ماجرای مسافران ورودی از انگلیس/منتظر واکسن داخلی نمی مانیم

وزیر بهداشت، در ارتباط با وضعیت کرونای انگلیسی که گفته می شود ردپای آن در کشورمان دیده شده است، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ارک خبر، سعید نمکی، روز چهارشنبه در ارتباط زنده خبری، گفت: یکی از نگرانی‌های ما همیشه این بوده که به محض کاهش مرگ و میرها و موارد ابتلا و بستری با عادی انگاری سطح رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی پایین بیاید.

وی افزود: نگرانیم که به شرایط نامطلوب بعد از اردیبهشت و شیوع بالای کرونا در کشور برگردیم. در استان قم با مطالعه میزان رعایت شیوه نامه‌ها به این نتیجه رسیده ایم که در چند هفته اخیر رعایت شیوه نامه‌ها به شدت بالا رفته و به همین میزان موارد مرگ و میر و بستری کاهش یافته است. در استان یزد میزان رعایت شیوه نامه‌ها از استاندارد و میانگین کشوری بالا و میزان مرگ و میر و بستری نیز کاهش یافته است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در استان مازندران رعایت شیوه نامه‌های پایین و به همان میزان ابتلا و مرگ و میر بالا رفته است.: گرفتاری ما در استان مازندران از حیث میزان ابتلا و مرگ و میر افزایش یافته است.

نمکی افزود: رابطه معناداری بین رعیات شیوه نامه و میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر وجود دارد.

وی از عادی انگاری شرایط و پایین رفتن میزان رعایت شیوه نامه‌ها در جامعه ابراز نگرانی کرد و گفت: مبادا گرفتار عادی انگاری شویم و در دام سهمگین بیماری بیفتیم.

نمکی افزود: در طرح شهید سلیمانی بیش از ۵۶۰ هزار نفر را در تیم‌های رهگیری داریم؛ سهم سازمان بسیج ۳۰ درصد، نظام سلامت ۳۲ درصد و ۴۰ درصد دیگر مربوط به سایر سازمان‌ها مثل سفرای سلامت و … است. حدود ۳۶ هزار نفر اعضای تیم مراقبت در منزل هستند که در این طرح کمک می‌کنند.

نمکی با بیان اینکه ردی از ویروس کرونای انگلیسی دیده نشده است، گفت: سه روز قبل به ما خبر دادند یک گروه سه نفره از هموطنان ما که از انگلیس آمدند و در یکی از استان‌های شمال شرق کشور حضور دارند، با اینکه با PCR منفی وارد کشور شدند، اما یکی از آنها علامت دار شده است که بلافاصله ردیابی کردیم و حتی آژانسی که آنها را از مرکز استان به شهرستان برده بود ردیابی و همه را ایزوله کردیم.

وی افزود: دیشب به من خبر دادند که خوشبختانه هر سه مورد منفی است و به جرات می‌توانیم بگوییم که تا این لحظه ردپایی از ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور نداریم و هموطنان نگران نباشند.

وزیر بهداشت با اشاره به آغاز فاز اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا، گفت: وقتی از تزریق واکسن در فاز انسانی مژده می دهیم به این معنی نیست که بخواهیم مردم را منتظر واکسن تولید داخلی نگه داریم. البته بنده و نزدیکانم زمانی واکسیناسیون را انجام می‌دهیم که تمام مردم ایران و گروه‌های هدف آن را تزریق کرده باشند و ما به نوبت واکسن ملی و تولید داخلی می‌رسیم، اما برای مردم کشورمان در صددیم که حتماً از منابع مطمئن و جاهایی که واکسن کرونا تست‌هایش را پاس کرده و آماده تزریق بدون دغدغه برای انسان برای پیشگیری را دارد، تهیه کنیم و خریداری می‌کنیم که مژده آن را هم به مردم خواهیم داد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: گروه های هدف برای تزریق واکسن کرونا مشخص شده اند و به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا