لازمه اجرای پروژه حاشیه نشینی تبریز اخذ تعرفه ازساخت وسازکلان است

تبریز- شهردار تبریز گفت: لازمه اجرای پروژه حاشیه نشینی کلید به کلید تبریز اخذ تعرفه از ساخت و سازهای کلان است.

به گزارش ارک خبر، ایرج شهین باهر صبح امروز در جلسه شورای شهر تبریز گفت: آئین‌نامه‌های دیوان و وزارت کشور در نگارش تعرفه عوارض محلی اعمال شده است.

وی ادامه داد: در مناطق فرسوده و حاشیه نشین برای هر شهروندی که بخواهد برای خود سرپناه و محل زندگی داشته باشد، پروانه ساخت و ساز رایگان ارائه می‌شود. به عبارتی ۱۰۰ درصد عوارض محلی در بافت فرسوده و حاشیه نشین شهر، رایگان است.

شهین باهر افزود: افرادی که شغل و درآمد آنها از ساخت و ساز به دست می‌آید و سودهایی که از این ناحیه به دست می‌آورند کلان است و باید سهم شهر را پرداخت کنند. لازمه اجرای پروژه حاشیه نشین کلید به کلید، اخذ تعرفه از ساخت و ساز کلان است.

وی گفت: کیفیت خدماتی که در بخش‌های مختلف شهری همچون خدمات و تنظیف به شهروندان ارائه داده‌ایم، با حداکثر صرفه‌جویی در بودجه جاری اتفاق افتاده است.

ابعاد حادثه مترو تبریز در حال بررسی است

شهرام دبیری رئیس شورای شهر تبریز نیز در این جلسه گفت: ابعاد حادثه مترو تبریز در حال بررسی بوده و هم اکنون فاز سوم خط یک تعطیل است. گروه‌های مختلف در حال بررسی ابعاد قضیه هستند و در این خصوص گروه‌هایی از تهران و مشهد نیز آمده اند. علت دقیق آن هر چه باشد به صورت شفاف به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی گفت: نزدیک شدن به موسم انتخابات گاهی اعضای شورا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خواهشمندم اعضای شورای طوری عمل کنند که شاهد فضای التهاب آور نباشیم.

دبیری ادامه داد: همه ما خواستار پرداخت حق و حقوق به موقع کارگران هستیم. در این مورد نیز می‌توانیم جلسه‌ای گذاشته و حتی با نمایندگان کارگران نیز جلسه‌ای داشته باشیم. تلاش کنیم با حرکتی جمعی این مسائل برطرف شود.

افزایش قیمت مصالح و میلگرد در هزینه‌های شهرداری تأثیرگذار است

محمد حسین‌زاده، مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تبریز نیز در این جلسه گفت: تعرفه عوارض محلی که برای سال ۱۴۰۰ ارائه داده‌ایم بر اساس بررسی وضعیت موجود، درآمد و هزینه پیش بینی شده سال آینده است.

وی ادامه داد: افزایش قیمت مصالح و میلگرد در عملکرد و هزینه ما تأثیرگذار است.

حسین زاده افزود: در تعرفه عوارض سال ۱۴۰۰ تنها افزایش قیمت نداریم. مثلاً در بحث سهم خدماتی، برای اولین بار سهم ۳۵ درصدی شهرداری به ۲۰ درصد کاهش یافته است.

تعرفه عوارض محلی سال ۱۴۰۰ در صحن علنی شورا بررسی شد

دستور نخست جلسه شورای اسلامی شهر تبریز با موضوع بررسی تعرفه عوارض محلی سال ۱۴۰۰ در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز مطرح شد.

معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر تبریز در این خصوص گفت: مرکز پژوهش‌ها در تعیین عوارض محلی، سه رویکرد اصلی دارد.

اصغری ادامه داد: ارزش دارایی املاک، نرخ تورم و حرکت به سمت قیمت گذاری واقعی تورم، سه رویکرد اصلی تعرفه هستند.

وی افزود: قیمت‌گذاری در شهرهای بزرگ که توسط دولت یا شهرداری صورت می‌گیرد اصلاً صحیح نیست.

معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه سبد گذاری در این قیمت گذاری تعرفه، اشتباه است تاکید کرد: اینکه بخواهیم متناسب با تورم افزایش تورم داشته باشیم، کار صحیحی نیست.

وی اشاره کرد: تعیین تعرفه عوارض مبتنی بر افزایش قیمت مسکن نمی‌تواند درست باشد، مگر همه مردم ساخت و ساز دارند؟

اصغری اظهار داشت: در سال ۹۹، شهرداری تهران به سمت واقعی‌سازی قیمت حرکت کرد و ما نیز اگر می‌خواهیم عدالت را در شهر اجرا و سرمایه‌گذاری را از سمت مناطق پر برخوردار به مناطق کم برخوردار ارائه دهیم، باید تعرفه‌ای واقعی بنویسیم.

در ادامه رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: قسمت عمده‌ای از مناطق شهر که وضعیت مالی خوبی ندارند، عوارضی پرداخت نمی‌کنند، ولی در برخی موارد شاهد افزایش ۷۰۰ یا ۸۰۰ درصدی هستیم که این افزایش قابل قبول نیست.

شهرام دبیری با بیان اینکه افرادی که دنبال درآمد از ساخت و ساز و یا تراکم اضافه هستند، باید سهم شهر و شهرداری را نیز پرداخت کنند گفت: جدول‌هایی که نوشته شده، قابل تصویب نیست، هرچند با واقعیات اقتصادی جامعه مطابقت داشته باشد، نمی‌توانیم آن را تصویب کنیم.

وی تاکید کرد: موادی از تعرفه که محل درآمد اصلی شهرداری است را بررسی کنیم و در خصوص ما بقی به توافق درستی برسیم.

دبیری اظهار داشت: سیاست گذاری ما در نحوه تصویب تعرفه اگر اینطور باشد، می‌توانیم نتیجه بگیریم.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز گفت: برخی مواد تعرفه افزایش‌ها زیاد است در اقتصاد می‌گوید ارزان بفروش اما زیاد بفروش.

غلامحسین مسعودی ریحان ادامه داد: هیچگاه ندیده‌ایم انبوه سازان برای چهار سال پروانه اخذ کنند.

وی تصریح کرد: در مناطق محروم پروانه رایگان است اما فقط ۵۰ درصد جامعه اینگونه است و مابقی شهر اینگونه نیست.

مسعودی ریحان اظهار داشت: به گونه‌ای نباشد که مردم بگویند وزارت کشور برای تعیین تعرفه عوارض محلی از شورا بهتر است.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز افزود: اینکه میگوییم عوارض در قیمت مسکن تأثیر ندارد این اشتباه است و میزان عوارض در قیمت تمام شده تأثیر دارد.

وی با بیان اینکه وقتی از شهروندان حرف می‌زنیم منظور تمام آحاد جامعه است گفت: به نحوی نباشد که انبوه سازان از تبریز فراری و به شهرهای دیگر بروند.

وی تاکید کرد: ساختمان سازی موجب رونق در چند شغل می‌شود و رکود در ساختمان سازی موجب رکود اقتصادی در شهر خواهد شد که در خصوص تعرفه لازم است تعدیل‌هایی انجام‌شود.

عبداله تقی‌پور گفت: نباید به آحاد مردم القا شود که شهرداری و شورای شهر می‌خواهند تعرفه را افزایش دهند.

فرج محمد قلی‌زاده همچنین گفت: در سال آتی برای افزایش قیمت‌ها اگر دقت نشود در پروژه‌های عمرانی و هزینه‌های جاری به مشکل برخواهیم خورد و زمانی خواهد شد که درآمدها فقط هزینه‌های جاری را جوابگو خواهند بود.

وی اضافه کرد: حداقل هزار میلیارد تومان حقوق در شهرداری داده می‌شود که با افزایش ۳۰ درصدی بیش از هزار و سیصد میلیارد تومان خواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: امروز تبریز به لحاظ بلند مرتبه سازی بعد از تهران در مقام دوم است و تا طبقات سوم و چهارم عوارض پروانه تقریباً رایگان است.

قلیزاده با بیان اینکه بلند مرتبه سازی برای مردم مشکل ساز است تاکید کرد: نباید با بدو بدو و درصدی قیمت‌ها را افزایش دهیم.

وی گفت: اگر شهرداری ادعا می‌کند کار کارشناسی انجام داده نباید اینگونه باشد که دلیل برای دفاع نداشته باشد شهرداری باید می‌توانست منطقی از کار کارشناسی خود دفاع کند.

سونیا اندیش نیز گفت: تأثیر عوارض پروانه بر قیمت مسکن در ساخت اگر نیم درصد در متر مربع و هزینه ساخت ۳ میلیون تومان باشد، تأثیر تعرفه در هزینه ساخت ۱۵ هزار تومان خواهد بود.

وی اظهار داشت: قیمت مصالح چندین برابر قیمت عوارض بر مترمربع است و اگر تورم‌های موجود نیز بر روی این ۱۵ هزار تومان تأثیر بگذارد از این قیمت نیز کمتر خواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: امروز مردم با حقوق‌های ۵ میلیون تومانی دیگر هرگز نمی‌توانند صاحب خانه‌های میلیاردی شوند.

اندیش گفت: امروز شورا باید در زمینه افزایش قیمت‌ها ورود کند، جوانان ما از دسترسی به حق قانونی خود که مسکن است بسیار فاصله دارند.

مسعودی ریحان در ادامه گفت: ما نماینده شهروندان هستیم باید با هر شرایطی و هر موقعیتی که موجب تزلزل موقعیت ایشان باشد مقابله کنیم.

وی تصریح کرد: به عنوان شورای شهر نمی‌توانیم در خصوص افزایش قیمت مصالح ورود کنیم اما فعلاً می‌توانیم تعرفه عوارض پروانه را به گونه‌ای تعیین کنیم که تأثیر ما در قیمت مسکن به مقدار عادلانه باشد.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در برخی مواقع سو مدیریت‌های خود را از جیب مردم‌جبران می‌کنیم.

مسعودی ریحان ادامه داد: هرمقدار ساخت و ساز افزایش یابد درآمد شهرداری و فعالیت اقتصادی افزایش خواهد یافت.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار داشت: اگر با تعرفه عوارض محلی از ساخت و ساز جلوگیری کنیم به اقتصاد شهر ضرر خواهیم زد.

وی ادامه داد: همواره از تخفیف‌های آخر سال سخن می‌گوئیم تا درآمد افزایش یابد، برای این امر نباید تنها به تخفیفات آخر سال بسنده کنیم و از همان ابتدا تخفیف‌ها را اعمال کنیم تا موجب افزایش ساخت و ساز شود.

محمد باقر بهشتی در این خصوص گفت: باید به واقعیت‌های جامعه در تعرفه عوارض محلی دقت کنیم.

وی افزود: ما برای شهردار و شورای بعدی تعرفه تصویب می‌کنیم بنابر این باید به نحوی باشد که نگویند دست ما بسته است.

بهشتی با بیان اینکه بررسی‌های کارشناسی باید در اولویت باشد اظهار داشت: این نکته نیز مورد توجه باشد که کل هزینه ساخت و ساز کمتر از یک درصد قیمت ملک است.

شهرام دبیری گفت: ما در افزایش قیمت تعرفه واقع بینانه نگاه می‌کنیم که به نحوی نیست که اقشار مختلف دچار مشکل شوند.

شکوراکبرنژاد نیز اظهار داشت: مجوز ساخت ۶ طبقه را می‌دهیم و پیمانکاران سود را از اموال شهر می‌برند که باید در این خصوص و موضوع ساخت و ساز در طبقات پایین تفاوت قائل شویم.

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه سخنان دیگر اعضا شورای اسلامی شهر گفت: با توجه به وجود نگاه‌های متفاوت و رویکردهای مختلف در نگاه همکاران شورا، باید به وجود چالش میان اعضا شورا برای تصویب تعرفه حق داد.

سعید نیکو خصلت با بیان اینکه در کل کشور تصمیم واحدی وجود ندارد اظهار داشت: همکاران چندین دیدگاه مختلف مطرح کردند.

وی اظهار داشت: دیدگاه‌ها متفاوت است مثلاً برخی معتقدند براساس نرخ تورم باید تصمیم بگیریم، برخی می‌گویند سود مشتری هرمقدار باشد سود ماهم افزایش یابد، برخی به افزایش اشتغال در شهر با کاهش تعرفه اعتقاد دارند.

نیکو خصلت ادامه داد: در صورت کاهش درآمدهای شهرداری می‌توان به این نتیجه رسید که این امر موجب کاهش جذب پرسنل و حرکت به سمت جذب سرمایه گذار خواهد شد.

سعید نیکوخصلت تاکید کرد: با سفت و سخت‌تر کردن ضوابط، می‌توانیم ساخت و سازهای غیر مجاز را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: دلیل تفاوت در دیدگاه‌ها نبود تعریف فلسفه در کشور و چیستی شهرداری است و این امر موجب تضارب آرا می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز گفت: انشاالله در بحث بررسی تعرفه سال ۱۴۰۰ باعث افزایش امید شهروندان باشیم و اینگونه نباشد که امید آنها کاهش یابد.

کریم صادقزاده تصریح کرد: امروز در تبریز ۸۵ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند و توان هزینه‌های اضافی را نیز ندارند.

وی تاکید کرد: نباید فشار اقتصادی بر مردم‌تحمیل شود.

صادقزاده گفت: با حذف درآمدهای اضافی شهرداری مشکلات و فشارهای مردم را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: در مناطق آسیب پذیر شاهد تخلفات گسترده به ویژه ساخت و ساز غیر مجاز هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار داشت: انسان‌هایی که به عنوان انسان نما در شهرداری فعالیت می‌کنند باید با آنها برخورد شود.

در پایان قسمتی از عوارض پروانه‌های ساختمانی از ماده ۱۰ به تصویب رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا