ضرورت آموزش نیروی انسانی ماهر * نوشته محمد اشراقی

پیشرفت جامعه، نیازمند سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری نیازمند عوامل مختلف از جمله نیروی انسانی ماهر می باشد.

تربیت نیروی انسانی ماهر دارای تاثیرات کوتاه مدت و بلند در رشد جامعه می باشد.

وقتی برای رفع نیاز اولیه مؤسسه ای نیرو انسانی تربیت می شود،  نخست نیاز سازمان مورد نظر رفع می گردد ولی در حقیقت نیروهای انسانی حاصله جزو ذخایر نیروی انسانی ماهر جامعه محسوب می گردد که در جریان انتقالات نیروی انسانی ماهر طبیعی جامعه صنعتی مورد استفاده سایر مؤسسات نیز قرار می گیرد. آموزش نیرو در تمام زمینه ها بویژه در زمینه صنایع، علاوه بر تاثیر مستقیمی که در راه اندازی و بهره وری صنایع ذیربط دارد، درمورد آموزش  محیطی ناخود آگاه، به عنوان عامل  تربیت نیروی انسانی ماهر و نیمه ماهر در محیط های کار عمل می نماید.

تاریخ اخیر جامعه صنعتی استان آذربایجان شرقی، نشان می دهد که اغلب کارگاه ها و کارخانجات چهار دهه اخیر این استان توسط کار آموزان مؤسسات آموزشی کارخانجات ماشین سازی تبریز و تراکتورسازی تبریز تاسیس شده اند.

می توان گفت که دو واحد آموزشی  ماشین سازی تبریز و  تراکتور سازی تبریز، هسته اصلی گسترش مهارت و دانش تئوریک و عملی صنعتی مورد استفاده در  واحدهای صنعتی تبریز واحتمالا سایر نقاط ایران بوده است.

باور اینست که افراد و موسسات علاقمند به پیشرفت و نوسازی صنعت استان و یا تاسیس صنایع جدید  دراین استان باید بدانند که سرمایه گذاری در امور آموزش تئوریک و عملی نیروی ماهر، کار مفید  می تواند باشد. حتی می توان گفت سرمایه گذاری در آموزش نیروی انسانی، اگر هدف دار و هوشمند تنظیم شود می تواند برای سرمایه گذاران سود آور هم باشد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا