وزیر جهاد کشاورزی: گندم مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: گندم به میزان نیاز در داخل کشور تولید می شود و این امر در ۵ سال گذشته تثبیت شده است.

به گزارش ارک خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس گفت: سوال مذکور مربوط به سال های ۹۳ و ۹۴ است، در حالی که بنده از اردیبهشت ماه تصدی وزارت جهاد کشاورزی را برعهده گرفتم، اما تلاش کردم به صورت عادلانه اسناد را مورد بررسی قرار بدهم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: براساس ماده ۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، طرح تملک دارایی های سرمایه ای طرحی است در زمان مشخص شروع می شود و در زمان مشخص پایان می یابد. بر این اساس، طرح خودکفایی گندم از سال ۸۲ آغاز و در سال ۹۳ پایان یافته یعنی از سوی سازمان برنامه و بودجه خاتمه یافته اعلام شده است.

وی افزود: هدف این طرح به صورت تجمعی دستیابی به تولید ۱۱۷.۳ میلیون تن گندم بوده که به ۱۴۱ میلیون تن گندم رسیده است.

خاوازی خاطرنشان کرد: پس از پایان طرح خودکفایی گندم، طرح دیگری با عنوان ضریب خودکفایی در تولید محصولات راهبردی کشاورزی از سوی سازمان برنامه و بودجه تصویب و جایگزین این طرح شد.

وی با اشاره به اینکه برای رعایت عدالت،۵ سال قبل و ۵ سال بعد از اجرای طرح مذکور را مورد بررسی قرار دادیم، گفت: در طرح خودکفایی گندم میزان تولید گندم به صورت تجمعی، ۴۹.۵ میلیون تن به صورت میانگین سالانه ۹.۹ میلیون تن بوده و در ۵ سال اجرای طرح ضریب خودکفایی در تولید محصولات راهبردی کشاورزی میزان تولید گندم ۶۵.۲ میلیون تن با میانگین سالانه ۱۳ میلیون تن بوده است.

خاوازی ادامه داد: همچنین از نظر خرید گندم نیز در ۵ سال منتهی به اجرای طرح خودکفایی گندم ۲۹ میلیون تن گندم و به طور متوسط سالانه ۵.۸ میلیون تن که در ۵ سال اجرای طرح جایگزین، ۴۵ میلیون تن گندم و به طور متوسط سالانه ۹ میلیون تن خریداری شده است.

وی افزود: در ۵ سال منتهی به پایان اجرای طرح خودکفایی گندم، میزان واردات گندم ۱۹ میلیون تن و به صورت میانگین ۳.۸ میلیون تن بود که در طرح جایگزین مذکور، واردات گندم به ۵.۴ میلیون تن و به طور میانگین سالانه یک میلیون تن کاهش یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بنابراین جای نگرانی در خصوص اجرای طرح ضریب خودکفایی در تولید محصولات راهبردی کشاورزی نیست، زیرا از طریق تزریق اعتبارات از ردیف های دیگر مورد حمایت قرار گرفته است.

وی یادآور شد: طی سال های ۸۲ تا ۹۳، به طور متوسط حدود ۵۵ درصد اعتبارات طرح صرف ناظرین گندم شده است که در سال ۹۲ همه ناظرین گندم با تصویب مجلس شورای اسلامی در وزارت جهاد کشاورزی جذب شده اند.

وزیر جهاد کشاورزی یادآوری کرد: وقتی ردیف خوداتکایی تزریق شد به وزارت جهاد کشاورزی، اقدامات زیادی در حوزه تامین بذر، کود، مکانیزاسیون و بسیاری از نهاده ها رخ داده و موجب افزایش تولید گندم شده است؛ امروزه برای تامین نیاز داخلی گندم هیچ مشکلی وجود ندارد، اما برای تامین ذخایر استراتژیک ۳ الی ۵ میلیون تنی از سوی شرکت بازرگانی دولتی، واردات صورت می گیرد که از ماه پنجم سال ۹۸ مدیریت واردات با وزارت جهاد کشاورزی نیست.

وی درخصوص برخی صحبت های مطرح شده نسبت به وجود تناقض در آمارهای خرید ارائه شده، بیان کرد: اعدادی که اعلام یم شود، برآورد است و در اسفند ماه ما وزن خوشه را در کشور برآورد می کنیم و هیچ کشاورزی اجباری برای فروش گندم به دولت ندارد، اما طبق آمار ۲۰ ساله نشان می دهد به طور میانگین در حدود ۶۷ درصد از گندم های برآورد شده روی خوشه، به صورت تضمینی خریداری شده است.

خاوازی با بیان این که قیمت های سایر محصولات در بازار، خرید گندم را تضمین می کند، افزود: ۸.۵ درصد گندم برای بذر در اختیار کشاورزان قرار می گیرد. حداقل یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن بذر در اختیار کشاورزان قرار می گیرد. به عبارت دیگر اگر ۸.۵ میلیون تن گندم خریداری شده در سال جاری را در نظر بگیریم، یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن بذر نیز به آن اضافه می شود.

وی ادامه داد: کارخانجات خوراک دام و طیور به طور متوسط در ۲۰ سال گذشته، ۱۰ درصد از گندم کشاورزان را خریداری کرده اند. همچنین ۷ درصد ضایعات نیز وجود دارد که باید در ارقام مورد محاسبه قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۱۷ هزار کمباین در کشور وجود دارد، اظهار کرد: ما به ۱۴ هزار کمباین دیگر نیاز داریم.

وی گفت: ۵۰۰ هزار تن گندم از سوی کارخانجات آرد خریداری می شود، ۲ درصد خودمصرفی و نیم درصد گندم و مشتقات آن شامل ماکارونی و نشاسته و … صادر می شود.

خاوازی تاکید کرد: گندم به میزان نیاز در داخل کشور تولید می شود و این امر در ۵ سال گذشته تثبیت شده است.

وی یادآور شد: ۷۰ درصد از گندم مورد نیاز کشور از طریق کشت آبی تامین می شود و با توجه به ظرفیت های کنونی می توان با برنامه ریزی و سرمایه گذاری به ویژه در زمینه مکانیزاسیون، ذخایر استراتژیک را نیز از طریق تولید داخلی تامین کرد.

خاوازی گفت: وضعیت مکانیزاسیون در این چند سال اخیر خیلی ارتقاء پیدا کرده است ولی با وضع ایده آل فاصله دارد.

وی با اشاره به انتقال تکنولوژی های نوین اظهار داشت: شرایط ما در کشور چه از نظر مواد آلی و تبخیر بسیار شکننده است و آنچه امروز می‌تواند به ما کمک کند، بحث قیمت‌گذاری است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تلاش می کنم که دولت در سال جاری قیمت مناسبی را برای خرید گندم از کشاورزی پیش بینی کند تا کشاورزان نسبت به کشت گندم ترغیب شوند، گفت: نفوذ ارقام پرمحصول در گندم آبی پائین است و در این بین باید تلاش کنیم ارقام مناسب مانند پیشگام، مهرگان و رخشان که دارای نفوذ بیشتری هستند، مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین آبیاری میکرو در مزارع گندم باید گسترش یابد.

وی با اشاره به طرح یاوران تولید برای انتقال دانش به کشاورزان، بیان کرد: این موضوع در افزایش تولید محصولات و کاهش استفاده از آب نیز تاثیر دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در بحث حدود تامین کود نیتروژنی که ۲.۴ میلیون تن هست، بدون افزایش قیمت عرضه می شود، افزود: در کودهای فسفاتی و پتاسی وابسته هستیم و برای واردات یک محموله ۴۰۰ هزار تن و ۲۰۰ هزار تن قراداد بسته شده و خاک فسفات وارد می کنیم و در این بین برای کاهش قیمت ها، کودهای ترکیبی NPK را به کشاورزان عرصه کنیم.

خاوازی گفت: تلاش می کنم از سوی دولت یارانه به اندازه کافی یارانه اختصاص یابد تا قیمت ها متعادل شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با کمک نمایندگان در بودجه سال ۱۴۰۰ با ارائه تسهیلات و سرمایه در گردش اعتبارات مناسبی پیش بینی شود تا وزارت جهاد کشاورزی با منابع مناسب در این زمینه گام بردارد.

خاوزای خاطرنشان کرد: با بانک مرکزی هماهنگی کرده ام تا در هر شرایطی ارز برای نهاده ها اختصاص یابد.

وی گفت: هم اکنون در حوزه نهاده های دامی، در ذرت و جو ذخایر کامل است؛ همچنین سفارشات زیادی نیز برای واردات کنجاله سویا صورت گرفته که پس از واردات آنها مشکلات در عرضه این کالاها برطرف خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا