عزیزی: آمریکایی‌ها بلوف می‌زنند/ تهدیدات بر ایران اثرگذار نیست

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه آمریکا صلاحیت طرح موضوع فعال‌سازی مکانیسم ماشه را ندارد، گفت: آمریکایی‌ها تنها بلوف می‌زنند تا گرفتاری‌ها و مشکلات‌شان را پوشش دهند. مطمئنا این تهدیدات توخالی بر ما اثرگذار نخواهد بود.

به گزارش ارک خبر به نقل از ایسنا،ابراهیم عزیزی با اشاره به تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه گفت: آمریکایی‌ها صلاحیت ورود به این موضوع را ندارند چون آن‌ها از این توافق‌نامه خارج شده و دیگر در قالب چارچوب‌های آن قرار نمی‌گیرند. پس آمریکا نباید برای خودش حقی درباره برجام قائل باشد که بخواهد از ابزارهای آن استفاده کند. قوانین بین‌المللی و چارچوب‌های پذیرفته شده نشان می‌دهد که با خروج آمریکا از توافق برجام دیگر حق دخالت در مراحل و تصمیمات بعدی را ندارد.

وی افزود: در چنین شرایطی آمریکا تنها بلوف می‌زند، چون با مشکلات داخلی و گرفتاری‌هایی دست و پنجه نرم کرده که به دنبال پوشش دادن آن است. لذا مقامات آمریکایی می‌خواهند با سرپوش گذاشتن بر روی مشکلات،‌ گرفتاری‌ها و کاستی‌های داخلی و نارضایتی‌های عمومی مردم آمریکا اقدامی را انجام دهند که قطعا راه به جایی نخواهند برد.

عزیزی همچنین با تأکید بر اینکه دوران یک جانبه‌گرایی گذشته است، گفت: دیگر آمریکا نمی‌تواند بر طبل یک جانبه‌گرایی بکوبد. امروز حکومت‌ها برخاسته از اراده جمعی و مردم هستند و رفتارهای خلاف قوانین آمریکا را نمی‌پذیرند. آمریکا باید خود را با نظام بین‌المللی همراه کند و پایبند بر قوانین باشد البته که رئیس جمهور آمریکا به هیچ قاعده بین‌المللی پایبند نیست.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران پرچم‌دار حرکت بزرگی در جهان به خصوص در بین مردم مظلوم دنیا است، گفت: آمریکایی‌ها باید بدانند که با کشوری به نام ایران روبرو هستند. امروز چشم امید جهانیان و ملت‌های مظلوم و ستمدیده به ایران است که پرچم‌دار حرکت بزرگ بشریت شده است. آمریکا انگار درک درستی از این واقعیت ندارد.

عزیزی خاطرنشان کرد: ظاهرا مقامات آمریکایی هنوز به این واقعیت پی نبردند که ایران ۴۰ سال در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و زورگویی‌ها ایستادگی کرده است. آن‌ها حرف از مکانیسم ماشه می‌زنند اما ما سال‌هاست که دست‌مان بر روی ماشه بوده و منتظریم به هر حرکتی علیه منافع ملی به درستی پاسخ دهیم. پس این تهدیدات توخالی بر ما اثرگذار نخواهد بود. البته که با این وجود هم باید دستگاه دیپلماسی فعال‌تر و جدی‌تر عمل کرده و جلوی رفتارهای آمریکایی‌ها و دولت‌های همراه با او را بگیرند.

وی در پایان گفت: ‌ما از همان ابتدا معتقد بودیم برجام راه به جایی نخواهد برد و تکیه‌گاه خوبی نیست. اطمینانی هم به نظامات غربی اروپایی وجود ندارد ولی با این حال اجازه نمی‌دهیم آن‌ها از برجام برای سوءاستفاده و خدشه‌ وارد کردن بر منافع کشورمان استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا