خبرنگاری حرفه ای شناخته شده با جایگاهی ناشناخته
پایگاه خبری ارک :
چم و خم زیادی دارد. درگیری و دلواپسی هم همچنین . اما عشق نیز در پس آن پنهان است. خبرنگاری را می گوییم حرفه ای جذاب اما در عین حال پردردسر. شغلی که همه را چه در دنیای مجازی و چه در دنیای واقعی درگیر خود کرده است اما هیچ کس جز خودشان دلشان از این حرفه و گوششان از وعده ها پر نیست.
**علم و عمل لازمه خبرنگاری
ناهید کردی استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در گفتگو با خبرنگار ایرنا می گوید: خبرنگاری حرفه ای مقدس است و خبرنگار کسی است که منافع عمومی را به منافع شخصی ارجح می داند و شرایط کار را در شرایط سخت می پذیرد. با این توصیف خبرنگار باید عاشق باشد و این علاقه انگیزه اصلی او درانتخاب این حرفه باشد.
او با تاکید بر این جمله که خبرنگاری حرفه نیست بلکه مسوولیت خطیری محسوب می شود که با افکار عمومی سروکار دارد اضافه می کند: هر خبرنگار با انتشار اخبار و یا حتی عکس های خبری می تواند بیشترین تاثیر را بر روی افکار عمومی و جامعه بگذارد. از اینرو یک خبرنگار باید از ویژگی هایی از جمله صداقت در نوشتار، گفتار و انعکاس مطالب داشته باشد. چرا که در قبال مردم و مخاطبین مسوول است.
کردی ادامه می دهد: خبرنگار نیاز به دانش دارد آن هم دانش روز. امروزه بسیاری از افراد که در این حرفه فعالیت می کنند کار را به صورت تجربی آموخته اند و از علم آن بی خبرند چرا که نه با اصول اولیه این حرفه آشنا هستند و نه از اخلاق خبرنگاری بهره مند و نه به اطلاعات روز. هرچند که تجربه در این کار نقش مهمی دارد ولی عالم بودن به اصول اولیه روزنامه نگاری و خبرنگاری نیز از ملزومات ورود به این عرصه است.
**راحت ترین کار
کردی می گوید: امروزه با وجود تعداد زیاد مطبوعات و خبرگزاری ها و پایگاه های خبری و حتی کانال های خبری در فضاهای مجازی چیزی به جز copy و paste دیده نمی شود. یعنی یک خبرنگار خبری را تهیه می کند و خبرنگاران دیگر آن را کپی و سپس با اندکی تغییر آن را منتشر می کنند به همین راحتی خبرها پخش و گسترش می یابند. این در حالی است که در عصر ارتباطات، بعضی از خبرها در لابه لای خبرهای برگزیده پنهان می مانند.
این استاد دانشگاه یکی دیگر از معضلات خبرنگاری جدید را اینگونه مطرح می کند و ادامه می دهد: بسیاری از رسانه ها به دلیل جناحی بودن و با هدف رسیدن به قدرت مطلوب و مورد نظر خبرهایی کذب را پخش می کنند. این روزها شاهد چنین صحنه هایی هستیم که یک رسانه خبری را منتشر می کند و رسانه ای دیگر آن را تکذیب می کند و این دوگانگی خبر سردرگمی و بی اعتمادی مخاطب را به رسانه ها در پی دارد و در بسیاری از موارد مخاطب برای کشف حقایق به رسانه های بیگانه روی می آورد.
کردی اضافه می کند: ایجاد انگیزه و شناخت مشکلات خبرنگاران و رسیدگی کردن به آنها ایجاد انگیزه می کند و آنها را در انعکاس اخبار و کشف حقایق مصصم.. بنابراین رسیدگی به شکایت این گروه از جامعه با ایجاد تعاونی مصرف و مسکن و توجه به معیشت آنها، رفع نیازهای روحی، مالی و ایجاد امنیت شغلی و تکریم آنها از جمله مواردی است که می تواند تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد خبرنگارها داشته باشد و انتظار می رود مسوولین آنها را در راس برنامه های خود قرار دهند.
اجتمام** ا.ج** 9136 * 1569