پتروشیمی، محور اصلی صادرات غیرنفتی

خبرگزاری ارک – با روی کار آمدن دولت یازدهم در تابستان سال 1392 تلاش شد با یافتن راهکارهای جدید جذب منابع مالی، افزایش تولید، تکمیل طرح های نیمه تمام زمینه برای شتاب یافتن توسعه صنعت پتروشیمی فراهم شود.

صنعت پتروشیمی یکی از صنایع کلیدی و اشتغال‌زا و جزو بخش های اصلی صنعت نفت در کشور است که در صورت توجه به این صنعت می توان نیاز کشور را برطرف و محصولات تولیدی را به خارج صادر کرد. این صنعت با تأکید بر اولویت تأمین نیاز داخل به عنوان یکی از گزینه های مهم صادرات غیرنفتی در شکوفایی اقتصادی کشور، توسعه پایدار، بومی کردن فناوری و گسترش صنایع جانبی اعم از صنایع تکمیلی و یا صنایع تأمین کننده نیازهای فنی نقش اساسی دارد.

از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، طرح پلی‌اتیلن سنگین ایلام افتتاح و واحد بوتن وان پتروشیمی لرستان راه‌اندازی شده و طرح PBR/SBR تخت‌جمشیدی و واحد پلی اتیلن پتروشیمی لرستان به مرحله تولید آزمایشی رسیده است. طرح فاز دوم الفین کاویان نیز آماده راه‌اندازی بوده و تنها منتظر دریافت خوراک از فازهای پارس جنوبی است.

بنابه این گزارش، در بین طرح‌های در دست اجرای صنعت پتروشیمی، گروهی با پیشرفت فیزیکی بالای 60درصد دارای اولویت است. یکی از مهمترین پروژه‌های در دست اجرا صنعت پتروشیمی، طرح خط لوله اتیلن غرب و طرح‌هی پتروشیمی واقع در مسیر این خط است. طرح اتیلن غرب کشور که از نظر شرایط اقلیمی دشوار‌ترین خط لوله انتقال اتیلن در جهان است توسط شرکت مدیریت صنایع پتروشیمی در حال اجرا است. طول این خط 2700 کیلومتر (از عسلویه تا تبریز) است که فاز نخست آن( از عسلویه تا کرمانشاه) در سال 91 مورد بهره‌برداری قرارگرفت.

براساس مذاکرات انجام شده و از طریق همکاری وزارت نفت، بانک مرکزی و وزارت امور خارجه، ال.سی طرح های الفین و متانول بوشهر، متانول سبلان، آمونیاک و اوره مسجد سلیمان، آمونیاک و اوره لردگان و آمونیاک و اوره هنگام ومتانول کیمیای پارس خاورمیانه از طریق فاینانس چین فراهم شده است.

همچنین LC طرح های ESBR صدف، الفین ایلام، PDH مهر پترو کیمیا و متانول سیراف از طریق صندوق توسعه ملی گشایش یافته و طبق اظهارات مسئولین بانک سپه اعتبار اسنادی طرح های خط لوله مرکز به صورت pre-advice اعلام شده است.

لازم به ذکر است، میزان تولید محصولات پتروشیمی در دوره زمانی تیرماه سال 1391 تا ابتدای تیرماه سال 1392، 41 میلیون و 300 هزار تن تولید بود که در فاصله تیرماه سال 92 تا تیرماه 93 به 41 میلیون و 300 هزار تن و در فاصله زمانی تیرماه 93 تا تیرماه 94 به 44 میلیون و 600 هزار تن افزایش یافته است همچنین در دوره زمانی تیرماه 91 تا تیرماه سال 92 مقدار 15 میلیون تن محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی به فروش رفته که در بازه زمانی تیرماه 93 تا تیرماه 94 به 15 میلیون و 200 هزار تن افزایش یافته است.

طبق این گزارش؛ فاز دوم خط لوله اتیلن ازغرب از کرمانشاه تا مهاباد – میاندوآب در سال‌جاری به بهره‌ برداری خواهد رسید. هم‌اکنون با دریافت اتیلن از خط لوله اتیلن غرب، شرکت‌های پلیمرکرمانشاه و پتروشیمی لرستان در حال تولید است و طرحهای پلی اتیلن مهاباد و کردستان نیز با دریافت اتیلن از طریق خط لوله غرب در سالجاری به بهره‌بردای خواهند رسید.

به این ترتیب سایر طرح‌های در دست اجرای دریافت‌کننده اتیلن این خط شامل 3 طرح در استان‌های غربی و 4 طرح در منطقه دنا است که انتظار می‌رود اجرا و بهره‌برداری از این طرح‌ها موجب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان‌های مختلف کشور گردد. در حال حاضر واحد پلی اتیلن سنگین پتروشیمی ایلام به طور موقت تا زمان بهره‌برداری از واحد الفین آن شرکت، با اتصال به خط لوله غرب در مدار تولید قرار گرفته است و طرح  فاز دوم الفین کاویان نیز به ظرفیت یک میلیون و 90 هزار تن آماده راه اندازه بوده و فقط منتظر دریافت خوراک از فازهای پارس جنوبی است.

بر این اساس، در بازار محصولات پتروشیمی شاهد افزایش حجم معامله هستیم که با بهبود حجم تولید در صنایع مصرف کننده می توان به بهبود بنیادین بازار امیدوار بود. به نظر می رسد با کاهش جذابیت صادرات حجم عرضه ها در بازار داخلی با قیمت های پایین فعلی تقویت شود که برای کل بازار مفید خواهد بود. با توجه به جهش غیرمنتظره قیمت نفت باید انتظار داشت که حجم خرید از ترس رشد قیمت ها باز هم افزایش یابد.

همچنین بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته با افزایش حجم معامله رو به رو شد تا جایی که نزدیک به 8 هزار تن به حجم معاملات افزوده شد که نشان دهنده بازگشت خریداران در کنار افزایش حجم عرضه هاست. کاهش موجودی انبارها ، و کاهش قیمت های پایه را باید مهمترین دلیل این رشد برشمرد هرچند که افزایش حجم تولید در صنایع پایین دستی و بهبود حجم عرضه ها را نیز باید در این بین دخیل دانست. این مطلب می تواند تزریق کالا از بورس به بازار را تسری بخشد ولی وقفه در تحویل برخی کالاها باعث شده تا احتمال جهش قیمتی بسیاری از کالاها در هفته پیش رو وجود داشته باشد.

منبع: اکونیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا