاد توسط بهزیستی خبر داد و افزود: علاوه بر این خدمات، بیش از ۳۴ هزار مورد مشاوره حضوری، ۵۵ هزار مشاوره تلفنی با خط تماس ۱۴۸۰ و نزدیک به ۶ هزار مشاوره طلاق در سال گذشته توسط بهزیستی آذربایجان شرقی به انجام رسیده است.

صحاف پرداخت مستمری به خانواده های دارای فرزندان ۳ قلو و بیش از ۳ قلو را از دیگر فعالیت های بهزیستی برشمرد که به گفته وی اعطای کمک های موردی به خانواده های دارای فرزندان دو قلو نیز در همین راستا صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر افزون بر یکهزار مهدکودک در آذربایجان شرقی فعالیت دارند، گفت: از این تعداد ۵۷۰ مهدکودک در مراکز شهری و ۴۴۰ مهدکودک نیز در مناطق روستایی به ارایه خدمات برای خانواده ها مشغولند و علاوه بر این مراکز، تعداد ۲۰ آدینه مهد نیز در شهرهای مختلف استان وجود دارد.

صحاف، ایجاد و گسترش تعداد ۳۱ مهدکودک در مناطق محروم و سکونتگاه های غیررسمی و توسعه و تجهیز تعداد ۲۹ روستامهد در راستای حمایت از کودکان مناطق محروم و روستایی را از دیگر اقدامات بهزیستی آذربایجان شرقی بیان کرد.

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری از اختلالات جسمی و روانی در جامعه، از اجرای منظم برنامه های غربالگری شنوایی و پیشگیری از تنبلی چشم در این راستا خبر داد و گفت: تاکنون ۶۲ هزار مورد برنامه غربالگری شنوایی، بیش از ۸ هزار مشاوره  ژنتیک و بالغ بر ۱۵۸ هزار مورد برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در استان انجام شده است.

دکمه بازگشت به بالا