مناسبت‌های مذهبی، قدرت نرم شیعه است/ بقاع متبرکه، مهد قرآن و عترت است

مدیرکل امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه زیارت‌ها و مناسبت‌های مذهبی قدرت نرم شیعه است، افزود: باید از فرهنگ زیارت و مناسبت‌های مذهبی که قدرت نرم تشیع هستند، به نحو مطلوب‌تری بهره بگیریم.

به گزارش ارک خبر ،رضا معممی‌مقدم در دوره آموزشی هیات امنا و خادمان امام زادگان و مدیران مراکز افق استان که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با اشاره به اهمیت تبلیغ معنویات و مکارم اخلاقی در جامعه اسلامی، اظهار کرد: مبلغان و مداحان باید بتوانند با سخنان و اشعار خود، مکارم اخلاقی را به گونه‌ای تبیین کند که اخلاق مداری در جامعه نهادینه شود.

وی با بیان این‌که توجه به عدالت اجتماعی یک از گذاره‌های مورد تاکید در بیانیه گام دوم انقلاب است، اضافه کرد: در این رابطه باید توجه کنیم که آیا فعالیت‌های که انجام می‌دهیم، منجر به عدالت اجتماعی می‌شود؟ اجرای برنامه‌هایی چون توزیع بسته‌های معیشتی و… می‌تواند نمونه‌ای از تلاش‌ها در این رابطه باشد.

مدیرکل امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با تاکید بر اینکه عدالت با مساوات فرق دارد، خاطرنشان کرد: مساوات یعنی چیزی را به طور مساوی بین اقشار مختلف مردم پخش کردن که نمونه آن توزیع یارانه است، اما عدالت موضوعی متفاوت بوده و عدالت اجتماعی یکی از گذاره‌های جدی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران است.

وی با تاکید بر اهمیت و آثار تعظیم شعائر دینی در جامعه، خاطرنشان کرد: جامعه فاطمی یک جامعه مسئولیت پذیر بوده و اگر بتوانیم جامعه را در ایام فاطمیه مسئولیت پذیرتر کنیم، به اهداف خود نزدیک‌تر شده‌ایم. برگزاری مناسبت‌هایی چون عزاداری ایام فاطمیه، صرفا یک مجلس مذهبی نبوده و تقویت اخلاق، ارتقای سرمایه اجتماعی دینی و حفظ وحدت مسلمانان و ناامیدی بدخواهان را به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه حضور مردم در دسته جات عزاداری و مراسم‌ها باعث می‌شود که تهدیدات از بین برود، اضافه کرد: بقاع متبرکه مهد قرآن و عترت هستند و باید در این رابطه اثرگذاری خود را نشان دهند.

معممی‌مقدم با تاکید بر اینکه باید به مردم باور داشته باشیم، خاطرنشان کرد: امام راحل با توجه به اعتمادی که به مردم داشتند انقلاب را به پیروزی رساندند و هنرشان این بود که راه اجرایی کردن اهداف خود را می‌دانستند.

وی ادامه داد: در ایام شیوع کرونا و تعطیلی بقاع متبرکه نیز بقاع متبرکه باید رسالت خود را در فضای مجازی و به اشکال مختلف ادامه دهند.

انتظارات جامعه از بقاع متبرکه و امام زادگان(ع) زیاد است

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی نیز در این جلسه، گفت: ارائه مشاوره‌های خانوادگی هفتگی در بقاع متبرکه، ارئه مشاوره‌های مهارت‌های زندگی برای زوجین جوان از جمله برنامه‌های امام زادگان است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد و با جدیت اجرا شود.

محمدعلی فاضلی نسب با بیان اینکه انتظارات جامعه از بقاع متبرکه و امام زادگان(ع) زیاد بوده و نباید دست کم گرفته شود، اظهار کرد: هر امام‌زاده(ع) یک مرکز است و می‌تواند گام‌های موثری بردارد، چراکه با مردم سرو کار دارد و مردم بدان اعتماد دارند.

وی با تاکید بر اینکه عوامل امام زادگان باید با اساتید علاقه‌مند به ارائه مشاوره و .. در حوزه‌های مختلف ارتباط برقرار کرده و از ظرفیتشان در بقاع متبرکه استفاده کنند، افزود: باید هر آنچه که در توان داریم از ظرفیت بقاع متبرکه استفاده کرده و از مسائل فرهنگی گرفته تا مسائل اجتماعی، در جامعه خدمت رسانی کنیم.

اهمیت توسعه فعالیت بقاع متبرکه در فضای مجازی

مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی نیز در خاتمه این جلسه به اهمیت فعالیت در فضای مجازی توسط بقاع متبرکه تاکید کرد و گفت: عوامل بقاع متبرکه سعی کنند از فعالیت‌های خود کلیپ‌های کوتاه تهیه کرده و همچنین نکات مهم سخنرانی‌ها را پوشش دهند.

ناصر رضایی با بیان اینکه با شیوع کرونا و تعطیل شدن بقاع متبرکه، ضرورت دارد که رسالت خود را به فضای مجازی و… نیز گسترش داده و فعالیت‌های خود را منعکس کنیم، گفت: تشکیل گروه‌ها و حضور موثر در شبکه‌های اجتماعی از جمله این فعالیت‌هاست و باید از ظرفیت عظیم فضای مجازی در راستای توسعه معنویت در جامعه و همچنین معرفی آثار و برکات بقاع متبرکه و موقوفات استفاده کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا