دانشسرای عالی پسران تبریز مرمت و احیا می‌شود

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی گفت: در راستای امضای تفاهم‌نامه مشترک با اداره کل آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان استان دانشسرای عالی پسران تبریز مرمت و احیا می‌شود.

احمد حمزه‌ زاده افزود: این تفاهم نامه سه جانبه در راستای مرمت، احیا و بهره برداری فرهنگی از این بنای تاریخی، روز گذشته توسط مدیران کل این ادارات و رییس دانشگاه فرهنگیان امضا شد.

وی اظهار داشت: دانشسرای تاریخی پسران تبریز تنها بنای باقی‌ مانده از ۱۷ دانشسرای عالی احداث شده در دوره پهلوی اول است که‌ در آن ها به تعلیم و تربیت فرهیختگان، دانشمندان و نخبگان ملی و بین المللی پرداخته می شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه احیای بنای تاریخی و ایجاد موزه دانشسرای عالی تبریز از مهم‌ترین اهداف این تفاهم‌ نامه است، گفت: با توجه به قدمت تاریخی و ارزش این بنای باشکوه، انجام مطالعه و پژوهش های تخصصی، آسیب‌شناسی، استحکام بخشی، مرمت، احیا، بهره‌برداری کاربردی و ایجاد موزه دانشسرای عالی پسران تبریز در راستای حفظ و صیانت از آثار بجا مانده از تعلیم و تربیت فرهیختگان، دانشمندان و افراد برجسته تاریخ کشور در این دانشسرا از دیگر اهداف مفاد این تفاهم نامه است.

حمزه‌ زاده ادامه داد: پس از اتمام مرمت و استحکام بخشی دانشسرای عالی تبریز توسط این اداره کل با تامین محتوای موزه‌ای توسط آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان استان، موزه دانشسرای عالی پسران تبریز در این دانشسرا راه‌اندازی می شود.

دانش‌سرای عالی تبریز از بناهای تاریخی این شهر است که گواهی بر قدمت آموزش در تبریز بوده و پایگاهی مستحکم در طول تاریخ پر فراز و نشیب این دیار برای تعلیم و تربیت معلمان آینده‌ ساز محسوب می‌شود.

دانش‌سرای عالی تبریز در بخش مرکزی شهر، در نزدیکی کاخ استانداری و در ضلع شمال شرقی میدانی به همین نام قرار دارد.

تا پیش از سال ۱۳۱۴، محل فعلی ساختمان دانش‌سرا متعلق به سربازخانه و میدان مشق سربازان روسی بود و پیش از هجوم روس‌ها به تبریز، قزاق‌ها و سربازان ایرانی نیز در این محل به مشق نظامی می‌پرداختند.

در دوره پهلوی اول و به دنبال تصویب قانون تربیت معلم در اسفند ماه سال ۱۳۱۲، نخستین کلاس دوره دانش‌سرای مقدماتی در سال تحصیلی ۱۳۱۳ به صورت موقت در ساختمان جنوبی دبیرستان شاهدخت سابق در کوی حرمخانه برگزار شد.

در سال ۱۳۱۴ و با هدف تامین محلی ثابت برای تاسیس دانش‌سرا از سوی وزارت فرهنگ در تبریز، قسمت عمده زمین‌های متعلق به سربازخانه از سوی شهرداری به وزارت فرهنگ واگذار شده و بخش دیگر نیز با پرداخت مبلغی معادل ۱۶۴ هزار ریال از اشخاص مختلف خریداری شد و در نهایت، در اردیبهشت سال ۱۳۱۵ عملیات ساختمانی با همکاری فنی مهندسان آلمانی و معماران ایرانی احداث دانش‌سرای عالی تبریز آغاز شد.

دکمه بازگشت به بالا