بومیسازی یک ماده نانویی قیمت آن را ۸۰ درصد کاهش داد

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید و بومی سازی «کوانتوم داتهای پایهکربن» شدند.
به نقل از معاونت علمی و فناوری، «کوانتوم داتهای پایهکربن» نام یک ماده نانویی است که با قیمت هر گرم ۲۰ میلیونریال از خارج از کشور وارد میشد. اما با تلاش یک شرکت دانشبنیان این ماده بومیسازی شد. تولید داخلی این ماده قیمت آن را در حدود ۸۰ درصد کاهش داد.
در سالهای اخیر، صدها محصول مختلف که از خارج از کشور وارد میشد، توسط شرکتهای دانشبنیان و فناور بومیسازی شده است. تولید داخلی این محصولات، علاوه بر کاهش وابستگی کشور به بیگانگان، موجب کاهش قیمت این تولیدات نیز شده است.
اشکان شمالی مدیر عامل شرکت دانشبنیان گفت: «کوانتوم داتهای پایه کربن» یکی از این مواد است که در محصولات مختلفی کاربرد دارد. این ماده در حال حاضر توسط این شرکت به برخی از مصرفکنندگان داخلی مانند پژوهشگاهها و مراکز علمی و دانشگاهی به قیمتی در حدود هر گرم ۴۰۰ هزار تومان عرضه میشود. این ماده از کشورهای مانند آلمان و فرانسه با قیمتی در حدود هر گرم ۲ میلیون تومان وارد میشد. اما بومیسازی این محصول، قیمت آن را در حدود ۸۰ درصد کاهش داد.
مدیرعامل شرکت دانشبنیان گفت: از جمله محصولاتی که با استفاده از این ماده در شرکت تولید شد، یک ضدعفونی کننده پایه کوانتومی است. این ضدعفونی کننده توانسته است که موافقت اصولی سازمان غذا و دارو را نیز کسب کند. این ضد عفونی کننده با یک چهارم قیمت الکل تولید میشود و ماندگاری بیشتری بر روی سطوح دارد.
وی افزود: در سال ۲۰۱۹ میلادی یک مقاله در مجله نیچر در مورد تاثیرات ضدعفونی کنندگی این مواد منتشر و در بهمن ۱۳۹۹ این ضدعفونیکننده در شرکت تولید شد.
شمالی ضمن تاکید بر ارتباط بیشتر نهادهای علمی و دانشگاهی و مراکز صنعتی گفت: این شرکتدانشبنیان با تولید محصولات مختلفی مانند روانکارهای پایهکوانتومی، تلاش دارد تا کشور را از واردات این گونه مواد بینیاز کند. اخذ تاییدیه نانومقیاس و همکاری با نهادهای مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از جمله اقدامات این شرکت، برای رشد و توسعه فعالیتهای تولیدی و علمی بوده است.
به گفته وی، در نظر داریم تا با توسعه کمی و کیفی محصولات و تنوع بخشی به تولیدات دانش بنیان، به طیف وسیعتری از مصرفکنندگان، خدمترسانی کنیم.