آخرین وضعیت بزرگ‌ترین پروژه زیست محیطی کشور

معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز با تشریح آخرین وضعیت بزرگ‌ترین پروژه زیست محیطی کشور، گفت: لندفیل شهرداری تبریز از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های زیست محیطی کشور است که از سال ۹۲ آغاز شده و یک سلول آن در حال بهره برداری است.

به گزارش ارک خبر به نقل از ایسنا،حبیبه هراتی در گفت‌وگوی خبری اظهار کرد: لندفیل دفن پسماند شهرداری تبریز در پنج سلول و ۳۴ هکتار زمین طراحی شده و تمام مسائل زیست محیطی در مکان‌یابی و ارزیابی آن رعایت شده است.

وی افزود: سلول‌های شماره دو و سه نیز در حال احداث بوده و سلول شماره چهار و همچنین سلول مخصوص پسماندهای بیمارستانی در حال خاک‌برداری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دفن پسماندهای کرونایی گفت: شماره تلفن ۱۳۷ شهرداری تبریز به همین منظور برای شهروندان ارائه شده و شهروندانی که بیمار کرونایی دارند، با این شماره تماس بگیرند تا کیسه مخصوص جمع آوری پسماند ارائه شود.

معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز یادآور شد: پسماندهای کرونایی هم مثل پسماندهای بیمارستانی در نقاطی خاص و با انبوهی از آهک دفن شده و با بقیه پسماندها مخلوط نمی‌شوند.

وی بیان کرد: با شیوع بیماری کرونا، شاهد تولید انبوه زباله‌های پلاستیکی بودیم و این پسماندها علاوه بر خطرناک بودن، به تمام موجودات، زمین و آب آسیب می‌رسانند؛ همچنین سال‌های متمادی در طبیعت باقی مانده و تجزیه نمی‌شوند.

وی با تاکید بر نقش شهروندان در کنترل و مدیریت تولید پسماند، گفت: برخی موارد را نیز باید شهرداری و مسئولان انجام دهند. پسماندهای عفونی و بیمارستانی به صورت جداگانه توسط خودروهای ایزوله پس از عادی سازی و بی‌خطر سازی در بیمارستان، به مرکز دفن هدایت می‌شوند و آنجا در مکانی خاص توسط انبوهی از آهک دفن می‌شوند.

به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، هراتی ادامه داد: در تولید پسماندهایی مثل ماسک و دستکش گاهی شاهد بی توجهی شهروندان و رهاسازی این زباله ها بر روی زمین هستیم که شهروند با اندکی مسئولیت پذیری می‌تواند از این اقدام جلوگیری کند.

وی با اشاره به برخی راهکارهای کاهش تولید پسماند، یادآور شد: استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به جای پلاستیکی، استفاده از دستکش‌های نخی به جای یکبار مصرف، آبگیری پسماندهای تر و… از جمله مواردی است که باعث کاهش حجم پسماند خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پسماندها و نخاله‌های ساختمانی، گفت: چهار نخاله گاه در حال حاضر آماده پذیرش نخاله‌ها هستند که به صورت رایگان از شهروند تحویل گرفته و دفن می کنند و اگر گاه نخاله‌ای دیده می‌شود، حاصل بی توجهی شهروند به قوانین است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا