حمایت از کالای ایرانی فقط وظیفه مصرفکننده نیست
ارک خبر- رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانشرقی گفت: حمایت از کالای ایرانی فقط وظیفه مصرفکننده نیست.
به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانشرقی، داود بهبودی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوعی که تحت عنوان «حمایت از کالای ایرانی» به عنوان شعار سال مطرح میشود از زوایای مختلف قابل بحث بوده و لازم است نگاه جامعی به موضوع داشته باشیم تا دچار برداشتهای سطحی و یا انحرافی نشویم.
بهبودی توضیح داد: در نگاه جامعتر باید ببینیم تولیدکنندگان ایرانی چه کالایی را باید تولید کنند و برای تولید این کالای مورد انتظار چه الزاماتی و حمایتهای نیاز دارند تا دولت این شرایط و الزامات را فراهم آورد و در نهایت سراغ مصرفکنندگان برویم و از آنها بخواهیم این کالا را مصرف کنند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانشرقی تصریح کرد: ما از تولیدکننده ایرانی انتظار داریم کالایی تولید کند که بر حسب کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش و سایر مشخصات قابل رقابت با کالای مشابه خارجی باشد؛ در این ارتباط یکی از ارکان مهم توجه به اقتصاد دانشبنیان است که ایجاب میکند کالای تولیدی دارای خلاقیت و نوآوری رو به رشد باشد.
این اقتصاددان با بیان اینکه تولید امر ایستایی نیست و اگر امروز پیشرفتهترین کالا را تولید کنیم ولی درجا بزنیم یک سال بعد از بازار اخراج خواهیم شد، افزود: تولیدکنندگان باید به ذائقه، نیازهای مشتریان داخلی و خارجی و حتی توان خرید آنها توجه کنند که یکی از الزامات و شرطهای اصلی تحقق شعار سال، تولید و فروش کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی است.
وی متذکر شد: از طرف دیگر اقتصاد ما نباید بسته و خودمصرفی باشد؛ یعنی در مقابل تولید کالاهای مورد پسند صادراتی باید بتوانیم برخی از نیازمندیهای داخل را از خارج وارد کنیم؛ البته به نحوی که به تولید داخل ضربه نزند و منجر به انحصارگرایی، رانت و حمایتهای کاذب نشود.
بهبودی در عین حال بر لزوم داشتن نظام تعرفهای فعال که بتواند خود را با بازارهای جهانی تطبیق دهد، سیاستهای پولی و مالی منضبط، اصلاح فضای کسب و کار، توجه به مقولات برندسازی، تبلیغات، بازاریابی، بازارآفرینی و اعتماسازی تاکید کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانشرقی ابراز داشت: باید به یاد داشته باشیم تولیدکنندگان ما با فرض موفقیت در تولید لزوما صادرکننده خوبی نخواهند بود؛ بلکه لازم است به راهاندازی شرکتهای تخصصی و بزرگ مدیریت صادرات نیز توجه داشته باشیم که بتوانند به شکل تخصصی و با کاهش هزینههای سرباری مثل بازاریابی، حمل و نقل و شبکه توزیع، رقابتپذیری را حاصل کنند.
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: دولت هم باید نسبت به فعالسازی رایزنان بازرگانی در سایر کشورها در جهت شناسایی فرصتهای سرمایهگذاری و فروش محصولات و همچنین حمایت از سرمایهگذاران ما در خارج، اقدام کنند.