کم و کیف تزریق منابع جدید به بورس

ورق بازار سرمایه که به محلی برای جذب نقدینگی و تامین کسری بودجه دولت تبدیل شده بود، یک ماهی است که برگشته و روند نزولی شاخص کل بورس همچنان با قدرت ادامه دارد. تا جایی که دولت به فکر تزریق نقدینگی به این بازار از منبع جدیدی افتاده و رایزنی ها برای تزریق یک درصد از صندوق توسعه ملی به بورس در جریان است. اتفاقی که شاید برای متعادل کردن بازار لازم به نظر برسد اما کافی نیست.

به گزارش ارک خبر به نقل از ایسنا، روز گذشته (سه شنبه) شاخص کل بورس که پیش از این مرز دو میلیون واحد را رد کرده بود، درحالی در نزول های پی در پی خود به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بازگشت که اوایل هفته خبر احتمال تزریق یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار با هدف بازارگردانی مداوم همه نمادها و افزایش نقدشوندگی از سوی مدیرعامل سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام شد.

بر این اساس و طبق برآوردهای انجام شده پیگیری‌های ایسنا از این حکایت دارد که طبق مذاکرات صورت گرفته فعلا قرار است این منابع از حساب‌های ریالی صندوق توسعه ملی نزد بانک‌ها تامین و احتمالا نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.لذا تغییر در این تصمیم برای منابع بعید نیست.

هرچند این اتفاق برای متعادل کردن بازار مثبت به نظر می رسد و برخی کارشناسان بر این باورند که اگر به درستی مدیریت شود، باعث تغییر مثبت در حرکت بازار خواهد شد اما باید گفت این اقدام به تنهایی اصلا کافی نیست چراکه دغدغه کنونی بازار صرفا حمایت حقوقی ها و دولت به صورت خرید سهام و جمع کردن صف های فروش نیست.

نکته مهم این است که در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران، مخصوصا افرادی که طی چند روز اخیر وارد بازار سرمایه شده اند دچار ترس شده و امنیت سرمایه گذاری به خطر افتاده است. در واقع به نظر می رسد اعتماد مردم به بازار خدشه دار شده است و مردم می خواهند سرمایه خود را از بازار خارج کنند. نشانه های آن را هم می توان در تقاضا در بازارهای موازی از جمله دلار و خودرو در روزهای گذشته دید.

از سوی دیگر هرچند ممکن است ۱۰ هزار میلیارد تومان مبلغ بزرگی به نظر برسد اما طی دو هفته گذشته در برخی روزها حقوقی ها نزدیک به هشت تا ۱۰ هزار میلیارد خرید حمایتی انجام دادند اما بازار متعادل نشد. همچنین در برخی روزها ارزش صف های فروش بین ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان بود.

بنابراین انتظار می رود در کنار تزریق نقدینگی اقدامات دیگری از جمله بازگرداندن اعتماد به مردم، بازارگردانی همه سهم ها و… نیز انجام شود.

در این راستا، روزبه شریعتی – تحلیلگر بازار سرمایه – در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه تزریق منابع از طریق صندوق توسعه ملی به بازار کمک می کند، اظهار کرد: اکثر صف های فروش که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است، نشات گرفته از هراس و ترس است. زیرا قیمت کنونی سهم ها بر اساس دلار نیمایی ۲۲ هزار تومانی اصلا گران نیست. بنابراین به بازار کمک می کند.

وی گفت: کاش به جای این پول خرج کردن ها، راهکارهای کوتاه مدت اجرا شود. برای مثال تجدید ارزیابی اجباری همه شرکت ها از محل زمین و ساختمان صورت بگیرد؛ این اتفاق بدون خرج کردن منابع شرایط بازار را بهبود می بخشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا