افتتاح پروژه ناتمام توسط رئیس‌جمهور و وقوع حادثه خطرناک در تبریز

تبریز-متروی تبریز در فاز سه خط یک که ۲۷ آذرماه توسط رئیس جمهور و البته باوجود نواقص متعدد همچون نبود سیستم ایمنی، مانیتورینگ و سیگنالینگ به بهره برداری رسید، دوشنبه هفته جاری دچار حادثه شد.

به گزارش ارک خبر به نقل از مهر،محمدرضا علی اشرفی؛ روز دوشنبه ۱۵ دی ماه در ایستگاه قونقای متروی تبریز که بخشی از فاز سوم خط یک متروی این شهر است، حادثه‌ای به اورژانس تبریز اطلاع رسانی شد.

با حضور عوامل اورژانس در محل حادثه مشخص شد که یک واگن قطار شهری در این مسیر از ریل خارج و راهبر مترو زخمی و به بیمارستان منتقل شده است.

این حادثه بعد از حضور عوامل اورژانس در محل رسانه‌ای شد و چه بسا اگر حادثه مصدومی نداشت و اورژانس به محل حادثه نمی‌رفت، بایکوت خبری نیز می‌شد، چراکه این حادثه ساعت ۹:۱۵ صبح دوشنبه اتفاق افتاده و ساعت ۱۰:۳۰ توسط اورژانس اطلاع رسانی شده و ساعت ۱۱:۲۱ بعد از گذشت ۲ ساعت از حادثه، مدیر بهره برداری مترو در گفتگویی با رسانه روابط عمومی شهرداری تبریز از وقوع این حادثه و مصدوم شدن راهبر و خسارت جزئی به یک واگن خبر داده و البته اعلام کرده که متروی تبریز بیمه است!

فاجعه‌ای که به خیر گذشت

با انتشار تصاویر حادثه مشخص شد که واگن طبق گفته مدیر بهره برداری قطار شهری تبریز به صورت جزئی دچار نشده و بلکه تقریباً از یک واگن چیزی باقی نمانده است.

نکته دیگر اینکه قطار خالی از مسافر به سمت ایستگاه لاله در حرکت بوده تا در آنجا مسافرگیری کند و چه بسا اگر این حادثه در مسیر برگشت اتفاق می‌افتاد و قطار حامل مسافر بود فاجعه‌ای اتفاق می‌افتاد و تمام مسافران واگن جان خود را از دست می‌دادند.

پروژه‌ای که رئیس جمهور ناقص افتتاح کرد

این حادثه با بررسی رسانه‌ها ابعاد جدیدی به خود گرفت و مشخص شد این مسیر که واگن به دلایل نامعلومی در آن دچار حادثه شده کمتر از ۲۰ روز پیش توسط رئیس جمهور به بهره برداری رسیده است.

حادثه مابین ایستگاه ۱۳ و ۱۴ خط یک متروی تبریز که شامل فاز سوم خط یک بوده و در منطقه قونقای تبریز قرار دارد ۲۷ آذر ماه جاری توسط رئیس جمهور به بهره برداری رسیده است و کارشناسان امر تاکید می‌کنند که فاز سوم خط یک فاقد سیستم ایمنی است که حفاظت اتوماتیک قطار در مراکز کنترل و طول خطوط کنترل و ایمنی کامل حرکت قطارها را تضمین می‌کند.

این سیستم با استفاده از اطلاعاتی که در طول مسیر از طریق ریل هادی به آن ارسال می‌گردد، قادر است قطار را به‌طور ایمن در مسیر هدایت کرده و از هر گونه خطر احتمالی اعم از شکستگی ریل، حضور قطاری دیگر در مسیر فاصله تا ایستگاه و کنترل سرعت مجاز و غیرمجاز، اپراتورهای مرکز فرمان و قطار را باخبر می‌سازد که متأسفانه فاز سوم خط یک متروی تبریز فاقد این سیستم ایمنی است.

علت حادثه بعد از گذشت ۴۸ ساعت همچنان نامشخص!

علت این حادثه با گذشت ۴۸ ساعت هنوز نامشخص است و مدیران این پروژه از اظهار نظر در خصوص نواقص و چرایی افتتاح آن توسط رئیس جمهور با وجود تکمیل نشدن پروژه، خودداری می‌کنند.

البته رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: افتتاح فاز سه خط یک مترو تبریز اشتباه بوده و این خط تکمیل نبوده و فاقد سیستم سیگنالینگ هشدار است.

عبدالله تقی پور با اشاره به اینکه مدیران شهری به هشدارهای ما در خصوص تکمیل نشدن این خط توجهی نکردند و این خط به صورت ناقص افتتاح شد، افزود: فاز سه فاقد سیستم مانیتورینگ و سیگنالینگ کافی است.

 

هدایت قطار از طریق بی سیم در قرن ۲۱

تقی پور در خصوص نحوه ارتباط گیری در فاز سوم خط یک متروی تبریز نیز گفت: مانیتورینگ در این خط وجود ندارد و از طریق بی سیم برای کنترل عبور و مرور استفاده می‌شود که خطرناک بوده و ایمنی پایینی دارد و قطار با بی سیم هدایت و نظارت می‌شود.

وی در خصوص میزان خسارت‌های حادثه نیز گفت: یک واگن به طور کامل از بین رفته و به دیگر واگن‌ها نیز خسارت‌هایی وارد شده است.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز ادامه داد: مسئولان نباید اجازه می‌دادند قطار از یک ایستگاه که ایزوله نیست عبور کند. اگر این قطار حامل مسافر بود فاجعه‌ای اتفاق می‌افتاد.

 

فاز ۳ خط یک به منظور رفع ایرادات و نواقص تعطیل شد

بهرام فرهخت مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: فاز سوم خط یک قطار شهری تبریز با توجه به بهسازی و رفع نواقص در این فاز تا اطلاع ثانوی پذیرش مسافر نخواهد کرد.

نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تبریز نیز در این خصوص گفت: کارشناسان حوزه قطار شهری قبل از افتتاح باید خط را بررسی و نواقص موجود را اعلام می‌کردند.

محرم محمدزاده با اشاره به اینکه دلیل حادثه قطار، خروج از ریل بوده است گفت: کارشناسان در حال بررسی دلایل ایجاد حادثه هستند که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

محمدزاده با اشاره به اینکه اگر یک نفر شهروند در در سانحه دچار مشکل می‌شد هیچکس نمی‌توانست پاسخگو باشد افزود: انتظار می‌رود مسئولین مربوطه با شناسایی دلایل و حل مشکلات موجود نسبت به رفع آنها اقدام کنند که از شهرداری و شرکت بهره برداری مترو تبریز می‌خواهیم به صورت جدی پیگیر این موضوع باشند.

 

خسارت مالی حادثه بالا است

با اینکه مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری تبریز اعلام کرده خسارت مالی جزئی به واگن متروی تبریز وارد شده و متروی تبریز نیز بیمه است ولی رئیس کمیسیون عمران حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز اظهار داشت: یکی از واگن‌های قطار ۱۰۰ درصد تخریب شده و خسارت مالی نیز بالا است.

سونیا اندیش در این خصوص افزود: علت وقوع حادثه توسط کارشناسان در حال بررسی است اما براساس اعلام مسئولین مربوطه واگن شماره ۳ از سوزن خارج شده است که واگن راهبر ابتدا از محل خارج شده بود و به همین دلیل حادثه‌ای برای راهبر اتفاق نیفتاده است و فقط خراش جزئی دیده است.

قطار شهری تبریز متشکل از پنج خط است که خط یک آن به بهره برداری رسیده و شامل ۱۸ ایستگاه است. از میان این ۱۸ ایستگاه، ۱۵ ایستگاه به بهره برداری رسیده و سه ایستگاه دیگر نیز اواسط سال آینده به بهره برداری کامل خواهد رسید. خط یک به طول ۱۷.۲ کیلومتر بوده و از ایستگاه ائل گلی تا ایستگاه نور در شهرک نور امتداد دارد. بهره برداری از خط یک از سال ۹۵ آغاز شده و اکنون با گذشت چهار سال، این فاز در حال تکمیل است.

فاز یک خط یک متروی تبریز نیز از ائل گولی تا فلکه دانشگاه، فاز دو از فلکه دانشگاه تا میدان ساعت و میدان محققی و فاز سه نیز از محققی تا لاله امتداد دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا