دکتر صفی پور: فرهنگستان ترکی به تنهایی نمی‌توانست اهداف و مطالبات را محقق سازد

خبرگزاری ارک: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در نشست خبری که در خانه پروین اعتصامی برگزار کرده بود با اشاره به  با بیان اینکه تاسیس بنیاد فرهنگ و هنر یکی از مطالبات اصلی مردم آذربایجان بود و از جمله وعده های انتخاباتی رئیس جمهور در انتخابات سال 92،  اظهار کرد: تاسیس این بنیاد از جهات مختلف سیاسی، فرهنگی، امنیتی و اجتماعی تحت بررسی قرار گرفت.

علی اکبر صفی پور ادامه داد: تشکیل فرهنگستان زبان ترکی یک مطالبه عمومی به ویژه در بخش نخبگان مبدل شده بود، ازاین برای اجرای کردن آن جلسات مختلفی در سطح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و راهکارهایی ارائه شد.

صفی پور ابراز داشت: نتیجه اینکه فرهنگستان ترکی به تنهایی نمی‌توانست اهداف و مطالبات مربوط به فرهنگ آذربایجان را محقق سازد، بنابراین تصمیم بر تاسیس بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان گرفته شد.

وی با اشاره به اهداف بنیاد افزود: بنیاد فرهنگ و ادب آذربایجان تنها به زبان آذربایجان و تأسیس لغات جدید توجه نداشته است، از این رهگذر آداب و رسوم، فرهنگ های مختلف و هویت آذربایجان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ضمن اشاره به اساس‌نامه بنیاد اظهار داشت: اساسنامه مشتمل بر 41 ماده و 2 تبصره می‌باشد، این بنیاد به منظور رشد و تعالی جامعه، تقویت هویت اسلامی، نقش ادبیات محلی در انسجام ملی تاسیس شده است، این بنیاد موسسه ای عام المنفعه، غیر انتفاعی، غیر سیاسی و دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل است.

وی تأکید کرد: بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان با هدف کمک به توسعه‌ی اقتصاد فرهنگی، شناخت ابعاد فرهنگی، حفظ ادبیات بومی، بزرگداشت مفاخر آذربایجان و تبادل اندیشه ایجاد شد.

صفی پور در تشریح فعالیت های بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان بیان داشت: توسعه‌ اقتصاد و فرهنگ، شناخت ابعاد فرهنگی، حفظ ادبیات بومی، بزرگداشت مفاخر آذربایجان و تبادل اندیشه، حفظ و احیای زبان و ادبیات آن و همچنین ایجاد بستر مناسب برای تبادل آرای فرهنگی و اقتصادی از جمله فعالی های تعریف شده در اساسنامه این بنیاد خواهد بود.

وی ساختار سازمانی این بنیاد را متشکل از هیأت امنا که بالاترین رکن آن بوده و همچنین هیئت مدیره، مدیر عامل و بازرس عنوان کرده و بیان داشت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رییس، استاندار آذربایجان‌شرقی به سمت نایب رییس و مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان به سمت دبیر بنیاد منصوب شده‌اند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان افزود: نماینده‌‌ نماینده ولی فقیه در استان، رییس دانشگاه تبریز، شهردار تبریز و سه نفر از اساتید فرهنگی عضو هیأت امنای بنیاد هستند و خانه‌ پروین اعتصامی به عنوان ساختمان شماره یک بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان انتخاب شده و اما در کنار آن ساختمان‌های تاریخی دیگر نیز به مرور زمان به عنوان شعبات بنیاد طرح ریزی خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا