انتظار سرایت کمتر آنفلوآنزا در سال کرونایی / قیمت احتمالی واکسن

نایب رییس انجمن داروسازان ایران ضمن اشاره به وضعیت توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه ها، گفت: با توجه به استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از مواد ضدعفونی کننده و...، انتظار داریم که امسال آنفلوآنزا سرایت کمتری داشته باشد.

به گزارش ارک خبر به نقل از ایسنا،دکتر علی فاطمی   درباره وضعیت توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها، گفت: طبق اطلاعاتی که ما داریم قرار بود که از ۲۰ شهریور به بعد و یا در اواخر شهریور ماه توزیع عمومی واکسن آنفلوآنزا آغاز ‌شود. در حال حاضر هم برخی از شرکت‌های پخش در انبارهایشان واکسن آنفلوآنزا را موجود دارند و از داروخانه‌ها هم سفارش گرفته‌اند، اما اعلام کردند که منتظر دستور سازمان غذا و دارو هستیم تا توزیع را آغاز کنیم.

وی افزود: در حال حاضر هم تعداد بسیار کمی واکسن آنفلوآنزا را به داروخانه‌ها می‌دهند. به عنوان مثال ۱۰ عدد واکسن به هر داروخانه ارائه می‌دهند که پرسنل داروخانه که جزو گروه‌های در معرض خطر محسوب می‌شوند، واکسن را تزریق کنند. البته این شروع کار است و ما تا یک ماه دیگر فرصت داریم تا تدریجا واکسن را توزیع و عرضه کنیم تا موجودی واکسن بیشتر شود.

اصرار به بیعانه برای پیش خرید واکسن!

فاطمی تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم که از روز اولی که واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها توزیع می‌شود، برای دریافت آن به داروخانه‌ها هجوم نیاورند. هم اکنون بسیاری از افراد به داروخانه‌های ما مراجعه و اصرار می‌کنند که بیعانه دهند تا برایشان واکسن را نگه داریم، اما این اقدامات شدنی نیست. فعلا هنوز واکسن در سطح وسیع در داروخانه‌ها توزیع نشده است.

اولویت تزریق واکسن برای افراد پرخطر

وی با بیان اینکه به هر حال باید توجه کرد که واکسن به اندازه تمام جمعیت وجود ندارد، گفت: بنابراین اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا باید با افراد در معرض ریسک باشد. مانند افراد سالمند بالای ۶۵ سال و کودکان بین شش ماه تا دو سال، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای اعم از قلبی، ریوی، خونی و…، افراد چاقی که BMI بالای ۴۰ دارند، باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. زیرا اگر این افراد به آنفلوآنزا مبتلا شوند، ممکن است که بیماری‌شان شدید شده و حیات‌شان به خطر افتد.

اقبال به واکسن آنفلوآنزا به دلیل ترس از کرونا

فاطمی افزود: در عین حال باید توجه کرد که امسال یک سال خاص است و مردم بیش از گذشته مسائل بهداشتی را رعایت کرده‌اند. با توجه به استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از مواد ضدعفونی کننده و…، انتظار داریم که امسال آنفلوآنزا سرایت کمتری داشته باشد، اما مردم بیشتر از قبل به دنبال واکسن آنفلوآنزا هستند. این موضوع به دلیل ترس از کرونا است. اما امسال احتمال ابتلا به آنفلوآنزا بسیار کمتر است و مردم باید نگرانی‌های بی‌جا را کنار بگذارند تا داروخانه‌ها واکسن آنفلوآنزا را به دست کسانی که واقعا در معرض خطر هستند، برسانند. افراد سالم در روزهای اول هجوم نیاورند و اجازه دهند تا ابتدا به افراد نیازمند برسد و بعد سایر افراد مراجعه کنند.

قیمت احتمالی واکسن آنفلوآنزا

وی درباره قیمت اعلامی سازمان غذا و دارو برای واکسن آنفلوآنزا، گفت: هنوز قیمت واکسن آنفلوآنزا اعلام نشده است، اما از آنجایی که قیمت ارز تخصیصی به واکسن آنفلوآنزا گران نشده است، بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان قیمت خواهد داشت.

فاطمی درباره نحوه ارائه واکسن آنفلوآنزا از سوی داروخانه‌ها به مردم، گفت: اعلام شده بود که با کارت ملی واکسن را ارائه دهیم، اما هنوز هیچ سازوکاری برای این اقدام وجود ندارد. اگر اطلاعات کارت ملی فرد در سامانه ای ثبت می‌شد، تا یک فرد نتواند دوبار واکسن دریافت کند، خوب بود؛ اما هنوز سامانه‌ای برای این کار معرفی نشده است. البته شاید در حال انجام این کار هستند.

وی در پاسخ به اینکه آیا افراد مبتلا به کرونا نیز باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند، گفت: یکی از توصیه‌هایی که می‌شود این است که افرادی که سیستم ایمنی‌شان ضعیف شده، واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.  مبتلایان به بیماری‌های ویروسی و کرونا نیز  بدن‌شان ضعیف است و بهتر است که واکسن را دریافت کنند. زیرا ممکن است مخاطرات آنفلوآنزا در این افراد بیش از افراد عادی باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا