بررسي نقش رسانه در تحقق اهداف تبريز ٢٠١٨ در دانشگاه تبريز

نشست نقش رسانه‌ها در تحقق اهداف تبریز 2018 در تالار شهید شفائی دانشگاه تبریز برگزار شد.

100224t

ارک خبر- ايسنا، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در این نشست با انتقاد از عملکرد ضعیف رسانه‌ها یادآور شد: متاسفانه رسانه‌ها خود را در تحقق اهداف تبریز 2018 عقب کشیده‌اند و تلاشی جدی در این زمینه نمی‌کنند و از طرفی به دلیل عدم استفاده از نیروهای متخصص گردشگری در تهیه محتوا و معرفی استان، محصولات تولیدی آن‌ها نمی‌تواند مخاطبان زیادی را جذب کند.

امیر حجازی با اشاره به اینکه رسانه‌ بازوی اجرایی قوی برای استان است، افزود: ضروری است نهادها و گروه‌ها از خبرنگاران حرفه‌ای برای معرفی و بررسی مسائل موجود در استان استفاده کنند.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نيز در اين نشست با اشاره به شعار “هر شهروند، یک میزبان” یاد آورشد: این شعار باید یه شعور و خرد جمعی تبدیل شود و همه‌ی اقشار جامعه به ویژه اصحاب رسانه با درک ملی و روش‌های نوین در تحقق اهداف تبریز 2018 بکوشند.

احد حاجی بلند از رسانه‌ها به عنوان قدرت نرم یاد کرد و افزود: رسانه درتنظیم افکار عمومی و هدایت آن به سمت مشخص قدرت زیادی دارند و عملیات روانی یکی از کاركردهای مهم رسانه است و نیز ارزش‌گذاری، ارزش‌سازی، القای پیام و برجسته‌سازی درست در این امر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر عملکرد قوی رسانه‌ها گفت: برخی از رسانه‌های استکباری با درشت نمایی پاره‌ای از مسائل کشور در تلاشند تا تصویری غیر واقعی از ایران به جهانیان نشان دهند. در این راستا ایران با درک صحیح از فضای ارتباطات بین الملل و ضمن حرکت هوشمندانه و برنامه‌ریزی شده و نیز تشکیل گروه‌های رسانه‌ای اسلامی سعی در مقابله با آن دارد.

حاجی بلند آگاهی‌بخشی درست به مخاطب را از ضروریات دانست و یادآور شد: باید رسانه‌ها هویت بومی، منطقه‌ای و نیز ملی استان و ایران را به نحوه صحیح به مخاطبان معرفی کنند.

وی یاد آورشد: استفاده از صاحب‌نظران در حوزه روابط اجتماعی، جامعه شناسی و گردشگری، اختیارات وزارت امورخارجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استفاده از از نمایندگی‌های صدا و سیما در داخل و خارج از کشور، هماهنگی با رسانه‌های داخلی و خارجی، ساخت مستند و فیلم، تبلیغات محیطی هدفمند در مراکز گردشگری، بهره مندی از تجربیات سایر کشورها و دعوت از نخبگان عرصه رسانه و خبرنگاران داخلی و خارجی از اقداماتی است که می‌تواند در تحقق اهداف تبریز 2018 یاری رسان باشد.

وی با تاکید بر تاریخ پرافتخار تبریز گفت: در طول تاریخ تبریز بیش از 300 سال پایتخت ایران زمین و قلب تپنده آذربایجان بوده‌ به طوری که در 150سال اخیر مبدا جنبش‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در کشور عزیزمان ایران بوده است. از طرفی به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های فرهنگی، اقتصادی و تجاری کشور مطرح است.

وی با انتقاد از وضعیت نامناسب برخی از محوطه‌های تاریخی استان تاکید کرد: مراکز فرهنگی و تاریخی استان نشان تمدن و فرهنگ مردم هستند ولی متاسفانه سریال طولانی شدن پروژه‌های فرهنگی در استان تمامی ندارد.

استاد مدیریت جهانگردی دانشگاه تبریز نيز در این نشست، دانشجویان را به فعالیت هدفمند دعوت کرد و افزود: دانشجویان می‌توانند با تولید محتوا و دسته‌بندی اطلاعات درست در مورد اماکن تاریخی، فرهنگی، تفریحی و اقامتی به فعالان عرصه رسانه کمک کنند.

محمد رضا عیوضی ادامه داد: از ادارات دولتی انتظار چندانی نداریم بلکه این دانشجویان و فعالان گردشگری هستند که می‌توانند با استفاده از تخصص و تجربه خود در معرفی تبریز و استان نقش موثری داشته‌باشند.

وی دانشجویان را به نگاه منتقدانه تشویق کرد و یاد آورشد: گردشگری رشته‌ای تخصصی است و همگان حق اظهار نظر عمومی در این خصوص را ندارند. باید دانشجویان گردشگری هوشیار باشند و با مطالب علمی و تخصصی به مقابله با این‌گونه نظرهای بی‌پایه بروند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا