مشاوران امنیت ملی هند و پاکستان بر کاهش تنش بین دو کشور تاکید کردند

82254007-71065382

 

 

 

 

 

 

به گزارش ارک خبر، به گفته منابع مطلع ‘اجیت دوال’ مشاور امنیت ملی هند در گفت وگوی تلفنی با ‘ نصیر خان جانجوا’همتای پاکستانی،خود ضمن بررسی روابط دوجانبه در خصوص تلاش دو کشور برای کاهش تنش به توافق رسیدند.
تنش بین هند و پاکستان درهفته های اخیر به دنبال حمله شبه نظامیان در هفته گذشته به پایگاه ارتش در شمال کشمیر که منجر به کشته شدن 19 سرباز هندی وچند شبه نظامی به شدت افزایش یافته است .
هند پس از این حمله با متهم کردن سازمان اطلاعاتی پاکستان به دست داشتن دراین حمله ، تهدید به دادن پاسخی مناسب به پاکستان کرد.
چند روز پس از این حمله ارتش هند چهارشنبه هفته گذشته خبر از هدف قراردادن هفت پایگاه شبه نظامیان در عمق سه کیلومتری خاک پاکستان داد.
براساس اطلاعیه ارتش هند دراین حمله بیش از 35 نفر از شبه نظامیان و 9 نظامی پاکستانی کشته شدند.
ارتش پاکستان با صدور اطلاعیه ای این حمله را رد کرده است .
هند بلافاصله پس از این حمله با اعلام وضعیت فوق العاده در پایتخت و پنج ایالت این کشور ،اقدام به تخلیه بیش از 10 هزار نفر از ساکنان روستاهای هم مرز با پاکستان برای کاهش تلفات حمله احتمالی پاکستان کرد.
این تحولات باعث شد که نیروهای امنیتی با اعلام وضعیت قرمز در پایتخت اقدام به اجرای تدابیر شدید امنیتی در فرودگاهها،ترمینال های مسافربری ، مراکز خرید و مترو کنند.
پاکستان اعلام کرده است که هدف هند از افزایش تنش با پاکستان در مرز ها منحرف کردن اذهان عمومی از مساله کشمیر است .
‘نواز شریف’ نخست وزیر پاکستان در دیدار با مقامات آمریکایی اعلام کرده بود که تنش ها در مرز های هند و پاکستان تا زمانی که مساله کشمیر حل نشود، ادامه می یابد.
‘نارندا مودی’ نخست وزیر هند نیز روز دوشنبه در سخنانی گفت که دهلی نو در طول تاریخ خود به هیچ کشوری حمله نکرده اما فداکاری های زیادی در جنگ برای دیگران انجام داده است.
وی با بیان اینکه بیش از 150 هزار سرباز هندی در طول دو جنگ جهانی کشته شدند افزود: هند به دنبال تصرف خاک هیچ کشوری نیست .
این سخنان نخست وزیر هند چند روز پس از حمله ارتش هند به پایگاه های شبه نظامیان در خاک پاکستان بیان می شود.
کشمیر یکی از علل اصلی اختلاف و تنش بین هند و پاکستان است و دو کشور در 69 سال گذشته و پس از استقلال تاکنون دوبار برسر این منطقه با هم وارد جنگ شده اند.
بخشی از کشمیر درخاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان قراردارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947میلادی تاکنون است.

دکمه بازگشت به بالا