صادرات بیش از یک هزار تن شیر و فرآورده‌های لبنی از آذربایجان‌شرقی

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی از صادرات یک هزار و ۱۴۱ تن شیر و فرآورده های لبنی در چهار ماه گذشته سالجاری به کشورهای مختلف خبرداد.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی از صادرات یک هزار و ۱۴۱ تن شیر و فرآورده های لبنی در چهار ماه گذشته سالجاری به کشورهای مختلف خبرداد.

امیرحسین بهداد روز شنبه در گفت و گویی اظهار کرد: این فرآورده های لبنی شامل شیر خشک، شیر خام و کره حیوانی پس از انجام آزمایشات فیزیکوشیمیایی، میکروبی، آزمایشات سنجش میزان آنتی بیوتیک ها و باقیمانده فلزات سنگین و آزمایش اختصاصی آفلاتوکسین با تائید دامپزشکی استان به کشورهای عراق، سوریه و آذربایجان صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: دامپزشکی استان در تمام مراکز جمع آوری، مسوولان فنی و بهداشتی خود را مامور کرده است تا شیرها را از نظر رنگ، طعم و بو، دانسیته (وزن مخصوص)،  نقطه انجماد، تست الکل، تست بازدارنده میکروبی و اسیدیته بررسی و آزمایش کنند.

بهداد افزود: پس از تجزیه و تحلیل نتایج آزمایشات در صورتی که شیرخام قابل دریافت باشد به محل تخلیه شیرخام هدایت و پس از عبور از فیلتر و هواگیری و خنک شدن ذخیره می شود و پس از طی این مراحل به کارخانجات تولید شیر و فرآورده های لبنی ارسال می شود.

به گزارش ایرنا، ۵۸۰ واحد دامپروری با حدود ۶۰۰ هزار راس گاو و گوساله در آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند که از این میزان ۱۴۶ واحد صنعتی و مابقی نیمه صنعتی است.

میانگین روزانه تولید شیر در دام‌های اصیل استان حدود ۳۶ کیلوگرم در روز است که این رقم در دام های آمیخته ۲۵ کیلوگرم و دام های بومی ۱۲ کیلوگرم می باشد.

دکمه بازگشت به بالا