کاهش سه دلاری قیمت نفت اوپک

خبرگزاری ارک – اکونیوز:میانگین هفتگی قیمت سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به روز جمعه (١٦ مردادماه) با ٣ دلار و ٢٧ سنت افت به ٤٧ دلار و ٦٥ سنت برای هر بشکه رسید.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، میانگین هفتگی قیمت سبد نفتی این سازمان در هفته پیش از آن (جمعه، نهم مرداد ماه) ٥٠ دلار و ٩٢ سنت برای هر بشکه بود.

در همین حال، قیمت سبد نفتی اوپک روز جمعه (١٦ مردادماه) با ١٥ سنت کاهش به ٤٦ دلار و ٩٥ سنت برای هر بشکه رسید؛ در حالی که قیمت سبد نفتی این سازمان روز پیش از آن ٤٧ دلار و ١٠ سنت برای هر بشکه بود.
سبد نفت خام اوپک شامل 12 نوع نفت خام اعضای این سازمان شامل مخلوط الجزایر، گریسول آنگولا، اورینته اکوادور، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، اس سیدر لیبی، سبک بونی نیجریه، مارین قطر، سبک عربی عربستان سعودی، موربان امارات و مری ونزوئلا است.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت با نام اختصاری اوپک (OPEC)، یک کارتل بین‌المللی نفتی است که متشکل از کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا و ونزوئلا است. مقر بین‌المللی اوپک از بدو تاسیس در سال ۱۳۳۹ در ژنو بود و در سال ۱۳۴۴ به شهر وین در کشور اتریش انتقال یافت.

هدف اصلی این سازمان، آنچنان که در اساسنامه بیان شده، به این شرح است: «هماهنگی و یکپارچه سازی سیاست‌های نفت کشورهای عضو و تعیین بهترین راه برای تامین منافع جمعی یا فردی آنها، طراحی شیوه‌هایی برای تضمین ثبات قیمت نفت در بازار نفت بین‌المللی به منظور از بین بردن نوسانات مضر و غیر ضروری؛ عنایت و توجه ویژه به کشورهای تولید کننده نفت و توجه خاص به ضرورت فراهم کردن درآمد ثابت برای کشورهای تولید کننده نفت؛ تامین نفت کشورهای مصرف کننده به صورت کارآمد، مقرون به صرفه و همیشگی؛ و بازده مناسب و منصفانه برای آنهایی که در صنعت نفت سرمایه گذاری می‌کنند..»

کشورهای عضو اوپک قریب به دوسوم ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارند. در سال ۲۰۰۵ اوپک ۴۱٫۷٪ نفت جهان را تولید کرده در حالی است که کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه تنها ۲۳٫۸٪ و اتحاد شوروی سابق ۱۴٫۸٪ از تولیدات نفت جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا