کاهش آسیب از جمله برنامه های اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر است

خبرگزاری ارک،از ستاد مبارزه با مواد مخدر، پرویز افشار افزود: خدمات کاهش آسیب بمنظور کم کردن زیان ها و آسیب های ناشی از اعتیاد در بین معتادان تزریقی و جلوگیری از سرایت بیماری های آنها به سایر معتادان یا جمعیت عمومی کشور جزو اقداماتی است که طی چند دهه گذشته در دنیا توسعه قابل توجهی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در ایران نیز حدود 15 سال پیش خدمات کاهش آسیب در بین معتادان تزریقی زندانی و معتادان تزریقی گوشه پارک ها، خیابان ها و پاتوق ها به عنوان یک برنامه دارای اولویت مورد توجه جدی قرار گرفت.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: در زندان های کشور یک برنامه بسیار موفقی اجرا شد که شامل راه اندازی کلینیک های مثلثی مشاوره رفتاری، درمان نگهدارنده با متادون، آموزش های اصولی، راه اندازی اتاق های ملاقات شرعی با دسترسی به ابزار کاهش آسیب و درمان اعتیاد و پیگیری و درمان اختلالات روانی و اعتیاد زندانیان بود و مشابه آن نیز در جامعه راه اندازی مراکز درمان اعتیاد و نگهدارنده با متادون، مراکز ترک اعتیاد و توزیع لوازم کاهش آسیب در بین معتادان تزریقی بود.

افشار ادامه داد: با توسعه این برنامه ها، «اچ آی وی/ایدز»، هپاتیت و بیماری های نوپدید در جمعیت معتادان تزریقی به نحو قابل ملاحظه ای کاهش یافت که نشان از اثربخشی این برنامه ها داشت و سازمان جهانی بهداشت نیز بدنبال این اثربخشی، با اعزام دو تن از معروفترین کارشناسان بین المللی، برنامه های کاهش آسیب در ایران را مورد ارزیابی جدی قرار داد و اثربخشی آن را تایید و به عنوان بهترین تجربه سازمان جهانی بهداشت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا معرفی کرد.

وی افزود: علاوه بر تایید اثربخشی و معرفی آن به عنوان بهترین تجربه، سازمان جهانی بهداشت، توصیه هایی را در مورد کاهش آسیب ایران در متن سند منتشر شده خود اعلام کرد.

افشار ادامه داد: در این سند آمده که مسوولان اطمینان یابند که پوشش برنامه های کاهش آسیب نسبتا مناسب و بخش قابل توجهی از جمعیت هدف را تحت پوشش قرار دهد، برنامه های کاهش آسیب تنوع داشته باشد، با توجه به تغییر الگوی مصرف و رفتن به سمت و سوی مواد مخدر صنعتی، مداخلات کاهش آسیب برای این جمعیت مورد توجه قرار بگیرد.

این مقام مسوول در ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: همچنین براساس توصیه های سازمان جهانی بهداشت در سند آمده که یک تعهد ملی، همگانی و حاکمیتی نسبت به برنامه های کاهش آسیب در میان مدت و بلند مدت یعنی حداقل 10 ساله وجود داشته باشد ولی به رغم اقدامات خوبی که در ابتدا آغاز شده بود، بخش هایی از توصیه های سازمان جهانی بهداشت نیز اجرایی نشده است.

افشار فزود: بنابراین با یکسری مشکلات مانند معتادان متجاهر خیابانی روبرو هستیم که بخشی از آنان نیاز به ساماندهی از طریق مراکز اقامتی دارند اما اعتقاد داریم بخش قابل توجهی از آنها می توانند از طریق توسعه خدمات کاهش آسیب تحت پوشش قرار گیرند و ارتقا عملکردی پیدا کنند و نهایتا تشویق شوند که بصورت داوطلبانه به مراکز درمانی سرپایی معرفی شوند و با هزینه کمتر و اثربخشی بیشتر تحت درمان قرار گیرند و نیاز به مداخلات و برنامه های اقامتی نداشته باشند.

به گفته وی در سال جاری، دبیرخانه ستاد با حمایت جدی دبیرکل ستاد و قائم مقام وی برنامه های کاهش آسیب را به عنوان یکی از برنامه های اصلی و اولویت دار منظور و اعتبارات متمرکزی را به این امر اختصاص داده که مقرر شده علاوه بر اعتبار مذکور با مشارکت اعتباری و اجرایی وزارت بهداشت، بهزیستی و شهرداری خدمات کاهش آسیب توسعه قابل توجه کمی و کیفی پیدا کند.

وی امیدواری کرد که از طریق اجرای برنامه های کاهش آسیب با محوریت سازمان های غیر دولتی شاهد توفیقات روزافزون در این زمینه باشیم.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا