استفاده از توان علمی دانشگاه ها در مدیریت بحران ضروری است

مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان شرقی بر ضرورت استفاده از توانمندی دانشگاه ها در زمینه حل مسایل مختلف مرتبط با مدیریت بحران تاکید کرد.

به گزارش ارک خبر،محمدباقر هنربر در نشست کمیته کارشناسی اضطراری آلودگی هوا افزود: انتظار ما از دانشگاه ارائه راهکار حل مسائل مختلف است و با تعامل خوبی که در بین سازمان‌های استان وجود دارد امیدواریم رهیافت‌های علمی و عملی دانشگاه‌ها زمینه مدیریت بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی در استان را فراهم کند.

وی بر ضرورت تجهیز سخت افزاری و نرم افزاری ارگان‌های مرتبط و استفاده از سیستم‌های پیشرفته جهت پیش بینی، پیشگیری و مدیریت بحران تاکید کرد و افزود: با توجه به وجود توان قوی علمی و همچنین وجود آزمایشگاه‌ها و دستگاه‌های پیشرفته سنجش و پایش آلودگی هوا در دانشگاه تبریز امیدواریم تعامل و همکاری متقابل بین سازمان‌های فعال در حوزه محیط زیست با دانشگاه تبریز فراهم شود.

حبیب عبدلی، سرپرست اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی هم بر ضرورت وجود زبان مشترک همکاری بین سازمان‌های مرتبط، لزوم تجهیز امکانات سنجش و پایش، ترسیم نقشه راه همکاری سازمان‌ها تاکید کرد و گزارش مختصری در خصوص نحوه فعالیت و تعداد ایستگاه‌ها و برنامه‌های آتی مد نظر سازمان پرداخت.

رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه ریزگردها منشاء جهانی دارند و مقابله با مسائل جهانی مستلزم استفاده از تجارب جهانی و تابع شاخص‌های بین المللی است، گفت: استفاده از ظرفیت تعامل جهانی و همکاری‌های بین المللی، استناد به مبانی حقوقی محیط زیست از قبیل توافقنامه ۱۹۷۲ استکهلم، بهره گیری از تجارب جهانی از قبیل تجربه مدیریت و مبارزه با ریزگردها در سال ۱۹۳۶ آمریکا می‌تواند در مدیریت بحران ریزگردها مفید باشد و البته درخواست رییس جمهور از وزارت امورخارجه مبنی بر ورود دستگاه دیپلماسی برای حل این بحران فرامنطقه‌ای شایسته قدردانی است.

بهروز ساری صراف ضمن تاکید بر ضرورت استفاده از توانمندی دانشگاه‌ها در زمینه حل مسائل مختلف جامعه، افزود: گسترش ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه برای حل بسیاری مسائل جامعه از جمله مسائل زیست محیطی ضرورت دارد و این نشست در راستای آشنایی و بهره گیری از توانمندی‌های علمی پژوهشی دانشگاه تبریز و افزایش هم افزایی سازمان‌های ذی‌ربط در زمینه مدیریت مسائل زیست محیطی است.

وی، مد نظر داشتن سلامت جسمی و روحی افراد جامعه و همچنین مانیتورینگ و پایش و پیش بینی ریزگردها را جزو برنامه‌های کوتاه مدت مقابله با ریزگردها برشمرد و اظهار داشت: تثبیت خاک به وسیله عوامل مکانیکی و افزایش رطوبت نیز به‌عنوان برنامه بلند مدت باید مد نظر مسئولین امر قرار بگیرد و دانشگاه تبریز آماده همکاری با سازمانهای مرتبط با موضوع، جهت تعیین و ترسیم نقشه راه و ارائه راهکار علمی و عملی در هر سه حوزه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا