وزیر علوم در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها تاکید کرد:

نقش مهم دانشگاه‌ها در عبور از بحران کرونا

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با اشاره به نقش مهم دانشگاه ها برای عبور از بحران‌هایی نظیر کرونا و همچنین توسعه کشور گفت: امیدواریم حمایت‌های دولت در برنامه توسعه هفتم از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بیشتر از گذشته شود تا بتوانیم علاوه بر حرکت در مسیر اهداف مورد نظر بتوانیم به توسعه کشور نیز کمک کنیم.

به گزارش ارک خبر، در این آیین که پیش از ظهر (یکشنبه) در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و با حضور مجازی رئیس جمهوری برگزار شد، دکتر غلامی با اشاره به شرایط دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری کشور در دوران شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: این مراکز در نیمسال گذشته آزمونی را پشت سر گذاشتند که در نوع خود تحسین برانگیز است.
وزیر علوم افزود: بر اساس گزارشی که درخصوص نحوه ورود آموزش عالی در دنیا در شرایط کرونا تهیه شده بود، اقدامات و تحولاتی که در آموزش عالی کشور ما اتفاق افتاده است نه تنها کمتر از آنچه که در سایر کشورها نبوده، بلکه بعضاً شرایط بهتری از بسیاری از کشورهای دیگر نیز داشتیم که این بیانگر آمادگی آموزش عالی کشور برای حضور در شرایط خاصی نظیر کرونا است.
وی با بیان اینکه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور شرایط مقابله و مداخله سریع با اقدامات پیش رو در جامعه را دارند، گفت: قبلاً نیز مواردی این‌چنینی داشته‌ایم به گونه‌ای که در سال‌های گذشته اتفاقات و حوادثی در کشور نظیر سیل، زلزله رخ داده که مراکز علم و فناوری ما به خوبی توانسته بودند در این شرایط حضور و سهم خود را به خوبی ایفا کنند.
وزیر علوم با بیان اینکه در سال های اخیر در دانشگاه ها حرکت از سوی آموزش، پژوهش و توجه از فناوری ها به سمت دانشگاه‌های جامعه محور و کاربرد علم برای حل مشکلات و مسائل کشور یک رویکرد سریع و جامع و گسترده‌تری شکل گرفته است، اظهار داشت: به عنوان مثال در روزهای اول شیوع بیماری کرونا، پارک های علم و فناوری، پژوهشگاه ها، دانشگاه ها و شرکت‌های دانش بنیان به این موضوع ورود پیدا کرده و برای رفع نیازهای مردم تلاش کردند و موفق نیز شدند.
دکتر غلامی همچنین انتقال آموزش از شیوه حضوری به مجازی را از دیگر عملکردهای موفق دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در دوران شیوع کرونا ویروس دانست و افزود: این انتقال بدون داشتن برنامه مطالعه شده یک تحول جدی و جدید بود که در دانشگاه‌های کشور اتفاق افتاد واین عملکرد بیانگر تلاش گسترده آموزش عالی در دوره شیوع کرونا بود و این تلاش ها در کنار پشتیبانی های صورت گرفته انجام گرفت.
دکتر غلامی با بیان اینکه تقاضا می.شود حمایت های دولت از دانشگاه ها در شرایط فعلی که با شیوع کرونا ویروس مواجه هستیم همچنان ادامه پیدا کند، گفت: با حمایت های بیشتر دولت، دانشگاه‌ها در کنار فعالیت‌های پژوهشی، تحقیقاتی و آموزشی برای پاسخ به اقدامات انجام شده در زمینه اختراعات و نقش جامعه محور خود موفق‌تر عمل می‌کنند. در واقع برای ادامه برنامه های آینده دانشگاه ها نیاز است این حمایت ها ادامه پیدا کند و امیدواریم در برنامه هفتم که تدوین می‌شود سیاست‌هایی اتخاذ شود تا حمایت ها از این مراکز به عنوان سرمایه های ملی دیده شود.
وزیر علوم در پایان سخنان با بیان اینکه ضرورتاً نیاز داریم بیش از گذشته از جامعه علمی کشور حمایت شود، گفت: برای کسی پوشیده نیست که آموزش عالی کشور به عنوان یکی از سرمایه‌های مهم نقش ویژه ای در توسعه جامعه و همچنین در حوادثی نظیر کرونا ویروس دارد و امیدواریم با ادامه حمایت های دولت از این مراکزعلم و فناوری بتوانیم علاوه بر حرکت در مسیر اهداف و برنامه ها، از شرایط فعلی نیز عبور کرده و به پیشرفت های شگرفی در زمینه رشد علمی و حل بیشتر معضلات کشور دست یابیم.

*دانشگاه‌ها در بحران کرونا نشان دادند که از توانمندی‌های بسیار بارز و غنی برخوردارند

همچنین در این آیین دکتر نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه دستاوردهای حوزه کرونا، نیاز به تشکیل یک کمیته تحت عنوان کمیته ملی پژوهش و فناوری در حوزه مقابله با کووید ۱۹ برای ایجاد یک شبکه ملی متشکل از همه امکانات تخصصی، علمی و فناوری در کنار سایر امکانات پشتیبانی و درمانی دارد، اظهار داشت: مراسم آغازین سال تحصیلی امسال می توانست فرصت مناسبی برای مرور عملکرد هشت ساله گذشته آموزش عالی و نگاهی به آینده آن باشد ولی کیفیت آموزش عالی و مدیریت آن در پی شیوع بیماری کرونا که همه ابعاد جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، می تواند جایگزین ارزیابی هشت سال گذشته باشد و تا حد زیادی عملکرد، توانمندی ها و مسئولیت پذیری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را نشان دهد.
وی با بیان اینکه دانشگاه ها در همه حوزه ها سعی در انجام مسئولیت های اجتماعی و انجام پژوهش و فناوری حوزه های مقابله با شیوع ویروس کرونا و تاب آوری اجتماعی را داشته اند، افزود: بر این اساس، در کنار بررسی و مطالعات برای تحلیل و ارایه راه حل در مسایل اقتصادی، اجتماعی، کارآفرینی و روانشناختی، دانشگاه های تهران، علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی با پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و صندوق نوآوری و شکوفایی با تشکیل کارگروه های علمی و تخصصی تشخیص و مقابله با کرونا با رویکرد تولید زیست حسگرها و کیت های تشخیص کرونا، روش های درمان و تولید واکسن برای کرونا، سیستم های هوشمند و آنالیز داده مرتبط با کووید ۱۹، ویروس شناسی و فن آوری نانو مرتبط با ویروس کرونا و ایجاد نمایشگاه مجازی دستاوردهای کرونا اقداماتی در این زمینه انجام داده اند.
دکترنیلی احمدآبادی تصریح کرد: در این حوزه ها دستاوردهای نوآورانه و بی نظیری در سطح ملی و بین المللی مانند تشخیص بی درنگ ویروس کرونا با کارآزمایی ۹۷ درصد انجام شده است.
وی افزود: بعد از چین ایران جزو اولین کشورهای بود که با پدیده شیوع کرونا مواجه شد. عدم دسترسی به اطلاعاتی که در چین می‌گذشت، باعث شد که ایران خود بدون داشتن تجربه نسبت به این بیماری واگیردار و به استناد دانش و توانمندی خود، موضوع را مدیریت کند.
رئیس دانشگاه تهران در ادامه گفت: شیوع ویروس کرونا در کنار همه مشکلات باعث شد تا در پس هیاهوها، رقابت‌ها و مصرف زدگی مردم دنیا به خود آمده و آنچه انجام داده و می دهند، مرور کنند و با نگاهی منطقی تر به آینده بشر و زمین فکر کنند.
دکترنیلی احمدآبادی عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا یکبار دیگر جایگاه و نقش ویژه علم و دانش را آشکار کرده و نشان داد که به اصطلاح برخی از انگاره‌ها و باورهای غلط علم به ویژه علوم پایه و بنیادی تا چه میزان می‌تواند برای کشور و جهان آسیب زا باشد. از همین منظر است که نتیجه سرمایه گذاری های کشور و دانشگاه‌ها و البته کم کاری در علوم پایه و بنیادین مشخص می شود و نشان می‌دهد که فقط به نتیجه فوری، ملموس و کابردی در حوزه علم و دانش باید بسنده کرد.
وی عدم توجه کافی به علوم پایه و بنیادین را یکی از نگرانی‌های جامعه علمی کشور توصیف و اظهار داشت: این علوم کمتر مورد توجه نخبگان و سیاست گذاران است. در واقع برای عدم توجه و استقبال جوانان دلایل متعددی می توان ذکر کرد ولی قطعاً جایگاه و منزلت و آینده شغلی می‌تواند از دلایل عدم گرایش به این علوم باشد برای مثال تعداد شرکت کنندگان در کنکور جاری در گروه ریاضی حدود ۱۵۰ هزار نفر بوده در حالی که در گروه علوم تجربی ۵۹۴ هزار و علوم انسانی ۳۴۱ هزار نفر داوطلب شرکت کردند.
رییس دانشگاه تهران عنوان کرد: دانشگاه‌ها در این مدت کوتاه به خوبی نشان دادند که از توانمندی‌های بسیار بارز و غنی برخوردارند و دانش آموختگان آنها در حوزه‌های مختلف از جمله در قالب شرکت‌های دانش بنیان خدمات بسیار مفیدی در مقابله با ویروس کرونا ارائه کردند که شاید یکی از بارزترین عملکردهای دانشگاه‌ها ارائه دروس به روش مجازی بود.
دکترنیلی احمدآبادی ادامه داد: اقدام ارزشمند دولت در اختیار قرار دادن اینترنت رایگان توسط اپراتورها و برخی تامین کنندگان اینترنت، تا پایان خرداد ماه تحمل شرایط را برای دانشجویان راحت کرد. در ترم جاری که آموزش‌ها همچنان به صورت مجازی است، تقاضای دانشگاه‌ها به ویژه دانشجویان و خانواده های آنها در اختیار قرار دادن اینترنت رایگان برای استفاده از سامانه‌های آموزشی دانشگاه‌ها است.
وی تاکید کرد: عدم دسترسی به اینترنت رایگان برای دانشجویان با توجه به حجم برنامه‌های آموزشی بار سنگین مالی به دوش آنها به ویژه دانشجویان کم بضاعت می‌گذارد که می‌تواند موجب اختلال در یادگیری دانشجویان شود.
رییس دانشگاه تهران با انتقاد از بی توجهی به پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در کشور گفت: به نظر می‌رسد به رغم اهمیت و جایگاه پژوهش های کاربردی و فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان این موارد مورد توجه و پشتیبانی در لایحه قرار نگرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا