دارو و تجهیزات پزشکی با رفع تحریم ها 10 درصد ارزان می شود

خبرگزاری ارک، رسول دیناروند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: رفع تحریم ها حداقل نفعی که برای مردم دارد این است که دسترسی به داروها و لوازم پزشکی را ساده تر می کند زیرا واقعیت این است که اکنون در شرایط تحریم، تأمین این کالاها برای مردم سخت است.

وی ادامه داد: البته با وجود تحریم ها توانستیم نیاز مردم را به دارو و تجهیزات پزشکی تأمین کنیم اما بطور قطع پس از رفع تحریم ها، دسترسی بهتر می شود و اطمینان داریم وقتی به شرایط عادی بازگردیم، هزینه های دارویی نسبت به گذشته کمتر و دسترسی ها بیشتر می شود.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که بعد از رفع تحریم ها دارو و تجهیزات پزشکی چقدر ارزان می شود، گفت: پیش بینی من این است که اگر منطقی به قضیه نگاه کنیم، بطور میانگین حدود 10 درصد از هزینه های همه انواع تجارت و از جمله دارو و تجهیزات پزشکی کم می شود و به همین میزان شاهد کاهش قیمت این محصولات خواهیم بود.

دیناروند افزود: در شرایط تحریم مجبوریم از روش های غیر معمول و صرافی ها برای انتقال پول استفاده کنیم. هزینه صرافی گاهی 2 تا 3 درصد و گاهی تا 10 درصد قیمت تمام شده کالاست.

وی گفت: با رفع تحریم ها به شبکه بین المللی بانکی متصل می شویم و به این ترتیب صنعت تولید دارو و تجهیزات و شرکت های وارد کننده می توانند بدون هزینه اضافه و گاهی حتی با یوزانس(خرید اعتیار و نسیه) یکساله کالای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

دیناروند افزود: واقعیت این است که صنعت داروسازی کشور طی چند سال گذشته که تحریم ها افزایش یافت با هزینه های سرسام آوری مواجه شد، دسترسی خود را به اعتبارات بین المللی از دست داد و مجبور شد بصورت نقدی هزینه های دارو، مواد اولیه و تجهیزات پزشکی را پرداخت کند.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت ادامه داد: بطور قطع رفع تحریم ها و باز شدن مسیر بانک های بین المللی برای شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی ایران راهگشا خواهد بود و نه تنها داروها و تجهیزات وارداتی ارزان می شود بلکه حتی داروهای ایرانی که برای تهیه آنها از مواد اولیه خارجی استفاده می شود نیز کاهش قیمت خواهند داشت.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که چه زمانی این کاهش قیمت را در بازار می بینیم گفت: هنوز تفاهمات اجرایی نشده و هم ما و هم طرف غربی اجرای تعهدات خود را شروع نکرده ایم اما در مجموع فضا تغییر کرده و امیدواریم ظرف چند ماه آینده شاهد بهبود شرایط و کاهش قیمت دارو و تجهیزات پزشکی در کشور باشیم.

 

منبع:ایرنا

دکمه بازگشت به بالا