کرونا و پاییز؛ تزریق واکسن آنفلوآنزا برای همه ضروری نیست

یک اپیدمیولوژیست در کردستان تاکید کرد که موضوع همراهی بیماری کرونا با آنفلوآنزا و احتمال ایجاد موج های جدید و شدیدی از بیماری کرونا در مجامع علمی مختلفی مطرح شده است و این انتظار برای پاییز وجود دارد که باید با رعایت بیش از پیش پروتکل های بهداشتی و زدن ماسک از شیوع این بیماری پیشگیری شود.

به گزارش ارک خبر به نقل از ایسنا ،قباد مرادی  اظهار کرد: وضعیت استان کردستان در حال حاضر در حالت سفید گزارش شده است و اکنون بعد از پیک سنگین در تیرماه با همکاری بسیار خوب مردم وضعیت بهتری دارد.

وی افزود: اطلاعات به دست آمده در مورد ویروس کرونا اکنون دیگر نشان می دهد که هرگاه برخی از پروتکل های بهداشتی و فاصله های اجتماعی رعایت نمی شود و تجمعات افزایش می یابد، تعداد موارد ابتلا به این ویروس افزایش می یابد؛ این امر عملا در کردستان در تیر ماه اتفاق افتاد که با فرهنگ سازی مناسبی که بین مردم برای رعایت صورت گرفت، اپیدمی کاهش یافت.

این اپیدمیولوژیست بیان کرد: اکنون دیگر همه آموزش دیده اند که رعایت و توجه میزان مبتلا در منطقه را کاهش می دهد و برعکس، بنابراین اگر مردم رعایت کنند هم می توانند به زندگی خود برسند و هم می توانند از آسیب زدن به جامعه جلوگیری کنند.

کرونا در پاییز افزایش می یابد؟

مرادی در رابطه با احتمال افزایش شیوع کرونا در فصل پاییز ادامه داد: کرونا یک بیماری تنفسی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا است، این عفونت های تنفسی الگوی فصلی دارند و در پاییز و زمستان شیوع بیشتری می یابند و با کاهش دمای هوا عوامل این بیماری ها بیشتر زنده مانده و انتقال بیماری هم بیشتر می شود، همچنین با افزایش ارتباط و تجمع مردم در مکان های کوچک تر و سربسته امکان انتقال آن بیشتر می شود.

به گفته وی تا چند ماه پیش و قبل از شروع تابستان، همه فکر می کردند که کرونا هم ممکن است الگوی فصلی داشته باشد و شیوع آن با شروع گرما کاهش یابد، اما عملا خلاف آن ثابت و مشاهده شد که پیک آن در فصل گرما اتفاق افتاد.

این اپیدمیولوژیست با عنوان اینکه مشخص شده که کرونا یک بیماری فصلی نیست، افزود: اکنون نیز پیش بینی می شود که با شروع فصل سرما و افزایش سرماخوردگی و آنفلوآنزا این بیماری هم افزایش یابد.

وی عنوان کرد: اصولا وقتی که آدم سالم به یک بیماری مبتلا می شود سیستم ایمنی بدنش ضعیف تر شده و برای بیماری های دیگر مستعد می شود، بنابراین نگرانی به جایی است که با شروع پاییز زمینه ابتلا به کرونا و بیماری های حاد تنفسی شدیدتر شود.

مرادی تاکید کرد که موضوع همراهی بیماری کرونا با آنفلوانزا و احتمال ایجاد موج های جدید و شدیدی از بیماری کرونا در مجامع علمی مختلفی مطرح شده است و این انتظار برای پاییز وجود دارد که باید با رعایت بیش از پیش پروتکل های بهداشتی و زدن ماسک از شیوع این بیماری پیشگیری شود.

وی با اشاره به اینکه شناخت از آنفلوآنزا و سرما خوردگی و امکانات و درمان برای پیشگیری از آن ها نیز بیشتر است، افزود: برای مقابله با آنفلوآنزا باید اقدامات پیشگیری و درمانی مناسبی صورت گیرد.

این اپیدمیولوژیست تصریح کرد: نقش مردم و مسئولان در پیشگیری از افزایش بیماری های فصلی پاییز بسیار حائز اهمیت است و مسئولان استانی و کشوری باید با توصیه های جدی و به موقع و درج پروتکل های بهداشتی و ضروری برای مردم و جامعه آگاهی سازی کنند.

واکسن آنفلوانزا برای همه ضروری نیست

مرادی تهیه واکسن آنفلوانزا را برای واجدین شرایط و افراد دارای بیماری های زمینه ای لازم و ضروری اعلام و عنوان کرد: شیوه های مراقبت از بیمار در صورت مبتلا شدن به آنفولوآنزا هم در منزل و هم در مراکز درمانی مهم و در خصوص اپیدمی کرونا در استان تاثیر گذار است.

به گفته وی عامل بیماری آنفلوآنزا ویروسی است که در طول زمان تغییر می کند و انواع مختلفی دارد؛ به طورم عمول در مکان هایی که واکسن می سازند در ماه های پایانی سال مهم ترین نوع و گونه را شناسایی کرده و بر اساس آن اقدام به ساخت واکسن می کنند و در اواخر شهریور و اوایل مهرماه نیز شروع به توزیع و تزریق می کنند.

مرادی با اشاره به اینکه تزریق واکسن آنفلوانزا احتمال پیشگیری از این بیماری را کاهش می دهد تاکید کرد: تزریق این واکسن برای همه مردم لازم نیست، بلکه فقط برای گروه های پرخطر از جمله افراد بالای ۶۰ سال سن، زنان باردار، بیماران دیابتی، کلیوی، ایدز و یا سایر بیماری های مزمن و گروهی از کودکان  تجویز و توصیه می شود.

وی بیان کرد: توزیع واکسن آنفلوآنزا در سال جاری بر اساس قواعد خاصی صورت می گیرد و افراد واجد شرایط و کادر درمان در اولویت قرار دارند، همچنین بهترین زمان برای این واکسن ماه مهر و اواخر شهریور است و در همین زمان نیز توزیع می شود.

این اپیدمیولوژیست خاطرنشان کرد: نکته مشخص این است که ایجاد واکسن کرونا به زودی اتفاق نمی افتد و مردم باید یاد بگیرند که با این ویروس زندگی و نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی را همواره رعایت کنند.

وی با بیان اینکه تعامل بین مردم و مسئولان آسیب موجود را کاهش می دهد، یادآور شد: اطلاعات نادرست در فضای مجازی موجب نگرانی جامعه می شود و مردم باید آگاهانه با اطلاعات برخورد کنند و هر خبری را نپذیرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا