نقد اخبار روز *م.گونش

 

*مهر به نقل از بی بی سی: مدرنا درخواست استفاده اضطراری از واکسن توسعه یافته برای مقابله با کووید۱۹ را به مقامات بهداشت اروپا و آمریکا ارائه کرده است.قانونگذاران اطلاعات آزمایش های بالینی این واکسن بالقوه توسعه یافته با فناوریmRNA را بررسی و درباره تاثیرگذاری آن برای واکسیناسیون تصمیم گیری می کنند.آزمایش های بالینی نشان دادند کارآمدی این واکسن برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا بیش از ۹۴ درصد است.

ارک – براساس اخبار مربوط به کرونا واکسن تولید شده در آکسفورد مزایای بیشتر در مورد قیمت، زمان نگهداری قابلیت رواج بیشتر نسبت  به واکسن مدرنا دارد.

 

*مشرق-  بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران همچنان درمحدوده ۳۰ هزار تومان است و هنوز به قیمت‌های پیش از جهش اخیر نرسیده است، حتی در این شرایط قیمت اجزا و احشای مرغ به دلیل شیوع مصرف، افزایش هم یافته است. اکثر دهک‌های درآمدی اساسا توان تهیه مرغ را از دست داده‌اند و بخشی دیگر از مردم خودخواسته وارد کمپین نخریدن مرغ شده‌اند تا از این مسیر بتوانند باعث کاهش قیمت مرغ شوند. اینطور که پیداست هنوز نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار مرغ‌داران قرار نگرفته و از سوی دیگر تمام نهاده‌های دامی وارد شده به کشور هم به سامانه بازارگاه نمی‌رود و تولیدکنندگان مرغ با مشکل تامین نهاده روبه‌رو هستند.

ارک – مردم ایران گرفتار نابسامانی های مدیریتی دیرین در کشور و سود جویان، کارشکنان و نردبازان قدر زیادی در عرصه  اقتصاد هستند. حذف واسطه در  امور اقتصادی راه حل بسیاری از مشکلات می تواند باشد. برای اینکار قاطعیت ، آگاهی و صداقت بیشتر لازم است.

 

*ایسنا- رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز از شناسایی ۱۷ مورد جدید ابتلا به ایدز در آذربایجان شرقی، خبر داد.
دکتر سیمین خیاط‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب، اظهار کرد: در طول سال گذشته ۲۳ هزار و ۱۹۴ نفر در آذربایجان شرقی از نظر بیماریابی اچ آی وی آزمایش شده‌اند.

ارک – در هیچ دردی سهل انگاری جایز نیست. ایدز از درد های دیرین و مزمن  است که به مراقبت مداوم نیاز دارد.

 

*ایسنا – با انتشار اسامی ۱۶۰ هزار دانشمند دو درصد برتر دنیا توسط موسسه اسکوپوس، ۱۹ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز در لیست دانشمندان برتر دنیا قرار گرفت.معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با اعلام این خبر گفت: در لیست منتشر شده حدود ۴۳۳ نفر دانشمند از کشورمان در زمره دانشمندان دو درصد برتر حضور دارند که از این تعداد ۱۹ نفر از اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاه تبریز است.

ارک- امید است حاصل زحمات این اساتید روزی بدرد مردم کشور که صاحبان اصلی دانشگاه ها هستند نیز بخورد.

 

*وجود یک سامانه جامع اطلاعاتی ملی می‌تواند مبنای شناخت دقیق دولت از شرایط اقتصادی و خانوارها باشد و کمک کند تا حاکمیت مطلوبی در زمینه سیاستگذاری حمایتی و ارائه کمک‌های معیشتی برای قشر آسیب‌پذیر جامعه اعمال شود.

ارک- نبود چنین سامانه ای تاکنون باعث بسیاری از نابسامانی ها و مشکلات افراد بی اطلاع از تعهدات عمومی دولت به مردم  شده است.

 

*ایسنا-  مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، میزان تردد مسافر از پایانه‌های مرزی استان در سال جاری ۳۷هزار و ۷۳۵ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۹۵ درصد کاهش دارد.

ارک- یعنی فعالیت این عرصه ها تعطیل شده است؟ معلوم نیست  از این منظر چه کسانی آسیب دیده اند. بامید روزی که  بحران کرونا تمام شود.

 

*ایسنا – معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی : تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه‌های استان مشاهده نشده، ولی جهت پیشگیری از شیوع این بیماری، درخواست می‌شود که در صورت مشاهده لاشه پرندگان وحشی از تماس با آن خودداری شود.

ارک – انتظار می رود محیط زیست نیز اقدامات پیشگیرانه انجام دهد و باطلاع مردم منطقه برساند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا