مهم ترین دلیل بحران آب در قزوین، ضعف مدیریت است

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، بهمن طاهرخانی روز یکشنبه در همایش بحران آب استان قزوین که با حضور جمعی از مسئولان در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، افزود: 70 درصد حفر چاه های آب غیرمجاز به عهده بهره برداران و کشاورزان نبوده و مردم هم هیچ نقشی در آن نداشته بلکه ضعف مدیران در این روند باعث ایجاد این بحران در استان شده است.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه اعمال مدیریت های وابسته باعث شده تا مدیران ما تنها تماشاگر موضوع بحران های این چنینی باشند، ادامه داد: به همین خاطر ضمن شناسایی عاملان بحران آب در استان باید آنان را مجازات هم کرد.
به گفته این نماینده مجلس، کشور ما به لحاظ اقلیمی و طبیعی در نقطه بحران زای آب واقع شده و اگر با این مشکل، جناحی و گروهی برخورد کنیم به واقع خیانتی در حق ملت و مملکت خود مرتکب شده ایم.
طاهرخانی با اشاره به اینکه زنگ خطر بحران آب را همه باید به صورت جدی بپذیریم، افزود: نباید کشور را فدای منافع شخصی و پست و مقام خود کنیم بلکه مسئولان باید به عنوان خدمتگزاران کوچک مردم بیدار بوده و خود را به خواب نزنند.
وی یادآور شد: با مصرف مدیریت صحیح آب بدون شک می توانیم به اقتصاد خانواده، حفظ منابع آبی، کاهش مصارف غیرضروری و جلوگیری از کاهش کیفیت منابع آب زیرزمینی کمک کنیم.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای قزوین نیز به وجود مشکلات آب این استان اشاره و افزود: تغییرات اقلیمی، کاهش بارش ها، سوء مدیریت، تخصیص نیافتن اعتبارهای لازم به حوزه آب و نداشتن نگاه ویژه در برنامه ششم توسعه به این موضوع از جمله معضلات موجود در این بخش است.
یدالله ملکی در ادامه با اشاره به اینکه 91 درصد مصرف آب استان قزوین به حوزه کشاورزی اختصاص دارد، اضافه کرد: در حال حاضر 2 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب در این بخش از استان مصرف می شود.
وی با اشاره به اینکه در طول سال های 63 تا 92 روند کاهش آب رودخانه های این استان را شاهد بوده ایم، گفت: سالانه بیش از یک میلیارد متر مکعب از آب های زیرزمینی نیز استقاده می شود.
ملکی یادآور شد: سالانه به طور متوسط 1.5 متر از سطح آب های زیرزمینی استان کاسته می شود که با حفر چاه های غیرمجاز و برداشت های بی رویه، دشت قزوین 24 سانتی متر نیز فرونشست پیدا کرده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای قزوین، مدیریت کلان، مدیریت عرضه و تقاضا، لحاظ کردن مسایل اقتصادی (تعیین نرخ آب در مصارف مختلف)، کنترل کیفیت آب، آمایش سرزمین و اصلاح ساختار مدیریت آب را از جمله راهکارهای مدیریت مصرف آب عنوان کرد.
ملکی اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آبخوان دشت قزوین را یکی از طرح های شاخص در جهت مدیریت آب عنوان و اضافه کرد: تشکیل کارگروه های گشت و بازرسی، انسداد چاه های آب غیرمجاز، خرید و نصب کنتورهای هوشمند، ایجاد تشکل های آب بران آب های زیرزمینی، تغدیه مصنوعی دشت قزوین، شناسایی، پایش و تعیین کیفی آب های سطحی و زیرزمینی استان نیز از جمله اقدام های لازم در راستای اجرای این طرح انجام می شود.
به گفته وی، برای حفظ آب های دشت قزوین باید میزان برداشت را حدود 45 درصد کاهش داد که حذف برداشت های غیرمجاز، صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، اجرای سامانه های آبیاری نوین و ثابت نگاه داشتن سطح زیرکشت اراضی از جمله راه های رسیدن به این هدف مهم است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان قزوین نیز در این همایش گفت: هم اکنون 26 شهر استان تحت پوشش این شرکت قرار دارند که 3 شهر قزوین، محمدیه و آبیک با کمبود آب و تنش آن مواجه هستند.
احمد هجران فر ادامه داد: طی 2 سال گذشته طرح های فوری آب رسانی برای این سه شهر صورت گرفته به گونه ای که در حال حاضر از مرحله کمبود آب به مرحله تنش آب گذر رسیده اند.
وی یادآور شد: در فصل گرم سال پیک مصرف آب با 24 ساعت کارکرد چاه های آب شرب استان در نقطه تولید و مصرف برابری می کند.
هجران فر ادامه داد: خوشبختانه با حمایت دستگاه های ذیربط و مدیریت بحران استان اقدام های خوبی در جهت رفع بحران آب شرب در این سه شهر صورت گرفته که حفر 4 حلقه چاه آب در بیدستان به منظور جبران کمبود آب محمدیه و مهرگان، صورت گرفته است.
وی، طرح های فوری آب رسانی و مدیریت مصرف را از جمله راهبردهای مقابله با بحران آب عنوان و افزود: حفر 5 حلقه چاه آب در مهدی آباد و چوبیندر در برنامه های ما پیش بینی شده و حفر 9 حلقه چاه آب استان نیز از محل اعتبار مصوبات سفر رئیس جمهوری در دستور کار قرار دارد.
هجران فر، آگاهی بخشی مردم توسط رسانه ها و صاحبان قلم، روحانیت و استادان دانشگاه را از جمله راه های ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب عنوان کرد.
وی در پایان، پرداخت به موقع آب بهای مصرفی و اصلاح نظام تعرفه آب را از دیگر راه های مقابله با بحران آب عنوان و یادآور شد: تعرفه پرداختی آب بهای مشترکان از قیمت تمام شده 3 برابر کمتر بوده و باید برای این مساله چاره اندیشی شود.
7390/8054* خبرنگار: گیتی سیمیاری** انتشار دهنده: رضا اسدی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا