روایت «نمکی» از سنگ‌اندازی‌های ترامپ در ارسال لوازم بهداشتی

وزیر بهداشت گفت: بارها اتفاق افتاد که تا ساعت ۲.۵ بامداد منتظر بارگیری ماسک و لباس کادر درمان بودم اما ناگهان خبر می‌رسید که دولت ترامپ مانع ارسال شده و من شرمنده سربازانم می‌شدم.

به گزارش ارک خبر به نقل از مهر،سعید نمکی پیش از ظهر سه شنبه در جلسه ستاد استانی کرونا در اصفهان ضمن قدردانی از همه نهادها در اصفهان برای کنترل و مهار بیماری کرونا در اصفهان اظهار داشت: سعی دارم تاریخ حماسه مدیریت بیماری کرونا را در تاریخ کشور برای نسل‌های آینده بنویسم چرا که هر کشوری هر ۱۵۰ سال این بار بیماری را تحمل می‌کند و باید آیندگان در خصوص شرایط مهار بیماری‌های واگیردار بدانند و بخوانند.

وی افزود: نسل‌های آینده باید بدانند که چگونه پدرانشان در سخت‌ترین شرایط تحریم و بیماری بیماران را درمان کردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بنده به عنوان کوچک‌ترین سرباز ولایت قدردان زحمات ستاد استانی کرونا هستم، اضافه کرد: در استان اصفهان کنترل بحران کرونا به زیبایی انجام شده است و این همه هماهنگی و همدلی بین دستگاه‌ها در این استان مثال‌زدنی است و الگویی است که می‌توان برای همه کشور اجرایی کرد.

شهدای مدافع سلامت از مظلوم‌ترین شهدای کشور هستند

وی با بیان اینکه شهدای مدافع سلامت از مظلوم‌ترین شهدای کشور هستند، گفت: من خیلی تلاش می‌کنم در روزهای سخت غم‌انگیز خودم را روی پا نگهدارم اما من با داغ هر کدام از این شهدا تمام اعضای وجودم آتش گرفته است.

نمکی با بیان اینکه ما در دفاع مقدس خیلی سرباز و سردار از دست دادیم، ابراز داشت: می‌توان گفت که ما در جنگ با کرونا ما بیشترین سردار را از دست دادیم و این برای ما دردآور است.

ترامپ در بحران کرونا ما را در بدترین شرایط قرار داد

وی با بیان اینکه ترامپ به عنوان رذل‌ترین انسان دنیا ما را در بحران کرونا در بدترین شرایط قرار داد، افزود: من بارها شده بود که تا ساعت دو و نیم بامداد منتظر بارگیری ماسک و لباس بودم و ناگهان خبر می‌دادند که دولت ترامپ مانع ارسال این لوازم شده است و من به عنوان فرمانده شرمنده سربازانم شدم.

نمکی با بیان اینکه طی ۵۵ روز در کشور میزان مرگ ناشی از کرونا را به کمتر از ۳۰ رساندیم، اضافه کرد: تعداد بیماران بستری به اندازه‌ای کاهش یافت که بسیاری از تخت‌های بیمارستانی خالی از بیمار شد.

هیچ رهبری در جهان به اندازه رهبر معظم انقلاب از رعایت پروتکل‌های بهداشتی حمایت نکرد

وی با بیان اینکه هیچیک از رهبران جهان به اندازه رهبر معظم انقلاب از رعایت پروتکل‌های بهداشتی حمایت نکردند، ابراز داشت: هدایت مردم توسط ایشان نیز در کمک به کادر درمان بسیار تأثیرگذار بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برخی ابراز علاقه و ارادت ما را به تعبیر دیگری برداشت می‌کنند، افزود: این امر برای ما بسیار سنگین است اما بار آن را تحمل می‌کنیم.

نمکی با بیان اینکه با ایجاد موج‌های جدید کرونا رفتار ویروس نیز تغییر کرد، ادامه داد: کرونا از پیچیده‌ترین مخلوقات است و نمی‌توانیم تا کجا باید با آن بجنگیم، از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که با وجود کمبود منابع تعداد آزمایشگاه‌ها را به ۳۶۴ آزمایشگاه رساندیم.

وی گفت: ما وضعیت همه خانواده‌ها را می‌فهمیم و درک می‌کنیم کارگر روز مزد یعنی چه، پدر من راننده کامیون و مادرم قالیباف بود پس درک می‌کنم وقتی کسب و کار فردی تعطیل می‌شود به چه معناست.

وی با بیان اینکه آمریکا ۱۱ میلیارد دلار برای درمان کرونا اعتبار در نظر گرفته است، افزود: این در حالی است که در کشور ما تنها یک میلیارد دلار برای این امر آن هم از سوی رهبر معظم انقلاب پرداخت شد.

محدودیت‌های جدید در کشور از شنبه اجرایی می‌شود

وزیر بهداشت، درمان و علوم پزشکی با بیان اینکه محدودیت‌های جدید در کشور از شنبه اجرایی می‌شود، گفت: بر اساس رنگ بندی‌ها در شهرهای زرد، نارنجی و قرمز محدودیت‌هایی برای کمک به قطع زنجیره و استراحت کادر درمان اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه در این دو هفته با کاهش ورودی به بیمارستان‌ها به دنبال کاهش ابتلاء شاهد مراقبت بهتر از بیماران خواهیم بود، اضافه کرد: در این راستا از همه نهادها و دستگاه قضائی درخواست داریم نسبت به اجرای این محدودیت‌ها توجه داشته باشند.

نمکی با تاکید بر اینکه چنانچه برای اعمال محدودیت‌های جدید سخت‌گیری نشود مرگ چهار رقمی را در کشور شاهد خواهیم بود، اضافه کرد: چنانچه این اتفاق بیفتد وضعیت غیر قابل کنترل خواهد بود و غفلت در این مقطع یعنی پرتاب آخرین تیر ترکش مدیریت بیماری و به هیچ تخلفی نباید رحم کرد.

قدرت سرایت ویروس کرونا ۱۰ برابر شده است

وی با بیان اینکه قدرت سرایت ویروس کرونا ۱۰ برابر شده است، ابراز داشت: شیوع کرونا خانوادگی شده است، مسئولان باید در اجرای پروتکل‌ها قاطعیت را از دست ندهند و هر گونه کتمان و گذشت یعنی تعرض به حقوق شهروندان و باید جدی گرفته شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه آموزش و اغنای عمومی باید در دستور کار همه استان‌ها قرار گیرد، افزود: سطح آگاهی عمومی را بالا خواهیم برد و این اقدام با همکاری بسیج، هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی اجرایی خواهد شد.

لزوم پیگیری طرح هر خانه یک پایگاه سلامت

وی با اشاره به لزوم پیگیری طرح هر خانه یک پایگاه سلامت تاکید کرد: اگر در هر خانه یک سفیر سلامت داشته باشیم نیازی نیست که به مردم تذکر دهیم چرا که در هر خانواده یک نماینده از وزارت بهداشت خواهیم داشت.

نمکی با بیان اینکه امروز با توجه به تغییر ویروس، زمان بستری بیماران مبتلا از پنج روز به ۹ روز افزایش یافته است، اضافه کرد: بر این اساس باید ظرفیت‌های بستری در همه شهرها افزایش پیدا کند.

هیچ بیماری در کشور پشت در بیمارستان نمانده است

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ بیماری در کشور پشت در بیمارستان نمانده است، گفت: در ایران اتباع، اقوام و همه جنس و سنین در ارتباط با کرونا به یک نگاه دیده شدند و هیچ تبعیضی در نظام سلامت نداشتیم و به این دلیل دشمنان نتوانستند سوار بر این موج شوند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تعداد انجام تست‌های تشخیص کرونا در کشور به روزی ۱۰۰ هزار عدد می‌رسد، ادامه داد: در این زمینه شرکت‌های دانش بنیان همکاری خوبی را داشتند، ضمن اینکه سامانه‌ای را در فضای آزمایشگاهی کشور طراحی و اجرا کرده‌ایم که به صورت آنلاین همه نتایج را رصد می‌کنیم.

وی در خصوص قرنطینه افراد بیمار و سالم در کشور تحت عنوان قرنطینه معکوس ابراز داشت: در صورتی که امکان قرنطینه خانگی را نداشته باشیم مکان‌هایی به این منظور فراهم و منابع آن توسط وزارت بهداشت تأمین خواهد شد.

نمکی افزود: در کنار قرنطینه‌های تهیه شده توسط یگان‌های نظامی و موارد مشابه، قرنطینه در هتل‌های ارزان قیمت را نیز در دستور کار قرار داده ایم.

وی افزود: چنانچه افراد مبتلا به بیماری که تست آنها مثبت اعلام شده و نام آنها در سامانه قرار گرفته است، تخلفی در خروج از قرنطینه داشته باشند با استفاده از تلفن همراه رصد خواهند شد.

۸۸ درصد متوفیان کرونایی بیماری زمینه‌ای داشته‌اند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ۱۲ درصد از مرگ و میرهای ناشی از کرونا مربوط به افراد بالای ۶۰ سال فاقد بیماری زمینه‌ای است، اضافه کرد: ۸۸ درصد افراد فوتی نیز بیماری زمینه‌ای داشته‌اند که مدیریت این افراد برای در معرض بیماری قرار نگرفتن و ماندن در قرنطینه بهترین کمک به کادر درمانی است.

وی تصریح کرد: در نظر داریم خدمات درمانی به این افراد را نیز در منزل انجام دهیم که این امر به کاهش بستری و مرگ و میر کرونا در کشور کمک می‌کند.

نمکی با اشاره به اجرای درمان سرپایی در کشور در روند کنترل کرونا ابراز داشت: ۸۰ درصد از بیماران بدون علامت و ۲۰ درصد دارای علامت هستند و باید این ۸۰ درصد را نیز شناسایی و با این امر مهار بیماری را بهتر دنبال کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا