استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های سیار برای روستاهای بدون کتابخانه‌ آذربایجان‌شرقی

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه در تلاش برای استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های سیار برای روستاهای بدون کتابخانه‌ی استان هستیم، گفت: درنظر داریم در برنامه‌های آینده، به جای احداث ساختمان کتابخانه در روستاهای بدون کتابخانه، برای هر ۱۰ الی ۲۰ روستا یک دستگاه کتابخانه سیار آماده کنیم.

به گزارش ارک خبر شهرام خدایی   با تشریح ویژگی‌های کتابخانه سیار، بیان کرد: این کتابخانه همانند یک دستگاه مینی بوس است که داخل آن به صورت کتابخانه طراحی می‌شود؛ همکار ما نیز به عنوان کتابدار سیار در روستاهای مختلف گردش کرده و کتاب به امانت می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه این کتابخانه سیار زمانی که کتاب‌هایش را تمام می‌کند، به کتابخانه مادر مراجعه کرده و بعد از شارژ کتابخانه، مجددا به سایر روستاها عازم می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر، کتابخانه‌های سیار را به مدت دوبار در ماه برای هر روستا پیش‌بینی کرده‌ایم اما با افزایش دستگاه کتابخانه‌های سیار، روستاییان نیز بیشتر به کتاب دسترسی خواهند داشت.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در ادامه با بیان این‌که در سطح استان ۱۵۰ کتابخانه عمومی داریم، اظهار کرد: ۱۱۵ باب از این کتابخانه‌ها برای نهاد کتابخانه‌های عمومی، تعدادی برای بخش خصوصی و حدود ۳۰ باب هم به صورت مشارکتی بین نهاد کتابخانه‌های عمومی استان و سازمان‌های مختلف است.

فعالیت ۱۸ کتابخانه روستایی در استان

وی با اشاره به اینکه ۱۸ باب از کتابخانه‌های عمومی استان، کتابخانه روستایی و مابقی کتابخانه شهری هستند، گفت: روستاها و حتی شهرهای جدیدی داریم که کتابخانه ندارند و امروز اگر بخواهیم به صورت کامل از خدمات کتابخانه‌ای در استان استفاده کنیم، باید ۲۰۰ باب کتابخانه نیز به مجموعه کتابخانه‌های استان اضافه کنیم.

وی با مقایسه تعداد کتابخانه‌های استان در قبل و بعد از پیروزی انقلاب، اظهار کرد: در سال ۵۷ تعداد کتابخانه‌های عمومی استان ۲۷ باب بود، آن هم در شرایطی که استان اردبیل نیز جزوی از آذربایجان شرقی حساب می‌شد، در حالی که امروز تعداد کتابخانه‌های عمومی استان به ۱۵۰ کتابخانه رسیده است.

خدایی با بیان اینکه هرچند کتابخانه‌های استان طی ۴۰ سال دارای رشد فیزیکی خوبی بوده اما ما این رقم را کافی نمی‌دانیم و در تلاش برای افزایش روند رشد آن هستیم، اظهار کرد: در حال حاضر، بیش از سه میلیون جلد کتاب در سطح استان در دسترس عموم مردم قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه از دو طریق “خرید کتاب و همچنین جذب کتاب توسط اهداگران” اقدام به جمع‌آوری کتاب می‌کنیم، افزود: دو الی سه سال قبل در حدود دو و نیم میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان داشتیم که امروز به بیش از سه میلیون جلد کتاب رسانده‌ایم، اما هنوز هم با ایده‌آل خود در حوزه کتابخانه‌های عمومی که “هر آذربایجانی یک کتاب” است، فاصله داریم و تلاش می‌کنیم به حد مطلوب برسیم.

آذربایجان‌شرقی جزو استان‌های الف در حوزه کتاب و کتابخوانی

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به اینکه آذربایجان‌شرقی در حوزه کتاب و کتابخوانی جزو استان‌های الف در سطح کشور است، افزود: اما این میزان برای خود ما راضی کننده نبوده و همواره از مدیران تراز اول استان، ایجاد کتابخانه‌های جدید و بزرگ را در استان پیگیری می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه استان ما به جهت پراکندگی جغرافیایی، دارای روستای زیادی بوده، اما در مقابل تعداد کتابخانه‌های روستایی کم است، اضافه کرد: در حال حاضر سه دستگاه کتابخانه سیار در سطح استان داریم که با برنامه‌ریزی قبلی به روستاهای مختلف مراجعه می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا