رتبه دوم کشتی ایران در بزرگ‌ترین تقلب ورزشی

سرویس خبری روزنامه ارک:ورزش ایران به آن اندازه که در کشتی قدمت تاریخی دارد در دوپینگ این رشته هم جایگاه جهانی بالایی دارد طوریکه دو نفر از چهار کشتی‌گیر مادام‌العمر محروم جهان، ایرانی هستند.

به گزارش مهر، طی سال‌های اخیر و همگام با پیشرفت دانش پزشکی و داروسازی، استفاده نابجا از برخی داروها در ورزش باعث اشاعه و گسترده‌تر شدن معضل «دوپینگ» در این عرصه شده است. موارد فراوان گزارش شده از بازپس گرفته شدن مدال، عوارض جسمی و روحی در ورزشکاران و حتی مرگ و میر ناشی از ارتکاب به دوپینگ هم حاکی از گسترش تکان دهنده این ضد ارزش در صحنه ورزش است.

در فهرست محرومان اتحادیه جهانی کشتی از ۲۰ کشتی‌گیر دوپینگی ۱۴ کشور نام برده شده که ۳ نفر از آنها ایرانی هستند.

آرژانتین، برزیل، رومانی، بلغارستان، اوکراین، لتونی، هند، مولداوی، ازبکستان، مصر و گرجستان کشورهایی هستند که در این فهرست تنها یک ورزشکار دوپینگی دارند. از کشور ترکیه نام دو ورزشکار خاطی برده شده و روسیه هم با چهار ورزشکار دوپینگی بیشترین سهم را در ناپاکی‌های کشتی جهان دارد.

از این حیث کشتی ایران در رتبه دوم قرار دارد و این در حالی است که کشتی ورزش اول ایران به حساب می‌آید و مدال آورترین رشته هم در بازی‌‎های آسیایی و المپیک محسوب می‌شود. علیرضا غریبی، امیر علی اکبری و طالب نعمت‌پور کشتی‌گیران دوپینگی و محروم ایران هستند.

 

دکمه بازگشت به بالا